6- vuotiaamme osaa lukea TV: n tekstystä, epätavallistako?
Kuuntelin tänään hämmästyneenä kun likka luki ääneen Selvityjien tekstitystä... Ei mitään sanoja sieltä täältä vaan lauseen alusta loppuun.
Jotkut erikoisemmat sanat aiheuttivat kangertelua ja lause jäi kesken, mutta muuten veteli kun vettä vaan...
Kommentit (25)
oppi kans yks kaks 5v4kk ikäisenä lukemaan . tasan 5v oppi kirjoittamaan . on aina ollut kiinnostunut kirjaimista .
Meidän kohta 6v täyttävä tyttö osaa myös lukea tv:n tekstit.
Olen opettaja ja kerran kollegani sanoi, että siitä tietää lapsen sisäistäneen lukutaidon todella, kun hän osaa lukea tv:n tekstitykset.
Mun lapset on kans oppineet lukemaan aikaisin. Esikoinen oppi 3-vuotiaana ja luki jo ennen neljän vuoden ikää tv:stä tekstit. Muut lapset lukivat 5-vuotiaana. Yksi tyttömme luki 5-vuotiaana Viisikko-kirjoja. Lapset kyllä oppii aikaisin lukemaan, kun heille annetaan mahdollisuus oppia.
On meidänkin tyttö osannut lukea jo 5 vuotiaana, mutta on vähän eri asia lukea tekstitystä (oudosta aiheesta) nopeassa tahdissa.
Niin kyllähän se nyt piti arvata että täällä jonkun kakara tämän teki 2- vuotiaana jo...
Ihme porukkaa täällä. Lapsen pitäisi teidän asenteen mukaan osata saatana kaikki jo vähintään neljä vuotiaana. Muistakaa sitten olla hihkumatta omien lastenne onnistumisista, senhän on nyt toisten kakarat osanneet jo ainakin vuosi aikaisemmin.
Minä olen edelleen sitä mieltä, että on erittäin hienoa ja kehittynyttä jos 6 vuotias lukee tv: n tekstityksiä alusta loppuun!
ap
Ehti lukea ehkä puolet, kun teksti jo vaihtui...
Helvetti teitä ämmiä...!!! Kaikki täällä lytätään ja aina on pakko panna paremmaksi vaikka väkisin. Vastaukset ovat vähätteleviä, lukekaapa ne uudestaan. hyvää yötä, ÄMMÄT!
ap
Onhan se hienoa, että osaa lukea tekstitykset, mutta ei se epätavallista ole.
Voi ap miksi on niin katkeraa että jonkun toisenkin lapsi osaa lukea tekstityksiä?
Ei kannata pelihousujaan moisesta repiä.
Siis oliko asia nyt niin, että hänen lapsensa piti olla se ihmelapsi ja kenenkään muun lapsi ei olisi saanut osata lukea? Eihän kukaan lytännyt lastasi miksikään jälkeenjääneeksi, vaan sanoivat, että hyvin saman ikäisenä heilläkin opittiin.
Ihmettelee se, jonka lapsi osasi 6-vuotiaana lukea, mutta ei vielä niin hyvin, että olisi ehtinyt tekstit loppuun...
Minun tytön eskarissa oli 15 lasta, joista 9 osasi lukea eskarivuoden loppuun mennessä ja muistaakseni 5 ennen joulua. Ja kun sitten kaikki yleensä perustavat sen mielikuvansa siihen yhteen eskariryhmään missä oma lapsi on ollut, niin minäkin olisin sanonut että suurin osa osaa lukea... Saman päätelmän olisin tehnyt tytön ekan luokan kohdalla. Siellä 3 ekaa luokkaa jaettiin heti alussa lukutaidon perusteella kolmeen " äidinkielenryhmään" , eli 1A:n opettaja opetti jo lukevia, 1B:n opettaja tavaajia ja 1C:n ei lukevia. Ei-lukevien ryhmä oli pienin ja tavaavien nippa nappa suurin...
osaa lukea. Oikeasti tämä on hyvin harvinaista ja näistä friikeistä monilla on edessään onneton elämä... Minun ja ystävieni tuntemista tällaisista ihmelapsista yksikään ei ole elänyt tasapainoista aikuisen ihmisen elämää. Otannan tieteellisyys on huuhaata tietysti, mutta silti pelottavan aukotonta.
Vierailija:
osaa lukea. Oikeasti tämä on hyvin harvinaista ja näistä friikeistä monilla on edessään onneton elämä... Minun ja ystävieni tuntemista tällaisista ihmelapsista yksikään ei ole elänyt tasapainoista aikuisen ihmisen elämää. Otannan tieteellisyys on huuhaata tietysti, mutta silti pelottavan aukotonta.
t. täyspäinen 4-vuotiaana lukemaan oppinut, jolla 2 täyspäistä, 4-vuotiaina lukemaan oppinutta sisarusta
ja millainen sude vanhmpiisi, lapsiisi ja puolisoosi? Mitä teet työksesi?
Vastaukset ovat todellakin vähätteleviä ja uusi askel lapsen kehityksessä on aina iso asia vanhemmille. Täällä vastaukset ovat tyyliin: " no eihän toi nyt oo mitään" kun olisi voinut vastata tyyliin: " onnea/ hienoa, meidänkin lapsi oppi..."
Huomaako kukaan eroa? Syytä olisi...
Minä olen oppinut lukemaan 4,5-vuotiaana, samoin esikoiseni.
Olen sosiaalinen, ihmisten kanssa toimeentuleva, suht koht vakaa ihminen - en pekkaa pahempi. Minulla on kolme lasta, olen kolmekymppinen, valmistuin yliopistosta ja teen siellä töitä. Hyvät välit vanhempiin, ystäviin ja mieheen. Elämä ei täysin ongelmatonta, muttei erityisen murheellistakaan. Niin, ja minulla on masennustaipumus, mikä ei varmaankaan johdu varhain opitusta lukutaidosta.
Mitä muuta haluaisit tietää? Ja mitenkäs kysyjällä itsellään menee?
jos tämä oli todellinen pointti, niin olisit saanut erilaisia vastauksia. Mutta suoraan kysymykseen suora vastaus: ei ole epätavallista. So what?
ei todellakaan niin moni mitä täällä väitetään.
Se että osaamuutaman sanan " lukea" ei tee vielä 3 vuotiaasta lukutaitoista!
" epätavallistako?" Eli itse ainakin ajattelin, että haluaa tietää, onko tuo epätavallista. Tuohon kysymykseen vastataan yleensä juuri omien läheisten kokemuksilla, eli tyyliin " meidän Maija luki 3 vuotiaana, mutta Pekka vasta 7 vuotiaana" . En ymmärtänyt, että hän haluaa jotain lapsensa ylistystä, vaan luulin, että haluaa oikeeasti tietää, onko tuo epätavallista vai ei. Jos aloitus taas olisi ollut " Meidän tyttö luki tänään telkkaritekstitykset, ja on vaan 6- vuotias, eikö ole hienoa!!" niin olisi varmaan tullut vastauksiakin sen mukaan.
T. Yksi jonka ensimmäinen lapsi oppi lukemaan 4 vuotiaana, mutta tekstitykset pystyi kokonaan lukemaan vasta ekalla luokalla. Pystyi lukemaan aikaisemmin jo pitkiä satuja ym. mutta lukeminen ei ollut niin nopeaa, että tekstitykset olisivat sujuneet. Toinen lapsi oli hidas oppimaan, ja oppi lukemaan vasta akalla luokalla, ja sillonkaan ei vielä kovin hyvin. Nyt on kolmannella luokalla, ja lukea osaa jo ihan hyvin, mutta kellon kanssa on ongelmia.
Vanhemmat eivät tienneet lapsen oppineen lukemaan, oli sitten kauhistus kun kysyi jostain tv:n saippuasarjan kohtauksesta jotain...