Munisten kasvu IVF:ssä?!
Täällä taas tämä ensikertalainen hermoilee! ;) Ultrassa käyty tänään ja punktio suunnitteilla ensi viikolle, mutta nyt mietityttää kysymys jota en älynnyt lääkäriltä kysyä, eikä tähän aikaan enää klinikallekaan voi soittaa.
Siis munisten kasvusta sellainen kysymys, että kun mulla isoin oli 15mm ja sitten muutamia 13-14mm kokoisia ja loput 10mm ja niiden pienempien takia punktiota suunniteltiin vasta keskiviikolle, niin mitä sille isoimmalle tapahtuu nyt? Ei kai se sieltä itsekseen puhkea? En nyt muista, mutta joku kutina on, että estikö Synarela niiden puhkeamisen ennen aikojaan? Ja voiko munikset kasvaa liian isoiksi?
Muutenkin olisi kiva kuulla kokemuksia miten teillä munikset on kasvaneet! Mulla oli noita isompia yhteensä 8 ja pienempiä 6, joten mikähän mahtaa olla lopputulos? Ehtiikö pienet kasvaa ja voiko käydä niin, että isot lopettaakin kasvamisen? Ettehän te tietenkään voi sanoa miten mulle käy, mutta miten teille kävi?
On tää vaan kaameeta, kun on niin pihalla näistä! Ja kiitos, jos joku viitsii kommentoida! :)
Killa
Vastaanpa miten itellä meni, vaikka on varmasti yksilöllistä enkä minäkään konkari ole kun eka IVF vasta takana helmikuussa.
Mut mulla oli myös hajontaa koon suhteen eli oli vain pari-kolme selkeästi isompaa munista ja sitten useita pienempiä, joista arveltiin, etteivät kypsy ollenkaan valmiiksi asti. Itselläni oli hormonihoitona lyhyt kaava. Viimeisessä ultrassa (joka oli 2 pv ennen punktiota) isoimmat munikset oli jotain 18 mm luokkaa ja pienimmät 10-12 mm eli ero tosi iso. Jarrupiikki tosiaan esti isoimpien irtoamisen ennen aikojaan ja sit irroituspiikki " irroitti" eli helpotti punktiota.
Punktiossa olin vielä varma, ettei niistä pienistä muniksista mitään saada talteen tai jos saadaan, niin ovat epäkypsiä (ja niin lääkärikin veikkaili, et ovat epäkypsiä, mutta poimi silti). MUTTA toisin kävi! Talteen saatiin 13 munsolua ja kaikki olivat kypsiä! Eli ei se koko todellakaan kerro kaikkea. Noista 13 hedelmöittyi kaikki ja jakaantui 11 . Yksi siirrettiin silloin 3. pvänä punktiosta, joka ei kyllä onnistunut, mutta meillä on nyt sit pakkasessa täysi 10 odottamassa siirtoja. Toivomme, et tässä kuussa vielä edetään ekaan PASsiin.
Eli haluan vaan kannustaa kovasti, että ei koolla ole välttämättä väliä tässä asiassa! : ) Ja sulla on tosi hyvä määrä muniksia tulossa!! Tsemppiä punktioon (joka oli mulla ainakin täysin kivuton)!!
t. Suzan