Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko saanut lapsivesitutkimuksesta keskenmenon?

Vierailija
03.12.2008 |

Mulla olisi huomenna lapsivesitutkimus, mutta se (pienikin) keskenmenoriski (0,5%) arveluttaa..

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en uskaltanut mennä, keskenmenoja jo 4.

Vierailija
2/5 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän yhden joka sai keskenmenon tuon tutkimuksen jälkeen...varmaa tietoa keskenkemon syystä ei ole, mutta kaikki kyllä osaa laskea että 1+1=2. Kaikki oli ennen tutkimusta hyvin...

En sano että sinulle kävisi niin, koska riski todellakin on pieni. Mutta tulee sinun se riski silti ottaa huomioon jos vaikka huono tuuri käykin.

Toivon sydämmeni pohjasta että kaikki menee hyvin, itse en siihen uskaltanut mennä ja terve lapsi tuli...samoin tuttavallani, hänelle oikein suututtiin kun ei suostunut siihen tutkimukseen, lapsella kun kuulemma oli jotain pahasti vialla. Terve lapsi joka tapauksessa syntyi ja mitä sitten jos ei olisi syntynyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni sisaren lapsella on ko. tauti. Edellisen lapsemme kanssa en käynyt tutkimuksessa, kun ajattelin, että se olisi jotenkin "väärin" tätä sisarruksen perhettä kohtaa tyyliin, että "meille ei kelpaa tuollainen lapsi kuin teillä" (heidän lapsensa oli silloin vauva ja tauti oli diagnosoitu, mutta ei vaatinut vielä hoitoa). Nyt olen vuosia läheltä seurannut kuinka raskasta sairaan lapsen kanssa on (leikkauksia, jatkuvaa lääkärissä käyntiä, seurantaa jne) ja pelkään, etten olisi yhtä vahva kuin mieheni sisar, vaan lapsen lisäksi myös äiti tarvitsisi hoitoa (toisaalta pakon edessähän sitä on vain pakko jaksaa..).

Toisaalta todennäköisyys sairaaseen lapseen on pieni, paljon pienempi kuin lapsivesitutkimuksen keskenmenoriski.

Ap

Vierailija
4/5 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sain tämän raskauden punktion tulokset, pojalla kromosomit kunnossa. :-)

Tuosta riskiprosentin suuruudesta olen lukenut, että se ei ole noinkaan suuri nykyään. En nyt osaa lähdettä antaa tuolle tiedolle. Itse olin kuitenkin tyytyväinen, että omat näytteeni otti huippupäteväksi tietämäni lääkäri. Riskiprosentti varmasti vaihtelee myös lääkäreittäin.

Googlailin tietoa punktiosta ennen tutkimustani ja osuin seuraavaan artikkeliin: http://www.kirkkojakaupunki.fi/?newsid=8310&deptid=124&languageid=3&NEW…, joka on muutoin sävyltään (julkaisijan huomioon ottaen) kohtuullisen neutraali, mutta olin totaalisen hämmästynyt, miten ilmiselvän kritiikittömästi kirjoittaja on poiminut tältä palstalta _aivan_ ilmiselvän trollin:

"Eräs tuttu sai keskenmenon istukasta otetun kokeen jälkeen. Tulos tuli myöhemmin postissa: terve lapsi."

Vierailija
5/5 |
03.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vaestoliitto.fi/perinnollisyys/perinnollisyysneuvonta/sikiot…

"Toimenpiteen jälkeen äiti saa liikkua vapaasti ja palata päivän askareihinsa."

Minulle määrättiin kaksi päivää sairaslomaa (vaikka minulla ei ole supisteluja tms. ongelmia raskauden kanssa) siististä sisätyöstäni, ja saattaja (tai taksi) oli pakollinen eli edes autolla ei saanut itse ajaa tutkimuksesta kotiin. Tutkimuksen jälkeen piti levätä sairaalassa tunnin ajan ja tosiaan sieltä passitettiin kotiin lepäämään. (Ei Suomessa.) En yhtään ihmettele, jos keskenmenoja tulee, jos potilaan pitää palata suoraan punktiosta vaikka raskaaseen ruumiilliseen työhön.