Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä koulu on hierarkinen työpaikka! Mä en ole mitään siellä.

Vierailija
03.12.2008 |

Olen koulunkäyntiavustaja.

Ja mun järjen mukaan teen omaa tärkeää työtäni.

Mutta työpaikalla olen lattiamatto.

Läheskän kaikki opettajat eivät edes tiedä mun nimeäni.

Ja jos pitäisi nimetä mitä ne opettajat ovat minulle, niin en tiedä. Siis oikeasti kait työkavereita, mutta eivät he niin ajattele, vaan olen se avustaja.

Minä olen aina se joka itsestään selvästi on pois kaikista henkilökunnan palavereista tai joulukahveista, koska lasten kanssakin täytyy jonkun olla. Ja kukas muu se on kuin avustaja.

Tunnen olevani paljon vähäpätöisempi ja turha. Minua voi syyttää kaikesta. Kaikesta tekemättömästä ja kaikesta johon tarvitaan syyllinen.

Työtä kuitenkin painan niska limassa, että ehtisin sen päähommani eli lasten ohjaamisen lisäksi tehdä ne kaikki työt joita minulta odotetaan. Siinä sivussa kun tarvisi tehdä materiaalit ja siistiä luokka ja kaiken olisi pitänyt olla jo eilen valmista suurinpiirtein.

Joskus vaan kyllästyttää olla tälläinen turhake, joka omasta mielestään kuitenkin tekee sen oman työnsä ja hoitaa monta hommaa mitä opettaja ei hoida ja monta hommaa joita voisi opettajan luulla hoitavan. Teen monta hommaa jota ei toimenkuvassani oikeasti ole.

Kiitos, että sain purkautua.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, koulunkäyntiavustajan töihin ei kuulu materiaalin tekeminen tai luokan siivous. Opettajat tekevät materiaalin ja järjestyttävät luokan oppilailla. Isossa koulussa nimet opitaan melko hitaasti. Se on yleinen ilmiö, mutta henkilökuntaan ja sen tilaisuuksiin sinä kyllä kuulut. -ope

Anteeksi tökeröt lauserakenteet. Väsyttää.

Vierailija
2/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös koulunkäyntiavustaja ja nautin työstäni todella paljon. Saan tehdä paljon ja kaikkea, pidän siitä että minua pyydetään tekemään jotain, mitä joku opettaja ei ehdi.

Tiedän kyllä monia avustajia, jotka ovat todella kyllästyneitä hommaansa, siihen että ovat opettajien "juoksupoikia" ja tekevät kaikki ylimäärähommat. Itse koitan kuitenkin ajatella asian niin, että työtä se vain on ja hyvä, jos voin olla avuksi - erona meillä tuntuu kuitenkin olevan se, että meillä opettajat kiittävät (ja jos eivät ole tienneet heti alkuun nimeäni, niin olen kertonut sen...).

Työn iloa! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on itsestään selvää. Ainahan näin on ollut.

Kirjoitan HOJKSeja ja todistuksia, siivoan ja valmistan materiaalia, suunnittelen askartelutuokioita, vedän tunteja jne ja monesta hommasta tykkään, mutta ärsyttää kun mullehan ei siitä makseta.

-ap

Vierailija
4/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että teet kouluavustajan töitä.

Vierailija
5/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pomo jakoi kaikille kutsukortit jossa luki tervetuloa joulu lounaalle plää plää plää..

minä en saanut koska olen VAIN sijainen

Vierailija
6/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilaita). Välitunneilla katoaa tupakalle. Aika vähissä on tilaisuudet keskustella hänen kanssaan mistään opetukseen tai oppilaisiin liittyvästä, joten eipä ole tullut mieleen pyytää oppilaspalavereihinkaan. Näin siis yläkoulussa.

Miten teillä on joulukahvit tuntien aikaan? Meillä on ainakin vasta tuntien päätteeksi, ettei vain opettajien työpäivä joulun alla lyhentyisi sopimattomasti. Avustajat, terkkari yms. ei kahveille tietysti sitten tulekaan, koska eivät halua enää klo 15 työaikansa päätyttyä koululla olla. Samasta syystä käsittääkseni avustaja ei ole opekokouksissakaan läsnä.

Vierailija
7/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisessä koulussani avustajat olivat 'henkilökuntaa' siinä missä opettajat ja muut koululla työtä tekevät ja kahveilla käytiin kaikki yhdessä - se kai se ainoa tilaisuus kokouksien lisäksi on, missä kaikki samaan aikaan ovat.

Nykyisessä koulussani (=lukio) ei avustajia ole, mutta kahveilla istumme kaikki opet, toimistoihmiset, vahtimestari ja siistijät ihan sulassa sovussa ja työkaverina. Minulla siis vain kahdesta koulusta kokemusta, mutta en suostu uskomaan, että tuo ihan yleinen käytäntö olisi.

Ja oikeasti: opettajan töitä (=materiaalien valmistelu tms) sinun ei tarvitse tehdä!

Vierailija
8/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytetään lukion käyneistä tytöistä, jotka pitävät välivuottaan ja ovat tulleet kouluavustajiksi monistamaan ja auttamaan ekaluokan käsityötunnilla.

Koulunkäyntiavustaja on koulutettu. Meillä ei ole kenelläkään henkilökohtaisia avustajia. Vaan vain koulunkäyntiavustajia.

Ja teen siis luettelemien töideni lisäksi syöttämistä, vessattamista, opettamista, ohjaamista jne.

-ap

Vierailija
9/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä asiat pahasti pielessä, et edes saisi tehdä tuollaisia hommia, eikä ne luonnollisestikaan sinulle kuulu. (Eihän vastaanottoapulainenkaan suorita lääkäriasemalla pieniä toimenpiteitä, eli nyt on kyllä teidän koulussa asiat päin prinkkalaa.)

Vierailija
10/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskenteletkö itse siis samalla alalla?

-ap

Vierailija
11/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistäpäin olet?

Vierailija
12/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

erot. Ne ovat eri ammatit. Koulunkäyntiavustaja on vain oppilaan/oppilaiden avustaja, esim. näkövammaisen, asperger-lapsen jne. Kouluavustaja on yelisavustja, joka voi timia esim. kansliassa, monistuksessa tai luokissa opettajien apulaisena. Koulunkäyntiavustajilla on työhönsä koulutus. Iällä asiassa ei ole mitään merkitystä. Voisikohan olla, että olet sittenkin kouluavustaja? Kysypä palkanlaskijalta, kummalla nimikkeellä olet töissä.

Vierailija
13/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meidän kunnassamme ei ole yhtäkään vakituista ja koulutettua kouluavustajaa.

Vaan meillä on koulunkäyntiavustajia, jotka voivat olla luokissa yleisavustajina, eivätkä henkilökohtaisina.

Meidän kunnassamme ei tunneta henkilökohtaisia avustajia.

Kouluavustajat ovat kouluttamattomia ja useinmiten nuoria tyttöjä. He tekevät ihan eri työtä.

Osaan lukea palkkakuittiani sekä työsopimustani. -ap

Vierailija
14/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluissa auttamassa juoksevissa asioissa? Meillä ainoa joka juoksee on ope, joka yrittää revetä joka suuntaan ja ravaa hikipäässä siellä ja täällä ja hoitaa tarvittaessa siivousta, kouluisännän pieniä töitä ja muuta sellaista juoksevaa oman työnsä ohella.

Vierailija
15/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ollut sellaisessa kunnassa töissä, jossa ko. kouluun palkatut koulunkäyntiavustajat liikkuivat tilanteen ja tarpeen mukaan. Kukaan heistä ei ollut erityisesti nimetty jollekin tietylle oppilaalle. Ja heidän tehtäviinsä ei monistaminen ja sen sellainen kuulunut, ei kyllä HOJKsien kirjoittelukaan, sen enempää kuin minullekaan, kun aineenopen pätevyys ei sellaiseen riitä. Ne olivat kyllä erityisopettajan hommia.

Mutta meidän kunnassamme ei ole yhtäkään vakituista ja koulutettua kouluavustajaa.

Vaan meillä on koulunkäyntiavustajia, jotka voivat olla luokissa yleisavustajina, eivätkä henkilökohtaisina.

Meidän kunnassamme ei tunneta henkilökohtaisia avustajia.

Kouluavustajat ovat kouluttamattomia ja useinmiten nuoria tyttöjä. He tekevät ihan eri työtä.

Osaan lukea palkkakuittiani sekä työsopimustani. -ap

Vierailija
16/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet teettävät sijaisuuksia ilmaiseksi, joka ikisestä tunnista tulisi saada sijaisen korvaus. Monet henkilökohtaiset avustajat revitään koko luokan avustajiksi, jos ei pidä kiinni omasta työtehtävästään.

Koulutetut avustajat (tai kouluttamattomat helvetin hyvät) ovat erittäin kallisarvoinen asia opettajalle, varsinkin jos kemiat kohtaavat. Opettaja ja avustajahan ovat työpari. Kannattaa pitää omista oikeuksista kiinni, vaikka se ikävältä tuntuisikin. Mä sain aikoinani positiivista palautetta lopulta siitä, että pysyin kovana. Hommat tein älyttömän korkealla työmoraalilla. Kyllä vitutti suorastaan mennä siivoamaan jotain välinevarastoa, jos omalla luokallani oli sellainen koe, jonka aikana minua ei luokassa tarvittu. Tällöin tarjouduin muiden opettajien käytettäväksi, jotka itkivät minulle aina sitä, kun heidän luokassaan ei ole avustajaa. Silloin joku ääliö keksi laittaa minut siivoamaan varastoja. Mutta se oli opettajien välistä vuorovaikutuksen puutetta tuo..

Ikävöin kyllä noita avustaja aikoja, nyt pitää vaan yrittää opiskella, että pääsis itsekin joskus työskentelemään avustajan kanssa työparina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän