Minkäikäiset lapset yleensä opettelee kirjoittamaan nimeään
tai muita tuttuja sanoja?
Siinäpä se asia olikin.
Kommentit (10)
Tietokoneelta osasi näpytellä 3 vee.
Oman nimen kirjoittaminen siis. Muut sanat kiinnostivat silloin myös hetken, muttei oppinut/opetellut itse kirjoittamaan. Nyt viisi ja puoli eikä edelleenkään kirjoita muita sanoja kuin mallista. Kirjaimet ja lukeminen kiinnostaa kyllä.
mutta siskon tytär täytti tammikuussa 3 vuotta ja osaa kirjoittaa oman nimensä luettavasti (5 kirjainta) sekä muutaman muun sanan, esim pehmolelujen nimiä. Mallista kirjoittaa muutakin. Mietin vaan onko tuo ns normaalia ja mikä diagnoosi av:lla tuohon annetaan ;) Lasta ei siis "pakoteta" vaan hän on todella kiinnostunut ja pyytää näyttämään miten sanoja kirjoitetaan.
Ainakin meillä ja lähipiirissä on oman nimen kirjoittaminen vaihdellut kovasti ja suurimpana syynä näyttäisi olevan nimen helppous/vaikeus. Eli yksinkertaisen nimen (lyhyt ja vähän helppoja kirjaimia, tyyliin IINA, AATU, ONNI), omistajat ovat omaansa alkaneet raapustaa tunnistettavasti jo reilun kolmen vanha ja hankalammalla nimellä varustetuilla (tyyliä SIRKKU, VÄISKI, HELMERI) on mennyt jopa ohi 5-vuotissynttäreidän.
Toki kiinnostuskin vaikuttaa merkittävästi, mutta varsinkin nimen pituus/vaikeus. Pian 5 täyttävä tyttäreni (jonka nimi on suht hankala) on kirjoittanut oman nimensä vajaan vuoden ajan ja on nyt hirveän kiinnostunut kirjaimista. Tekee koko ajan "läksyjä" ja kirjoittelee perheenjäsenten nimiä ja vähän jotain muitakin sanoja + siansaksaa ja kysyy sitten minulta "Äiti! Mitä tässä lukee?".
mutta mun poika oppi kirjaimet 2-vuotiaana ja 3-vuotiaasta rupesi kirjoittelemaan nimeään ja tuttuja sanoja. Nyt juuri 6-vuotta täyttäneenä lukee sujuvasti (oppi 4-vuotiaana) ja kirjoittelee omakeksimiään satuja niillä suloisilla harakanvarvas-kirjaimillaan :).
Vähän myöhemmin kirjoitti siskon nimen, äiti, isä ja muita helppoja.
Kohta täyttää viisi ja osaa kirjaimet, muta ei vielä osaa lukea. Kirjoittaa kyllä itse kaikki kortit ja pieniä kirjeitä, mutta aikuinen laittaa mallin tai sanelee kirjain kirjaimelta.
Kyselee paljon sanoista kirjaimista ja "lukee" itse Aku Ankkaa. Nykyään kaikkiin piirroksiin tulee puhekuplia... :)
kirjoittamaan noin 4v:nä. kirjaimet ei edelleenkään kiinnosta ja muut nimet osaa kyllä mallista. nyt ikää 5v
mutta "vasta" 5-vuotiaana alkoi sanoja kirjoittaa.
kiinnostumaan kirjaimista heti kolme täytettyään. Oman nimen oppi kirjottamaan melko heti synttäreiden jälkeen ja puolen vuoden päästä osasi parin kaverin nimen ja äiti, isä ym. helppoja sanoja. Nyt 4½-vuotiaana tuntee ja osaa kirjottaa kaikki kirjaimet, tunnistaa joitain sanoja ja päiväkotikavereidensa nimet ja osaa ne myös kirjottaa. Saneltaessa kirjottaa mitä vaan. Puolessatoista vuodessa ei siis oo tapahtunu juurikaan kehitystä, mutta eipä sitä tässä iässä vielä tarviikaan.
Aika pian oppi oman nimensä kirjoittamaan.