Vyöihrakuoriaiset - yöks! Millä eroon?!
Meillä on harvakseltaan näkynyt pieniä kovakuoriaisia, jotka tunnistin tuossa vyöihrakuoriaisiksi. Toukkia ei ole missään vaiheessa löytynyt, yksittäisiä kuoriaisia ehkä n. 10 yhteensä tämän kevättalven-kevään aikana. Asutaan omakotitalossa. Epäilen, että jossain välikatolla tms. on joku mehiläispesä tai linnun/hiiren/oravanraato jossain, josta kuoriaiset leviää. Mies hävitti muutaman mehiläispesän kevättalvella mutta kuoriaisia on näkynyt senkin jälkeen. Missään elintarvikkeissa tai vaatteissa niitä ei ole näkynyt. Pitääkö tilata joku tuholaistorjuja vai pääseekö noista itse eroon mitenkään? Onko jollakin käynyt torjuja ja mitä ne tekee? Aattelisin, että jollain pelkällä jalkalistojen ruiskutuksella ei saa kuin väliaikaisen avun, pitäisi se välikattokin käsitellä ja kunnon myrkyillä, olen kyllä valmis lähtemään evakkoonkin vaikka viikoksi, jos tarvis on... Entä ilmastointikanavat ja takan hormit ym?
Kommentit (7)
Kaipa ne ovat tälläisien vanhempien talojen riesana aika useasti. Täytyisi varmaan Googlettaa siitä lisää tietoa.
Ennen vanhaan kunnon pakkastalvet tappoi tuholaishyönteispopulaatiota talvisin esim. just välikatoilta ym. Nyt leppoisina talvina, kun -30 pakkasista ei tietoakaan, populaatiot kestää paljon paremmin, haitaksi asti. Jatkossa varmaan Suomessakin täytyy vuosittain tehdä joku tuholaisruiskutus, kuten muualla maailmassa on jo totuttu tekemään....
suunnilleen jokatoinenpäivä bongaan ainakin yhden. Yleensä ilmaantuvatkin kevällä kun rupeaa lämpenemään, kesällä sitten ilmaantuu toukat. Oon yrittänyt vaikka mitä mutta mikään ei niihin näytä tehoavan, olen yrittänyt ruiskuttaa ja densinfioida listat, imuroida jokapäivä ja nitistää ne kaikki elävät mitä näen. Oksettavia otuksia.
Meillä ja!
Soitettiin torjujalle, joka sanoi, että niitä on joka paikassa, ei kannata/pysty myrkyttämään omakotitaloissa. Viihtyvät välipohjassa katolla. Meillä uusi okt.
myös edellisessä kodissa 80-luvun rivari niitä oli. Kaipa niiden kanssa on vaan opittava elämään.
siellä ne ötökät on vähän eri laatua kuin jotkut pikku kuoriaiset: myrkkykäärmeitä, skorppareita, myrkkyhämähäkkejä, torakoita, merikäärmeitä, haita, alligaattoreita.... juu ei sittenkään. Muutama ihrakuoriainen saa jo pään sekaisin ja yöunet menetetyiksi...
ap
Meillä myös sama ongelma ok-talossa, vastaus joltain " expertiltä" kiinnostaisi :)