Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako raskaana syödä rucolaa?

Vierailija
20.04.2008 |

Kun täällä yks idiootti ei tajua mikä on yrtti ja mikä ei?

Salaattia ois tarkotus tehdä ja laittaa siihen myös rucolaa, mutta rupesin miettimään, että saako [b]sitäkään[/b] syödä?

Pikaisia vastauksia odotellen :P

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä syon sitä ihan himona tomaattien kanssa, ja ei ole myrkkyä vauvoille!

Vierailija
2/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun muistaakseni rucolassa on joskus ollut jotain, olisko salmonellaa tms.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä höpötä, pese rucola niin kyllä se siitä. Salmonellaa on vähän muussa asiassa kun yrteissä....

Jos ulkoa otat penkistä niin kai siinä linnunkakkaa voi olla mutta ainahan kasvit pitää pestä ei niitä pesemättä suuhun laiteta, hei haloo nyt!!!

Vierailija
4/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä on moninkertaisesti,mut tuskin vaarallista jos ei pelkällä rucolalla elä;)

Vierailija
5/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma-kasvattamaa rucolaa ja kotimaista varmasti uskaltaa raskaanakin syödä tuoreena, muutama vuosi sitten ollut hygieniariski koski ulkolaista rucolaa..

Vierailija
6/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuvolassa sanottiin ettei yrttejä saa syödä..

Mutta siis kiitos avustanne :)

salaattiin en niitä viitsisi käyttää pannulla..

terv. ap

Vierailija
7/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap edelleen

Vierailija
8/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrttikiellolle ? en ole tuosta koskaan kuullut ja kiinnostaisi tietää miksi yrttejä ei saisi syödä..vai tarkottiko neuvola jotain lääkinnällisiä yrttejä enemmän kuin mausteyrttejä kuten basilika tms ??

Vierailija
9/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pesussa lähde, eli itse en söisi kovin montaa kertaa viikossa.

Vierailija
10/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin:

talialaisista rucola-salaattieristä on kahden kuukauden aikana löydetty salmonellaa eri puolilla Eurooppaa.

Elintarvikevirasto on tiedottanut maahantuojille, että italialainen rucola-salaatti saattaa aiheuttaa terveysriskejä. Italiasta tuoduista salaattieristä on kahden kuukauden aikana löydetty salmonellaa eri puolilla Eurooppaa. Ylitarkastaja Taina Niskasen mukaan Suomessa ei ole ilmennyt sairastumisia. Sen sijaan Ruotsissa ja Norjassa tapauksia on kymmeniä.

Ruotsin elintarvikevirasto varoitti viime viikolla kuluttajia käyttämästä rucolaa kuumentamatta. Salaatin pesu ei poista salmonellabakteeria. Suomessa Inex Partners veti jo joulukuun alussa erän maahantuomaansa rucola-salaattia markkinoilta. Ylitarkastaja Niskasen tietojen mukaan ainakin kaksi muuta maahantuojaa on jatkanut tuontia.

Viimeisimmissä tutkimuksissa rucolassa on todettu Salmonella Typhimurium -bakteeria. Salaateista on eristetty myös kampylobakteeria.

Vierailija
11/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut vuosien varrella useamman kerran jotain hygieniaongelmia... Mistä sen tietää millä viemärivedellä ne siellä italiassa salaattinsa kastelee/lannoittaa... ;-)

Ja pitäähän ulkomaiset marjatkin kypsentää ennen käyttöä.

Vierailija
12/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sainpahan taas yhden asian mietittäväkseni.. nimenomaan italialaista vetäsin sitten..

Ja neuvolassa oli asiaa näistä siinä mielessä, ettei voi yrttien kaikkia vaikutuksia, ja siks ne ovat pannassa.

terv. ap (joka saa taas pienimuotoisen stressin)

Vierailija
13/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai mausteyrttejä saa syödä, aika köyhäksi menis jos ei. Yrttiteet ja muut valmisteet kiellettyjä. Ja jos et ulkolaista rucolaa voisi syödä niin mites muut kasvikset?

Vierailija
14/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen vähän hysteerinen, mutta en tahdo aiheuttaa mitään minkä voin estää.

Toivottavasti ymmärrätte.. Onneksi mulla on tiistaina neuvolalääkäri, niin voin sitten siltä tiedustella kuinka suuren virheen olen tehnyt.

ap

Vierailija
15/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole aihetta huoleen, mutta jatkossa sitten pannun kautta sinne salaattiin, ainakin nämä ulkolaiset rucolat;)

Vierailija
16/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa on varmastikin tarkoitettu luontaistuotekaupoissa myytäviä yrttivalmisteita. Niissä on yleensä uutettuna tai jossain muussa tiivistetyssä muodossa yrttejä, jolloin annoksessa voi olla jopa kymmenkertaisia määriä vaikuttavia aineita verrattuna siihen, että syö kasveja suoraan.

Vierailija
17/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa rucolassa kuin kaikissa muissakin kypsentämättömissä kasviksissa voi olla listeriariski, mutta kysymys kuuluukin, että syötkö mitään kasviksia, joita ei ole kuumennettu? Jos syöt, niin syö toki rucolaakin, mutta pesaise huolella. Itse huuhtelisin lähes yksitellen molemmin puolin nuo, jos olisin raskaana.

Niin ja ei yrttien käyttöä kielletä, muiden yrttivalmisteiden kylläkin.

Ja minä jos kuka olen ollut tarkka syömisissäni. En todellakaan syönyt suositusten vastaisesti eli vältin kaikki parmesaanit, tuorejuustot, raa' at kalat, lihat jne. Stockan herkkukin sai kammottavia puheluita, kun halusin hienoista ulkomaisista juustoista tietää, että onko ne tehty pastoröidusta maidosta.

Vierailija
18/18 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olennaista. Mulla on kerran ainakin mennyt maha sekaisin ravintolan ruusta, jossa oli Rucolaa. Ja taisin olla silloin raskaanakin. Mutta äiti ja lapsi ovat hengissä ja ehjiä.

Ja Rucola on muuten salaattilajike, ei yrtti.

Rucola-uutinen vuodelta 2004:

Salmonellaa rucola-salaatista Ruotsissa ja Norjassa

Noin 19 ihmistä on sairastunut loppusyksyn aikana Salmonella Thompsonin aiheuttamaan infektioon Norjassa. Normaalisti maassa todetaan 2¿5 sen aiheuttamaa infektiota, poikkeuksetta ulkomailta hankittuja tartuntoja. Tapaus-verrokki-tutkimuksella osoitettiin yhteys pussitettuihin salaatteihin, jotka sisältävät rucolaa. Myös Ruotsissa on syksyn aikana sairastunut noin kymmenen ihmistä Salmonella Thompsonin aiheuttamaan infektioon. Mahdollista yhteyttä tiettyyn elintarvikkeeseen ei toistaiseksi ole voitu osoittaa. Sen sijaan Salmonella Thompson löytyi Ruotsissa rutiininomaisesti otetusta valvontanäytteestä kaupan valmissalaatista ja jatkotutkimuksissa salaatin raaka-aineista nimenomaan rucola-salaatista. Parhaillaan selvitellään onko sairaustapauksen aiheuttanut bakteeri samaa alatyyppiä kuin elintarvikenäytteiden Salmonella Thompson. Sekä Ruotsi että Norja ovat poistanut markkinoilta kyseisen valmistajan myymän salaatin. Suomessakin Inex Partners Oy veti varotoimenpiteenä markkinoilta pois erän maahantuomaansa italialaista salaattia, koska yrityksen omavalvonnassa kohdistettiin epäily hygieniariskiin salmonellabakteerin löydyttyä pakkaajan muihin pohjoismaihin toimittamissa erissä. Tautia aiheuttaneita eriä ei tiettävästi ole ollut Suomessa myynnissä.