Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysimetyksen lopetusko itsekästä?

19.04.2008 |

Heippa, nyt varovaisesti aloitan keskustelua, toivon että tästä ei tule mitään kovaa hyvä-äiti-huono-äiti vertailua... sitä olen jo saanut kuulla... :)

Haluaisin kovasti kuulla teidän mielipiteitänne täysimetyksen lopettamisesta. Meillä on isokokoinen poika 4.5kk. On kasvanut hyvin täysimetyksellä toki, mutta nyt viimeisen kuukauden ajan yöheräily on tunnin välein haluten ruokaa, myös päivisin ruokaväli on max. 1.5h. Ja ymmärtäisin jos olisi tiheän imun kausi (niitäkin ollut), mutta tätä on tiheää imua on ollut jo kuukauden ja poika on selvästi nälkäinen. Maitoa en ole saanut enää pumpattua eli sen määrä on vähentynyt hiukan.

Nyt olen aivan väsyneenä näiden pätkäöiden jäljiltä miettinyt kiinteiden aloittamista. Kun vastikemaitoa ei voida antaa maito-soija-vilja allergioiden takia. Heräily ei kuitenkaan johdu allergiasta sillä suolioireet ja ihottuma on pysyneet poissa tiukan imetysdieetin vuoksi... (ehkä siitäkin johtuen on maitomäärä vähentynyt). Lääkärin kanta on tehdä niinkuin itsestä hyvältä tuntuu...

Sain kuitenkin kuulla kuinka itsekästä kiinteiden aloitus tässä vaiheessa on, ja kuinka täysimetystä tulisi jatkaa kun poika kerran kasvaa hyvin. Olen siis itsekäs kun haluaisin nukkua enemmän kuin 1h pätkissä yöni. Minun pitäisi kuulemma ymmärtää että äitiysloma on sitä varten että olen lastani varten ja herään silloin kun hän haluaa...Lapsia ei kuulemma pitäisi " hankkia" jos ei heidän vuokseen ole valmis heräämään... Ja kaiken huippuna nämä arvostelijat ovat itse sellaisten lasten äitejä joilla maito riittää hyvin, lapset herää kerran-kaksi yössä.. He eivät ole kyenneet näkemään asiaa meidän perheen näkökulmasta vaan olen selkeästi " huonompi" äiti... Mä en itse pysty näkemään asiaa että en olisi lastani varten olemassa, olehan hoitanut lastani parhaalla mahdollisella tavalla, herännyt, hoitanut ja parhaani mukaan imetän minkä pystyn. Jossain vaiheessa se oma tahto ei riitä... jossain vaiheessa lapsen parhaaksi on aloittaa lisäruoka aikaisemmin...

Onko se tosiaan muiden mielestä itsekästä aloittaa kiinteitä -enhän mä tietenkään ole aloittamastta suurella määrällä vaan vähitellen, jotta viiden kuukauden jälkeen määriä voisi lapsen tahtisesti suurentaa.. Ja ei tuo meidän lapsukainen ole kauhean tyytyväinen kokoaikaiseen nälkään ja kyllä se univaje hänessäkin näkyy..

Pahoitin kyllä arvosteluista mieleni. Kaipaisinkin asiallisia kommentteja asian tiimoilta, kokemuksianne ja ennenkaikkea olisi mukava kuulla heräileekö teidän muiden 4.5kk lapset 10x yössä? Jos se on " normaalia" niin ei kai tässä sitten mikään auta...

Terveisin

Oona-Liinu mustien silmänalusiensa kanssa toivoen että heräämiset puoliintuisivat 5-6x yössä, se olisi luxusta :)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nimimerkillä jos laitat haun, niin löydät muitakin keskusteluita, ja mitä mieltä muutenkin olen jo fanaattisuuteen menneestä imettämisestä ja äitien syyllistämisestä. Karvat nousee pystyyn!!!

Ystävä hyvä. Et todellakaan ole huono äiti, tai huono ihminen vaan varsin NORMAALI jos haluat nukkua jo pidempiä pätkiä!!!!! Univelka on aivan kamala asia, siitä kärsii jo koko perhe pikkuhiljaa... minun mielestäni 10 kertaa yössä herääminen/syöminen ei ole enää edes vauvan kannalta hyvä asia. Aivan vallan mainiosti voit aloittaa kiinteät, pikkuhiljaa ensin maistiaisia ja siitä sitten eteenpäin!

Itse olen neljän tytön äiti, tytöt nukkuneet läpi yön heräämättä todella pienestä. Kaikilla olen aloittanut kiinteät varovasti 3,5kk:n iässä. Ja hyvin on mennyt! Ensimmäisiä kolmea imetin ihan pari viikkoa, (muutamasta syystä) neljättä imetin 2kk täysin, ja olen hyvin ylpeä itsestäni. Mainittakoon, että tytöt ovat myös huipputerveitä, kun aina sanotaan että korvikevauvat ovat sairaita useammin kuin imetetyt. Olenko sitten itsekäs? Voi olla, monenkin mielestä, minä kuitenkin voin henksiesti todella hyvin, jaksan tehdä raskasta fyysistä työtäni (liikunnanohjaaja/personal trainer) kun itse nukun hyvin, samoin lapseni:) Minun mielestäni tervettä on olla hiukan itsekäs.

Kamalaa tää lynkkaaminen mitä äidit saa osakseen!

ps:lue toi ketju joka on " vauva 3kk kieltäytyy tissistä" siinä kanssa mietteittä vähän asiaan viitaten!

Kaikkea kaunista elämääsi:)

-priscu-

Vierailija
2/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta kuulostaa ihan oikeasti siltä, että vauvasi tarvitsee jo muutakin kuin pelkkää ämmää. Lyhentyneet imetysvälit kertovat sen vaikka vauva kasvaakin hyvin. Eihän se vauvallekaan ole pitemmän päälle hyvä herätä tunnin välein syömään. Sitten ollaanv äsyneitä ja kärttyisiä päivälläkin.

Suositushan on täysimetystä 4-6 kk. Jotkut vauvat tarvitsevat muutakin aikaisemmin. Sinun vauvasi on jo reilusti yli 4 kuukautta.

Allergioiden suhteen sinun pitää varmasti ottaa rauhallisesti kiinteiden kanssa. Aikainen kiinteiden aloitus ei lisää allergiaoita, mutta hätiköidyt ruokakokeilut sen sijaan saattavat viedä metsään ja sellaiseen allergiasuohon, mistä on vaikea päästä irti. Senkin takia sinun kannattaisi pikkuhiljaa alkaa kokeilemaan RAUHASSA kiinteitä, koska joudut tekemään kaikki kokeilut ajan kanssa ja rauhassa. Teillä todennäköisesti tulee kestämään pitempään ennen kuin saat monipuolistettua vauvan ruokailun, kuin sellaisen vauvan kanssa jolla ei ole allergiota.

Nyt voit ihan hyvin antaa vaikka silloin tällöin pieniä makuannoksia ja katsoa oireita niin ettei elimistö ärry liikaa. Lusikallinen marja sosetta tai bataattia silloin tällöin totuttaa vauvan suolen pikkuhiljaa kiinteille... eikä sinun tarvitse ottaa vielä asiasta stressiä kun vauva kasvaa hyvin.

Mymmeli (yhden allergisen pojan äiti, toisen ei allergisen vauvan äiti, imetyshörhö ja luomutyyppi)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ihmeessä lapselle lisäruokaa ja pidä itsekunnioituksesi. Olet hyvä äiti kun huomioit lapsesi muuttuvat tarpeet. Sinä itse sen parhaiten tiedät ja näet. Mielestäni et kuulosta sellaiselta äitityypiltä joka hätiköiden tekee päätöksiään. Älä kuuntele syyllistäviä kommentteja, vaan tee päätös ja elä sen kanssa.

Älä kuitenkaan odota ihmettä kiinteiden alettua. Sekin voi olla tuskainen tie.

terv peikkoäet imetysuskovainen kolmen lapsen äiti

Vierailija
4/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentit omaan arvoon ja ole ylpeä että sinulla on lapsi. sinusta ja miehestäsi on syntynyt uusi elämä. sitä eivät monet koe. ja sinä olet lapsesi äiti, sinä tiedät mitä lapsesi tarvitsee, ei muut.

nostan hattua että olet jaksanut täysimettää ja vielä tiukalla ruokavaliolla, minulta se ei olisi onnistunut.

kateellisten panettelua kaikki viisastelu, älä mieti niitä vaan nauti elämästä ja vauvasta.

Vierailija
5/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä kuuntele tuollaisia juttuja....jokainen imettää niin pitkään kuin se itselle sopii. Me aloitettiin kiinteiden maistelu jo hieman ennen 4kk ikää, joten minusta voit aivan hyvin aloittaa. Meidän maistelu alkoi maissivellillä ja sitten 4kk iässä perunat ym...ja nyt maistellaan jo vaikka mitä ja lisää poika odottaa koko ajan suu ammollaan. Nyt ikää on reilu 5kk. Vielä itsekin pääasiassa imetän, mutta saa nähdä koska sen sitten lopetan ihan kokonaan.

Tosiaan univelka ei ole mikään leikin asia eikä vauvallekaan hyvä asia herätä jatkuvasti. Paremmat unet saa nukkumalla pidempään ja syvemmin.

Tsemppiä!!

Vierailija
6/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole itsekäs, päinvastoin: ajattelet sekä lastasi että itseäsi (ja jaksamistanne sekä muuta perhettäsi) kun aloitat pikkuhiljaa lapsellesi kiinteät!

Minulla tuo kiinteiden aloitus on vielä edessä, tyttö on nyt 2,5kk vanha, ja täysimetyksellä kasvanut hyvin, ruokailuvälikin on vielä tarpeeksi pitkä. Joten mulla taitaa vielä olla edessä nuo samat tunteet ja " neuvojen kuuntelemiset" kuin sinulla, mutta ehdottomasti aloittaisin tilanteessasi kiinteitä pikkuhiljaa.

Kyllähän sitä on kaikenlaista " jeesustelijaa" ja " hyvää äitiä" joka kulmalla neuvoja jakamassa ja " voivottelemassa" , mutta sinä itse olet lapsellesi paras ja mahtavin äiti, joten jätä ne muilta saamasi arvostelut sikseen! =]

jonttu ja rinsessa 2,5kk

Vierailija
7/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut minäkin täysimetyksen 5kk vauvalta, kokoajan saan kuulla että turhaa ja vauvojen kuuluu syödä tiheään ja kyllä se menee ohi ja ja ja....eli kokonaan pitäs unohtaa yöunet, päivätouhut ja odottaa viikosta toiseen josko vaikka se menisi ohi? Ei mitään merkitystä vanhempien jaksamisella, turhan vähällä pissaamisella, vauvan kokoaikaisella kärttyisyydellä

ja sillä että soseruoka korjasi tilanteen, ,nyt meillä nukutaan, leikitään ja tuotetaan vaippatavaraa niinkuin pitää. Elä kuuntele ap niitä syyllistäjiä ja kaikkitietäviä neuvoja, vaan tee niinkuin sun lapsen kohdalla on paras.

Vierailija
8/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen aina ollut sivusta seuraaja, mutta nyt ajattelin kirjoittaa sen vuoksi koska olen itse käynyt saman läpi vajaa kuukausi sitten. Meidän poika on 4,5 kuukautta nyt ja on saanut jo pari viikkoa lisäruokaa juuri sen vuoksi kun en jaksanut enää lyhyitä imetysvälejä.

Kuuntele itseäsi ja jaksamistasi, jos sinusta tuntuu että et jaksa, niin aloita ihmeessä kiinteät. Meillä on elämä paljon rauhallisempaa ja rytmit tuntuu löytyneen kun aloitimme kiinteät. Viskaa muiden mielipiteet pois mielestä ja tee kuinka itse haluat. Minä olen huomannut että nautin suunnattomasti enemmän päivistämme kun poika on nukkunut jopa 5 tuntia putkeen yöllä! Ennen kiinteiden aloitusta nukuin korkeintaan tunnin ja sitten taas ylös. Ja sama rytmi jatkui myös päivällä. Nyt pääsemme jopa käymään kylässä kun tietää että pärjäämme enemmän kuin tunnin kerrallaan.

Älä kuuntele mitä muut sanovat kun sinä olet se, joka tuntee vauvasi parhaiten. Ja ole ylpeä siitä, että olet imettänyt jo noin kauan täysimetyksellä!! Mekin jatkamme ainakin puolen vuoden ikään saakka kiinteiden ohella kun se on niin vaivatonta ja vauvamme nauttii siitä.

Tsemppiä!

Vierailija
9/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei imetykselle tarvitse uhrata kaikkia muita, tärkeitä asioita elämässä. Olet jo täysimettänyt aika pitkään.

Mutta...kiinteiden aloittaminen ei välttämättä paranna yöunia, nimimerkillä " kokemusta on" . Voi toivoa, että se niin tekisi, mutta ei siitä voi takuuseen mennä. Meillä ei tapahtunut mitään muutosta moneen kuukauteen, ei esikoisen kohdalla, jolla kiinteät aloitettiin lääkärin määräyksestä 4-kuisena, eikä varsinkaan kakkosella, jota täysimetin 6 kk ja joka on aina ollut huono nukkumaan.

Vierailija
10/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, jonka äitiys ainakin on mulle opettanut, on se, että äidillä on oltava paksu nahka. Teit mitä tahansa, aina löytyy arvostelijoita. Mulle on ihmetelty keskosen imetystä kuin myös sitä, että hänelle aloitettiin kiinteät " jo" 4-kuisena. On ihmetelty, kuinka täysimetin kakkosta yli 4-kuiseksi ja on ihmetelty, miksi häntä edelleen imetän, vaikka ikää on yli vuosi.

Muiden mielipiteitä voi kuunnella, mutta päätökset pitää tehdä itse, oman lapsen, oman itsensä ja oman perheensä parasta ajatellen.

Vierailija
11/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tähänastihan on suosittu sitä 6kk täysimetystä! Mutta luitteko äidit uudet tutkimukset asiasta!! EI TÄYSIMETYS SUOJAAKAAN ALLERGIOITA, ja usein vauva on muutenkin juuri " herkässä" iässä kiinteän suhteen, jo paljon ennen 6kk:ta!!

Minäkin imetän, ja minulla on kaksi tyttöä, joille olen kummallakin aloittanut kiinteät imetyksen ohessa 3-3.5kk iässä!! Kun vauva syö kokoajan tissiä, vaipat ovat läpimärkiä, niin se on todella merkki siitä, että nyt tarvitaan tuhdimpaa tavaraa!!

(tämän seuraavan kommentin ei ole tarkoitus loukata ketään, vaan tsempata):

Käyttäkää hyvät naiset omaa maalaisjärkeä, ja tehkää niinkuin ITSE parhaaksi näette!!!!!! Mitä hemmettiä sillä on merkitystä, mitä muut tekevät tai ajattelevat!! Jokainen äiti tekee omat ratkaisunsa ja päätöksensä!! Ei kukaan tarvitse LUPAA neuvolantädiltä tai palstailijoilta!! Omaa järkeä on lupa käyttää!! EI kukaan tunne sinun lastasi, kuten sinä itse!!

Ystävällisin terveisin

nonuli ja tytöt 3v ja 4.5kk

Vierailija
12/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että olette jaksaneet vastailla. :) JA eritoten kiitos tsemppaavista sanoistanne!

Olen ottanut tuttujen sanoista itseeni, varmasti turhaan. Se arvostelu tuntuu vaan niin kovin pahalta- tuntuu välillä, että kun on raskaana tai kun on lapsia, niin muille ihmisille aukeaa oikeus arvostella usein takanapäin mutta myös kasvokkain. Ja silloin kun on itse aivan väsähtänyt ja tuntee kovaa syyllisyyttä yleisistä paineista (esim. imetys), niin silloin eritoten tsemppaavat sanat ovat kultaakin kalliimpia, ja arvostelu tilanteesta enempää tietämättä, tuntuu pahaakin pahemmalta. Sillä jonkinasteista hyväksyntää sitä kuitenkin kaipaa varsinkin kun on ensimmäinen lapsi kyseessä ja kaikki on uutta.

Ja tietty kun on tilanteessa että läheisimmillä ystävillä ei lapsia ole, niin niille nämä imetykset ym. kiinteiden aloitukset ovat asioita, joista ei liiemmälti keskustella.. Ja heiltä ei kauheasti sitä tukea niihin asioihin voi edes vaatia :) En minäkään osannut juuta enkä jaata sanoa ennenkuin olen tilanteessa omakohtaisesti !

Olen kypsytellyt päätöstä antaa kiinteitä jo pari viikkoa.. ja etsiskellyt tietoa noiden allergioiden tiimoilta -varovaisesti aloittelusta! Ehkäpä se nyt olisi aika! Vaikka ei yöunet pitenisi niin ei ainakaan Pikku-miehellä olisi nälkä...

Mukavaa Viikonloppua toivotellen

Oonaliinu

Vierailija
13/14 |
19.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös itsekäs:)

Lopetin imettämisen kokonaan 5,5kk ikäisen kanssa koska tuota heräilyä jatku vaikka annettiin kiinteitä. Aloin antaa maitoa pullosta yöllä ja päivällä ja näin saimme nukkua enemmän, heräsi 2-3krt/ yö mutta niinkuin varmaan ymmärrät se oli juhlaa tolle 1krt/tunnissa:)

Ja minä koin olevani parempi äiti sen jälkeen koska en tiuskinut enää väsymyksestäni.

Äitini vuorostaan imetti minua ja sisaruksiani 2 kk ja sen jälkeen joutui lopettamaan rikkinäisten rintojen takia. Mutta 2kk hän sinnikkäästi aina syötti. Pointti on se että olemme kaikki siskokset hyvin terveitä ja aina olleet. Äitini mielestä 2kk riittää ja sen jälkeen on tärkeintä että KOKO kasvu iän saa hyvää ja ravintorikasta/ monipuolista ruokaa.

Minun mielestä on naurettavaa tämä äidinmaidon jumaloiminen (vaikka toki se on erittäin hyvä pienelle vauvalle, mutta sen jumaloiminen...?). Alle 1vuotiaan ruoka on älyttämän tärkeä mutta sen jälkeen se ei yhtäkkiä ole yhtä tärkeää. Neuvolassa ei esimerkiksi kysytä miten monipuolisesti meidän 8kk ikäinen syö eikä imetys aikana minulta kysytty muuta kuin että juonko tarpeeksi maitoa...

Että tee niinkuin sinusta tuntuu hyvältä, sinua hän tarvitsee eikä vaan sitä rintaa:)

Vierailija
14/14 |
20.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo mainitsikin, että kiinteät ei välttämättä paranna yöunia. Meillä on kaksi poikaa 7v ja 2v11kk. Esikoista täysimetin 2,5kk ja osittain imetin 4kk, kiinteät aloitettiin 4kk iässä. Poika on aina nukkunut tosi tosi hyvin (ennen ja jälkeen kiinteiden aloituksen)

Kuopusta täysimetin reilut 6kk, kunnes kokeiltiin kiinteitä, jotka eivät kelvanneet. Poika oli nukkunut suht ok siihen asti. Kiinteiden aloitus laukaisi meillä yöheräämis helvetin. Poika heräsi useammin kuin kerran tunnissa läpi yön. Kiinteät alkoivat kelvata 1v3kk iässä ja samoihin aikoihin lopetin imetyksen. Yö heräily silti vain jatkui ja jatkui. Joinain öinä herättiin 10-15 kertaa, joinain öinä vain 5-6krt. Nyt kuopus on vajaan kuukauden nukkunut tosi hienosti (herää vain 0-3 kertaa yössä) luxusta =)

Pointtini on, että välttämättä kiinteät eivät paranna yöunia, joillain parantavat, joillain eivät.

Mielestäni et kuitenkaan ole itsekäs, jos kokeilet kiinteiden antamista, ne voivat parantaa yöunia.