Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan kauheaa tämä nykyajan ateismi!

Vierailija
03.12.2008 |

Olen itse saanut koulussa normaalin uskonnon opetuksen 80-luvulla, ja silti olen täysin itse päättänyt aikuisiässä uskontoni. Ei mitään aivopesua ainakaan!

Ja yks parhaimmista muistoista ala-asteelta on juuri joulu- ym. kirkossa käynnit ja jouluevankeliumi joulujuhlassa.

Lapsen mieli ei ole sama kuin aikuisen järkeily.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitävät vain aggressiivisesti melua mielipiteistään. Just tänään olin koulussa tutustumassa lasten kanssa, ja siellä laulettiin yhtäkkiä yltin tunnin lopuksi "Tiellä ken vaeltaa". Kaikki lauloivat siellä "Jeesus sä Herramme, sua seurata tahdomme"!

Vierailija
2/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sellaista painostavaa jyviin ja akanoihin jakamista tai muuten kiihkomielistä paasaamista karsastan, koska se ei tee hyvää lapsen kasvulle. Ei lapsi voi sellaista ymmärtää, kun ei aikuinenkaan. Jokainen tehköön omat ratkaisunsa aikuisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kuoleman jälkeen sit tavataan taivaassa. Lapsi kysyi jotain siitä mitä tapahtuu kuin minä ja mies kuollaan jne. Sitten kun lapsi on teini vasta ehkä kerron mielipiteeni - jos kysytään. Sitä ennen pidän matalaa profiilia ja "kukaan ei voi varmasti tietää" - kantaa. Itse en kyllä usko tippaakaan, mutta lapselle on varmasti helpompi sulattaa ajatus taivaaseen menosta jne. Kyllä se julma maailma sit kerkee myöhemminkin hänelle paljastua :).

Vierailija
4/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että annat lapsen uskolle tilaa.

Vierailija
5/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omille lapsilleni en ala selittää mistään taivaista tms. vaan kerron rehellisesti, että kuoleman jälkeen elämä päättyy. Käsittääkseni kuolemanpelkoa esiintyy ihmisillä uskontokuntaan katsomatta, itse en ole koskaan tarvinnut mitään tarinoita jotta kestäisin ajatuksen elämän rajallisuudesta.

Ani harvassa kodissa joka aamu rukoillaan ja harjoitetaan hartautta, en käsitä miksi kouluissa pitäisi tehdä niin. Kulttuuri muuttuu ajan myötä eikä koulusta voi tehdä mitään linnaketta, jossa eletään kuin ennen vanhaa.

Vierailija
6/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun valinta. muuta sanee valita uskonsa itse.

mä vaan en tajua miksei kristityt voi käydä kirkossa omalla ajalla? miksi sinne on kouluajalla mentävä? siis miksi koululaitos on noin vahvasti liitoksissa yhteen uskontoon vaikka tapoja uskoa on aika paljon tässäkin maassa

Vierailija
7/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voi olla vähän liian rankkaa ymmärtää, että isi ja äiti kuolee...

Sanotaan, että ei ne kuole (vähään aikaan). Sama tää Jeesus-homma. Ehkä jotkut uskoo että mennään taivaaseen tai sitten ei.

Vierailija
8/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1975 ja en kyllä muista, että uskonnon tunnit olivat kiihkouskonnollista. Ennemminkin muistan kuinka käytiin läpi eri uskontoja mikä mielestäni on hienoa, että opetetaan eri kulttuurien ja uskontokuntien ajatuksia. Minusta kristinusko ja ev.lut. on osa Suomea ja maassa maan tavalla. Joulun ajatuskin menee pois jos ei sitä voi juhlia kuten on ennenkin juhlittu. Ateistit, jotka ette halua Jumalasta ja Jeesuksesta puhua, juhlitteko kuitenkin Joulua? Eikös se ole sitten hieman kummallista.

Vierailija
9/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti olen käynyt uskonnon tunneilla minäkin, mutta eipä sieltä mitään tarinoita kummempaa jäänyt mieleen. Lapsena mulla oli kuitenkin jonkinlainen lapsen usko, mutta samalla tavalla kuin joulupukinkin kanssa kävi, jossain vaiheessa vaan tajusin ettei Jumalaa oikeasti ole. Omille lapsille olen kertonut että toiset uskoo Jumalaan ja toiset ei ja heidän pitää itse päättää oma kantansa asiaan. Lapset uskovat Jumalaan enkä näe sitä pahempana kuin joulupukkiinkaan uskosen. Usko Jumalan olemassaoloon tuo heille kuitenkin turvaa mitä lapset tarvitsevat. Ehkäpä hekin päätyvät aikuisena samaan ratkaisuun kuin minä, tai sitten ei. Pääasia että ovat onnellisia :).

Vierailija
10/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Ateistit, jotka ette halua Jumalasta ja Jeesuksesta puhua, juhlitteko kuitenkin Joulua? Eikös se ole sitten hieman kummallista.

joululla ei ole mitään tekemistä jeesuksen syntymän kanssa. alunperin pakanallinen juhla joka levisi kristittyjen keskuuteen. tosiuskovat ei juhli joulua koska on syntiä, ei todellakaan ole jeesuksen kanssa mitään tekemistä.

meidän joulussa ei ole mitään uskonnollista. ei enkeleitä yms.. meille joulupukki juhla

Vierailija
11/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukki on coca-cola companyn aikaansaannosta. Sitäkö te juhlitte???

Vierailija
12/16 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ateistit, jotka ette halua Jumalasta ja Jeesuksesta puhua, juhlitteko kuitenkin Joulua? Eikös se ole sitten hieman kummallista."

Ei me uskota noitiinkaan, mutta silti lapset käy pääsiäisenä virpomassa ;). Mutta pitää myöntää että uskonnossa on se hyvä puoli että on paljon kaikenlaisia juhlia ja vapaapäiviä sen ansiosta :)!

Vierailija
13/16 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tod. vietetty!!!!

Tarkistapa tietosi. Joulu on saturnalia, valon juhla, jonka kirkko PÄÄTTI muuttaa jeesuksen syntymäjuhlaksi. Oikeasti jeesushan ei edes ole syntynyt joulupäivänä, vaan oliko syys- tai maaliskuussa.

Kirkko siis käännyttämisten aikaan RYÖSTI pakanoilta keskitalven valon juhlan ja TEKI siiitä jeesuksen syntymäjuhlan.

Tässä on ihan tarpeeksi perustetta jokaiselle agnostikolle tai ateistille viettää joulua, jolla ei ole mitään tekemistä jeesuksen kanssa.

Vierailija
14/16 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pitänyt kirkossa käymisestä, muuta kuin siitä syystä, ettei tarvinnut olla koulussa =) uskonnollisuus ihmetytti minua jo silloin.

aikuisena sitten erosin kirkosta ja tunne oli kyllä mahtava! oli jotenkin valheellista kuulua seurakuntaan uskomatta jumalaan..

lapseni, joka nyt on koululainen, taas tuntuu pitävän kirkossa käymisestä. kouluunmeno kirkossakin halusi käydä, ja kävikin sitten mummonsa kanssa! molemmat pitivät tosi paljon, ja pidin minäkin, koska minun ei tarvinnut vastoin tahtoani kirkkoon mennä!

Vierailija
15/16 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koskaan pelänneeni kuolemaa, vaikka olen aina tiennyt että jumala ja jeesus ovat satua. Pikemminkin mielestäni on helpottavaa, että on vain tämä elämä. Muusta ei tarvitse välittää.

Olisi ollut paljon karumpaa huomata, että vanhempani ovat tietoisesti valehdelleet minulle. Erittäin kattavana empiirisenä tutkimuksena ( =) lapsuudenystävistäni sanoisin, että mitä uskonnollisemmasta perheestä lapsi oli, sitä pahempi kuolemanpelko lapsella oli. Ja muutenkin pelko kaikenlaista yliluonnollista kohtaan.

Olen aika hämmästynyt siitä että lapseni on päiväkodissa yksi harvoja joka ei käy kirkossa tai osallistu kirkon järjestämiin tapahtumiin. Meitä ateisteja kun piätisi olla aika paljon täällä pääkaupunkiseudulla. Mutta ilmeisesti tällainen ajatus lapsenuskon tarpeellisuudesta on yleistä.

Vierailija
16/16 |
04.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai pitäisikö jokaiselle kansalaiselle mahdollisuus pitää oman uskontoonsa tai uskonnomuuteensa liittyviä juhlia silloin kuin itse tahtoo?

Olisi tosi reilu ja tasa-arvoinen käytäntö!

Mutta pitää myöntää että uskonnossa on se hyvä puoli että on paljon kaikenlaisia juhlia ja vapaapäiviä sen ansiosta :)!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän