Nyt on kylla TOSI huono omatunto. Vasytti raskauden vuoksi niin etta lahjoin eskarilaisen vahtimaan 2v siskoaan silla valin kun makasin puolitajuttomana puoli tuntia sangylla.
Kuulostelin samalla puolikorvalla mitä tapahtuu. Kun nousin niin murot oli pitkin lattiaa ja esikoinen keräsi niitä hokien että " no no, ei voi heittää näitä lattialle. Odota vähän, sisko kerää ne ensin tänne niin sitten saat" . Tuli todella huonoäiti fiilis. Noin ne isosisaret varmaan hoitaa pienempiä niissä ongelmaperheissäkin...
Kommentit (7)
On ihan eri asia jos lapsi joutuu huolehtimaan ja kantamaan vastuuta pikkusisaruksestaan kuin että äiti joskus pyytää puoli tuntia vahtimaan.
Kyllä 6-vuotias nyt voi siskoa vahtia, jos äiti on viereisessä huoneessa.
kun olin raskaana. Onneksi 2v tuli herättämään kun muumit loppui....
Aivan eri asia joku " ongelmaperhe" , jossa eskari-ikäinen joutuu oikeasti jatkuvasti pitämään huolta pienemmistä sisaruksistaan ja kantamaan vastuuta heistä ainoana hereillä/paikalla/tolkuissaan olevana ihmisenä kotona! Sinun 6-vuotiaasihan sai olla hoitajana pienemmälle ilman, että olisi jäänyt yksin vastuuseen mistään.
Minusta on vallan luonnollista, ja jopa hyväksi lapsille, jos isompi sisarus voi/saa VÄLILLÄ katsoa turvallisissa olosuhteissa, vanhemman ollessa kuitenkin saatavilla, pienemmän perään...Eskarilainen tunsi varmasti itsensä isoksi ja tärkeäksi. Minä ainakin muistan, miten HIENOA oli pienenä, kun sai katsoa vähän aikaa vielä pienempien perään. Ja ei varmaan ole perheessä ylipäätään pahitteeksi opettaa, miten toisista (pienemmistä) voi huolehtia ja katsoa perään oman ikätasonsa mukaisesti.
Toivottavasti et nyt näyttänyt sille 6-vuotiaallesi, kuinka pahoillasi olit. Ettei hän nyt vaan tuntenut oloaan pettyneeksi (en osannutkaan vahtia pikkusisarusta, äiti oli pettynyt) joidenkin murojen takia.
Minä olisin varmasti kehunut vuolaasti eskarilaista, kuinka reipas vahti hän oli, että oli hienoa, kun äiti sai levätä ja että murot lattialla nyt eivät haittaa yhtään mitään.
Taidat ap vaatia itseltäsi äitinä aika paljon? Ehkä liikakin?
Muutama tuollainen hetki lapsen elämässä ei pilaa hänen elämäänsä. On ihan eri asia, jos hän joutuisi joka ikinen päivä hoitamaan kaksivuotiasta pikkusisarusta ja kantamaan tästä vastuuta. Yhdet murot lattialla ei ole maailmanloppu.
Se, että sinulle tuli siitä huono omatunto kertoo, että olet ihan normaali vanhempi.
parempi että lepäsit kuin se että olisit nyt siellä tukka suorana huutamassa. Eihän kaatuneet murot nyt ole mikään maailman vakavin juttu!
kun kerran annoin lasten (1v. ja 3v.) leikkiä kahdestaan olohuoneessa ja puoliksi nuokuin sohvalla melkein tunnin..
Joskus myös 3v. herää aamulla " yksin" , annan aamupalan ja menee katsomaan yksin tv:tä siksi aikaa kun nuorempi herää (n. 15min.) , itse menen sänkyyn lepäämään.