LoMaKuiset kohti joulua!
Tervehdys!
Ajattelin että olisko aika perustaa uusi pino vielä loppuvuodeksi.. niin, näin äkkiä tämäkin vuosi on mennyt! Ja meidän kaikkien pienet ovat nyt sitten kaksivuotiaita! On nämä ihania meidän taaperot, kaikissa uhmailuissaan ja tahtoiluissaan! Koko ajan tulee uusia taitoja ja puhe karttuu huimaa vauhtia. Kaikki kiinnostaa. Hauska lukea kaikkien teidän kirjoituksia, viimeksi oli talvisalaman, onnimanni2:n, raputytön ja kanelisokerin kuulumisia; niin samansuuntaisia ja kuitenkin jokainen omanlaisiaan nämä meidän hassut pienet ovat. Ja jokaisessa perheessä on omat haasteensa.
Voi tästä joulusta tulee varmasti ihmeellinen näille kaksivuotisille, kun viime joulusta ei vielä niin paljon ymmärtäneet. Meillä ainakin auotaan joulukalenteria ja lauletaan joululauluja, ja neiti on alkanut vähän esittää toiveita tontullekin.
Tylsää vain on se, että meillä on nyt viimeinen kuukausi tai vähän enemmänkin mennyt flunssaillessa. Välillä neiti, välillä äiti, välillä koko perhe ja nyt viimeksi taas neiti. On kökitty sisällä viikon päivät lievän kuumeen ja yskän takia. Onneksi ei mitään sen vakavampaa mutta alkaa vähän kypsyttää tämäkin. Voi kun paranisi pian! (Ihana neiti kyllä on sairaanakin, ihmeen hyväntuulinen vaikka aina vain kotona nökötetään.) Onneksi ehdittiin sentään viettää muutama terveempi päivä juuri silloin kun oli eniten lunta, pulkkailtiin ja ulkoiltiin paljon silloin. Nyt se lumi on muisto vain.. huokaus! On varmaan turha haaveilla valkeasta joulusta..
Joulua on pikkuhiljaa valmisteltu, tosin varsin varovaisesti. Jouluvaloja ripustettu ulos, tähti ikkunaan, joulukalentereita siis availlaan. Pipareita ja glögiä maistellaan, ja yhdet joulutortut on jo leivottu. Muutama lahjapaketti kummilapsille on kehissä, joulukortteja on askarreltu mutta valokuvat puuttuvat vielä, isovanhempien paketit on tilauksessa (tänä vuonna he saavat neidin valokuvasta tehtyjä tavaroita kuten mukin, tyynyliinan ja kassin). Ollaan siis joulu kotosalla enimmäkseen, mutta käydään varmaan vähän jossain kyläilemässä välipäivinä. Olen alkanut suunnitella joulupukin hommaamista, miehen veli voisi varmaan toimia pukkina, mutta vielä ei ole kysytty.
Gallup: keille tulee joulupukki, ja onko pukki omasta takaa vai jostain tilattu?
Gallup2: syöttekö perinteisiä jouluruokia vai omia lempiruokia?
Gallup3: mitä taaperonne saavat vanhemmilta joululahjaksi, pehmeän vai kovan paketin vai molemmat?
Ihanaa joulun odotusta kaikille, vaikka sitten vesisateessa!
t. Sirita ja neiti
Kommentit (5)
Noista Gallupeista ensimmäiseksi:
Joulupukki tilataan. Tilattiin jo viime vuonna ja ainakin meidän 1-v oli aivan myyty pukkiin, ei pelännyt yhtään. On kyllä muutenkin siis aika rohkea ja välitön. Mutta siis tänä vuonna 2v ymmärtää paljon enemmän tietenkin. Mutta pukki on siis takuuvarma juttu meillä!
Jouluruokia syödään ja omat lempparit on rosolli, kinkku ja imelletty perunalaatikko. Muut jouluruoat yleensä skippaan.
Meiltä 2v poika saa lahjaksi autonkuljetusauton, jossa siis on lastina autoja. Lisäksi saa yhteiseksi isoveljen kanssa valtavan duplopakkauksen.
Tiedän, että kummeilta molemmilta on saamassa vaatetta. Muutenkin tuntuu, että vaatepuolta on tarpeeksi, kun on esikoiselta jäänyt isot kasat vaatteita.
Ihmeempiä ei meille kuulu. Hauska oli käydä pojan tarhassa kehityskeskustelussa ekan kerran. Tosi kivaa palautetta sai. Tosiaan on aina hyväntuulinen ja iloinen, innokas kaikkeen ja kuulemma kamalan helppo päiväkotilapsi.
Meillä muuten joulukortit on jo postissa. 80 kappaletta sain vääntää. :) Sain onneksi hyvän kuvan lapsista heti toisella yrittämällä. :) Joulutorttuja ei olla vielä leivottu, mutta pipareita on tehty kahteenkin otteeseen. Meidän pojasta tulee selvästi kokki. :)
Siritan perheelle paranemisia!
No hei kaikille!
Tulin katsomaan että vieläkö näitä pinoja on olemassa ja täältähän teidät löysin! Kiva!
Meillä on todellakin nyt juhlat toivottavasti juhlittu ja voidaan alkaa pikku hiljaa siirtää katseet jouluun... Olen tällä hetkellä yksin kotona 4 kokonaista päivää kun mies ja Jade lähtivät viettämään sikäläistä joulua HOllantiin isovanhemmille. On outoa olla täällä ihan yksin ja ikäväkin on jo kova vaikka vasta 2 päivää on mennyt! Itselläni kyllä riittää kiireitä ja kutsuja joka jumalan kissanristiäisiin, että tuntuu jo korvista ulos tulevan! Itsenäisyyspäivänä aion kuitenkin todella olla omissa oloissani, siivoan koko talon ja laitan joulukoristeet. Sunnuntaina sitten lepään koko aamupäivän sängyssä ja sitten haen ne omat ihanat lentokentältä taas kotiin!
Me vietämme joulua siskoni luona isossa talossa koko perheen voimin, ja sinne ei kyllä varmastikaan pukkia tule. Meillä se onkin ollut muutenkin aika harvinaista pukin tuleminen. Jouluruokia luultavasti teemme niin,e ttä jokainen tuo jotakin, itse mielelläni teen jälkiruoat , niitä kun on kaikki joululehdet pullollaan. Meiltä saa Jade muumiaterimet ja sitten sai myös yhden DVD:n joka on kyllä enemmän äidille kuin lapselle, sillä on siihen vielä vähän liian pieni (se on se piirretty versio maailman ympäri 80 päivässä) mutta omasta lapsuudestani musitan sen sarjan ja mielestäni se oli aivan ihana! Muuta ei oikeastaan osteta me, koska tyttö saa nyt niin paljon lahjoja että ei ihan heti lopu! Tälläista meille tänne vesisateeseen. Pitäkää itsenne lämpimänä!
T: Pia ja Jade
Hei! Onpas täällä ollut hiljaista jo viikon verran ja ylikin, onneksi sitä ennen sentään oli mm. pootykat käynyt pitkästä aikaa, kiva kuulla kuulumisia!
Kuulosti aika ylelliseltä tuo oma aika kotona yksinään; itse en ole piiittkään aikaan moista kokenut. Luulen että nauttisin siitä tosi paljon, vaikka tietysti ikäväkin olisi. Olin itse työmatkalla pari päivää ja jotenkin se on virkistävää ja helpottavaa kun tietää että isä hoitaa lapsen ja huolehtii kaikesta, ja itse voi keskittyä ihan muihin asioihin. Mutta olihan sitä tietysti vähän ikäväkin ja kiva tulla kotiin sitten.
Ovatkos kaikki niin kiireisiä joulun valmistelussa etteivät ehdi kirjoittaa?
Itsellä on ollut työkiireitä ja muutenkin vähemmän aikaa koneen äärellä. Jouluvalmistelut eivät ole olleet mitenkään päätähuimaavia. Joitain lahjoja on hankittu, joitain kortteja lähetetty, pipareita leivottu ja joulupukki 'tilattu'.
Nyt viikonloppuna oltiin lähiseudulla ihanassa lasten joulutapahtumassa, neiti pääsi silittämään heppaa ja oli siitä tosi otettu, samoin kuin saamistaan pipareista ja siitä että pääsi syöttämään lintuja. Pienet ilot pienellä! :-) Hyvä joulumieli jäi itsellekin. Tällä lailla se joulu ehkä löytyykin paremmin kuin hurjien valmistelujen kautta, uskoisin.
Neiti on ollut viime aikoina jotenkin ekstra-suloinen ja enimmäkseen tosi hyväntuulinen, ja hänen seurassaan on useimmiten oikein mukavaa. Uhmailu on jonkin verran vähentynyt, vaikka ei hän nyt mitenkään hirveän hyvin aina tottele.. mutta vastapainoksi hän on alkanut spontaanisti halailla ja paijata äitiäkin enemmän kuin ennen, ja välillä kuuluu ihania herttaisuuksia: 'äiti on suloinen' tai 'kiitos, äiti-kulta'!!!!! :-D
(No, aina ei toki olla näin lavi-davi mutta onneksi joskus kuitenkin!)
Oikein mukavaa joulun odotusta edelleen kaikille LoMaKuisille, ja hei, ollaanhan kilttejä siellä ulkona!! ;-)
Kirjoitelkaa nyt ihmeessä mitä teidän joulun ajan perinteisiin kuuluu!
t. Sirita
Hiljaista näkyy olevan. Meillä ei kyllä syynä ole joulukiireet, enemmänkin ihan normaali arki.Tällä hetkellä TAAS kotona saikulla (taitaa olla ne päivät jo kulutettu, joten varmaan kohta palkatonta saikkua...), kun vanhin jossain vatsataudissa. Eipä ole onneksi muihin tarttunut. Kenties huomenna töihin. Meilläkin on lomautus tiedossa joten jotenkin sitä pelkää omaa paikkaansa, kun on "jatkuvasti" saikulla =(
Joulusta. Perinteet ovat muuttumassa, jos nyt perinteitä on ollut. Joulukortit on postitettu. Joulukuusen virkaa tulee toimittamaan pikkuinen muovikuusi. Se koristellaan aattoaamuna, muu koti samalla. Torttuja on leivottu kerran ja varmaan leivotaan vielä lähempänä joulua. Pipareiden leivonta jätetään myös lähemmäksi aattoa. Joulupukkia ei tule, tontut tuovat paketit ovelle. Meillä pukki on ollut aina lievä kauhistus partoineen eikä siihen nyt ole rahaakaan. Lahjoja lapset saavat samasta syystä vähän. Kimppaperiaatteella lahja/kaksi, toivomuslistoilta. Lasten isä on aina toitottanut, kuinka joulu on ollut aina hänelle pelkkää "kärsimystä" (oma perheensä varsin omalaatuinen, ei läheisiä lainkaan), joten inhoaa joulua. Ei tietoa, miten hänen sukunsa lapsia huomioi. Lahja tai kaksi on aikaisemmi tullut. Tällä systeemillä melko pienen "lahjakasan" (yhden käden sormilla laskettavissa) lapset tulevat saamaan.
Joulu on meille lähinnä aikaa olla yhdessä. Veljeni viettävät joulua perheineen, ehkä pyhinä tavataan. Mutta jokaisella on kuitenkin siippansa kautta muitakin "vevoitteita". Vanhempani ovat mökillä joulun ja uuden vuoden. Nyt kun olen keskenäni lasten kanssa, voi suunnitella "omat perinteet". Jos jaksaa. Tosin toisaalta se myös aiheuttaa sen, että pitää olla koko ajan varpaillaan ja valmiina muuttamaan suunnitelmia, kun ei tiedä, mitä lasten isä suunnittelee tai hänen sukunsa, joka ei tosin koskaan ole liiemmin yhteyttä synttäreitä enempää pitänyt... Yleensä olen joka joulu vienyt kaikille isovanhemmille kukat ja kummeille lapsilta pienen joulumuiston. Katsotaan, miten nyt aika riittää. Ja voimat. En ole mitenkään tehokas kodinhengetär muutenkaan ja niinpä tuntuu aina kurjalta, kun "kaikki muut" jaksavat tehdä älyttömän paljon normaalin arjen lisäksi... Minun aikani vain hukkuu jonnekin...
Lauantaina lapset olivat pappansa ja hänen avokkinsa kanssa joulutapahtumassa kotieläintilalla. Ihan kiva, kun on muuten eka kerta, kun tuollaiseen ottavat. Kuten sanoin, tapaavat lähinnä vain synttäreillä. Yritin toimitta sen parin tunnin aikana kaikki joululahjaostokset, mutta pari jäi vielä tehtäväksi. Lasten kanssa kun tuota ei voi tehdä ja ainahan ne tässä minulla on. Jos jotain joulupukilta itse toivon, niin äänenvaimentimen lapsiin sekä kiltteyspiikin samaten...
Nyt yritän näpertää tarhan tädeille kortin...
TalviSalama kera vauhtitrion
Hei!
Hiljaistapa on täällä edelleen, kiva kun TalviSalama kertoilit kuulumisia. Olen ihan varma että lastesi joulusta ei puutu mitään todella tärkeää. Hienosti mietit heitä ja sitä millaista uutta elämää lähdette rakentamaan. Ikävä ettei lasten isä osaa yhtä hyvin ottaa lapsia huomioon mutta minkä sille voi.
Meillä on tänä vuonna kyllä otettu tää joulujuttu aika löysin rantein. Suurin syy on se että olen ollut taas flunssassa mutta en usko että olisin jaksanut muutenkaan niin hirveästi hössöttää. Joululahjat kummilapsille ja omille vanhemmille ja miehelle on hommattu, ja olen yrittänyt olla yhteyksissä ystäviin näin joulun alla. Siinä minusta tärkeimmät. Jouluruuat hankitaan kaupasta enimmäkseen, ja lähdetään vielä joulupäivänä mummolaan ja sen jälkeenkin on ohjelmassa sukulointia joten ei niin kauheasti edes tarvitse laittaa mitään.
Joulukuusi ostetaan tänä vuonna varmaan aikaisemmin kuin yleensä, sen tuoksu on niin ihana ja kuuluu jouluun. Viime päivinä neiti on löytänyt tontun unohtamia paketteja välillä äidin kätköistä, on sitten vaan selitetty että tonttu on ollut hajamielinen ja tuonut väärään osoitteeseen paketin. On sitten tyytynyt siihen. Joulukalenteri on kova juttu neidille myös, haluaisi aina avata monta luukkua kerralla. Ostettiin miehen veljelle pukin tarvikkeet eilen, kokeilin niitä itsekin mutta saapa nähdä miten ne uppoavat neidille.. pelkään että parta putoaa kesken kaiken!
Oikein mukavia jouluja itse kullekin, ja onnea alkavalle vuodelle!
Käykää nyt joskus kirjoittelemassa!
t. Sirita ja neiti