Miehen kadonnut puhelin löytyi, pitääkö viedä löytöpalkkio?
Joku ystävällinen henkilö oli löytänyt mieheni puhelimen, joka katosi eilen. Soitti sitten minulle ja lähden pian hakemaan puhelinta, pitäiskö viedä jotain kiitokseksi? Onko epäkohteliasta jos vain kiittelen tuhannesti?
Kommentit (13)
Jos nyt ei ole rahaa niin pyydä tilinumero jolle maksat löytöpalkkion, kahvipaketti olis jotenkin nolo. Juhla Mokka 1,99¿ oli meidän Prismassa.
Löytöpalkkio: Löytäjällä on oikeus löytöpalkkioon
Palkkio löytäjälle löydetystä tavarasta?
Löytäjällä on oikeus 10 prosentin löytöpalkkioon. Löytöpalkkion suuruus on aina vähintään neljä euroa. Omistaja saa tavaransa takaisin vasta sitten, kun hän on maksanut tämän palkkion. Omistajan on korvattava myös löytäjälle löydön aiheuttamat tarpeelliset ja kohtuulliset kustannukset. Niitä voi aiheutua mm. tavaran toimittamisesta löytötavaratoimistoon.
Löytöpalkkiota ei suoriteta julkisista tiloista löytyneistä löydöistä. Tällaiset tavarat on viipymättä toimitettava ko. laitoksen, viraston, kulkuvälineen tms. henkilökunnalle. Joskus poliisi voi antaa löytäjälle luvan säilyttää löytötavaraa. Tällaisissa tapauksissa omistajan on maksettava löytäjälle säilyttämispalkkiota.
Taidan olla niin röyhkeä, että vien sen kahvin.
-ap
Eikö puhelimella ole mitään arvoa miehellesi. Jos minun puhelin katoaisi ja löytyisi (pitäisin ihmeenä koska suuri osa ihmisistä on rosvoja) maksaisin 30-40 euroa löytäjälle.
Puhelin maksaa ja etenkin ne tiedot mitä puhelimessa on, ositekirja, valokuvat jne.
äiti löysi just lompakon ja sen hakija toi äidilleni suklaarasia. äiti oli ihan iloinen.
Vaikka puhelin on halpa, siinä on kuitenkin varmaan paljon numeroita tallessa? Plus tämä löytäjä on rehellinen, nähnyt vaivaa sen palauttamiseksi teille. Ja samalla estänyt että kukaan epärehellinen ei ole tehnyt kauheaa laskua teidän piikkiin.
20 e on kohtuullinen summa.
Itse en odottaisi mitään palkkiota, mutta ymmärrän kyllä, että törkeäähän se olis tyhjin käsin mennä. Hyvä että, edes av mua sivistää, kun ei oma pää toimi.
Eivät ensin meinanneet ottaa rahoja, mutta viimein ottivat ja kiittelivät kovasti.
Itse lunastin tyttären kanssa samalla laivamatkalla olleen ulkomaalaisen tytön tavaroita (kansio, matkaopas jne) ja maksoin siitäkin jo useamman euron. En tutkinut tavaroita sen tarkemmin, mutta tavaroiden rahallinen arvo ei käsittääkseni ollut kovinkaan suuri, mutta varmaan sisällön muu arvo omistajalle iso.
Jos puhelin katoaa, niin kuten täällä sanottiin, niin sen sisällön arvo on useimmilla aika iso - toisin sanoen samojen tarvittavien tietojen uudelleen hakkaus koneeseen. Ainakin minulla on siellä sekä työkontaktit, siviilikontaktit, ystävät ja sukulaiset. Melkein voisi sanoa, ettei minunkaan puhelimella suurta arvoa ole, mutta sim-kortilla kylläkin (riippuu tietysti, onko katalookit talletettu kännykän muistiin vai simille).
Ja mitä kysyjän tapaukseen tulee, niin suosittelen tekemään jonkun kompromissin 4 euron ja ostoksen välille. 4 euroa tuntuu useasta pieneltä palkkiolta, mutta totta puhuttuna kahvipaketti tai suklaarasia olisi minusta jo aika iso juttu (voithan katsoa vaikka isomman rasian tms. tai erikoissuklaata). Kyse ei ole niinkään tavarasta vaan eleestä tässä tapauksessa.
Omassa elämässä olemme jopa vieneet löytöpalkkion tapauksessa, jossa toisen tavaran takaisin tuloon liittyi hyvä vihje (löysyimme itse) ja toisen tavaran toivat takaisin saman vihjeen antajat, kun emme itse löytäneet. Ja pieni epäilys on, että kyseessä oli omantunnon tulos. Silloin veimme karkkia, sipsiä ja kokista.
Toisella kertaa lapsi kadotti ravintolassa kännykkänsä ja se oli toimitettu respaan. Sieltä virkailija tuli näyttämään meille löytäjän, joka sille erää istui vielä ravintolassa. Annoimme palkkion, mutta enää en edes muista, huoliko hän sen vai ei. Tässä tapauksessa oli minulla kysessä myös antaa omille lapsille mallia.
Olipas 14vuotta sitten halpaa kahvia 🙈
ap