Lugesteronien käytöstä, kutinasta/kirvelystä ja mahdollisesta allergiasta??
Eli muistan osalla olleen luge-allergiaa, mitenkähän se on ilmennyt? Onko oireet tulleet heti käytön alettua vai voiko altistuminen tulla ajan myötä? Itse olen nyt käyttänyt 9.2. alkaen lugeja 2*2*200mg ja alkaa olla emätin todella kärsinyt... kutisee, kirvelee jne. Vielä pitäisi ensi viikon ke asti käyttää, eli kun rv 12 täyttyy, sais lopettaa. Mulla on siis epäily, että alkio on kiinnittynyt myöhässä, tosin viimeksi ultrassa oli jopa muutaman päivän arvioituja viikkoja isompi.
Onko yleistä, että luget ärsyttää, johtuuko se tästä hillittömän pitkästä käyttöajasta vai mistä?? aiemmin ei ole tällaista tullut, mutta en ole koskaan aiemmin näin pitkään joutunut käyttämään. Mietityttää, et jospa emättimessä onkin joku tulehduksen poikanen eikä oireet johdukaan lugeista... mieli tekee lopettaa kokonaan niiden käyttö, ja niin aioinkin jo tehdä, mutta olen jotenkin taikauskoinen enkä tiedä uskallanko. Pakko on ollut parina päivänä jättää toiset laittamatta, mutta ärsytys ei paljoa ole helpottanut.
Jos jollakulla on jotain apua tarjota, otan ilolla vastaan!
-Osse rv 11+2
Kommentit (6)
Minulle luget on aiheuttanut samaa - limakalvot kuivuu. Lääkäri on suositellut käytettäväksi Bepanthen-voidetta (rasvaisempi versio). Minua voide on auttanut, suosittelen!
mulla oli aiemmassa raskaudessa kanssa lugejen kanssa ongelmia, kun ensin tehtiin tuoresiirto, joka meni alkutekijöissään kesken, ja heti siihen alkaneeseen kiertoon tehtiin PAS estrogeeni+lugesteron tuella.
jouduin käyttämään pitkään melkein yhtäsoittoa lugeja sen 3x200/vrk
tuloksena oli just kirvelyä, kutinaa, vaaleanpunertavaa valkovuotoa, ja tiputtelu-vuotoa, jolle ei koskaan löytynyt muuta selitystä kun kärsineet limakalvot.
lugejen laittokin sattui loppuvaiheessa, kun limakalvo oli emättimestä ohentunut ja kuiva.
paikat toipuivat nopeasti, kun ne luget vaan sai lopettaa.
tässä raskaudessa oli myös limakalvojen kuivumista havaittavissa, vaikka lopetin lugesteronin rv9 muistaakseni. ei kuitenkaan edelliseen verrattaen yhtä paljon, kun käyttöaika oli lyhyempi.
-ennis- +Otso ja Into rv 13+3
en ole pähkinälle allerginen, sen tiesinkin, et silloin voi aiheuttaa allergiaa. Mutta hyvä tietää, et on aiheuttanut ärsytystä muillekin. Jätin tosiaan eilen laittamatta, mutta tänään oli heti aamusta niin kovat vihlaisut ja menkkakivut, että pistin luget aamulla. Vähän vähemmän on tänään ärsyttänyt.
Mä olin jo kokeillut tuota vaaleanpunaista bepanthenia, se vähän auttaa, mutta ei kokonaan ole vienyt oireita. Jospa tää tosiaan helpottais sit, kun saa kokonaan lopettaa lääkkeet. Onhan se varmasti kamala rasitus limakalvoille, kun kahdesti päivässä tungetaan vierasta ainetta.
Kiitos teille vastauksista!
-Osse ja luget (4 more days to go!)
Kohtahan sä onneksi pääset eroon mokomista pallukoista ja niiden mahdollisesti aiheuttamista oireista, mutta kommentoinpa vielä oman kokemuksen perusteella.
Yliherkkyys lääkkeille tai niiden apuaineille voi kehittyä vasta pitemmän käytön jälkeen. Itsekin oletettavasti sain kutina- ja ärsytysoireita lugeista sen verran, että tuli jo lekurilta kyseltyä voisiko niitä ottaa suun kautta, kun paikallisesti ne tuntuivat ärsyttävän ja oireet loppui samalla, kun lugejen käyttökin. Mulla jotkut nimenomaan paikallisesti käytettävät aineet aiheuttavat oireita, vaikka muuten en allerginen olekaan.
Tietty jos oireet ei helpotakaan, kun lopetat luget, voi kyseessä olla vaikka emätintulehdus. Toivotaan, että helpottaa!
Killa
näin minulle kertoi edellinen hoitava lääkäri kun paikat 1. punktion jäljiltä oli aivan muusina ja luget aiheutti hurjaa kipua, niitä voi käyttää paikallisesti myös " b-rapun" kautta. Siis suppoina peräaukkoon emättimen sijaan. Se on kuitenkin riittävän " lähellä" ja sieltäkin imeytyy hyvin.
Tsemppiä, onneksi ei ole paljon jäljellä! Voisit kysyä hoitavalta lääkäriltä josko voisi vähitellen alkaa vähentää.
Onko sulla pähkinäallergia? Lugesteronissa on jotain pähkinää, siksi lääkäri ei voi sitä lääkettä minulle määrätä! Muuta ei tule minulla mieleen...
Kannattaa varmaan kysyä joltain asiantuntijalta...