Miten ruskeasilmäisyys periytyy? Kaverilla ruskeat ja molemmilla lapsilla kirkkaan siniset. Olen
luullut että ruskea on aina se dominoivampi väri.
Kommentit (13)
Silmienväri tulee molemmilta vanhemmilta. Jos saa toiselta sinisen ja toiselta ruskean geenin, voi lapsella olla kummat tahansa. Etenkin jos se ruskeasilmäinen vanhempi on saanut omalta vanhemmaltaan sinisen geenin, niin se sininen voi lähteä kans eteenpäin.
Mulla on tummanruskeat silmät. Isäni suvussa on vain sinisilmäisiä, äitini ja hänen äitinsä ovat ruskeasilmäisiä, muut sinisilmäisiä. Miehelläni on ruskeat silmät. Hänen isänsä on sinisilmäinen ruskeasilmäisten lapsi, ja äitinsä ruskeasilmäinen sinisilmäisten lapsi. Meidän lapsilla on silmät ruskeat, vihreät ja siniset. Ja taatusti kaikilla lapsillani on sama isä.
Vierailija:
ja äidin vanhemmista toisella siniset, niin siniset silmät ovat lapsilla todennäköisemmät mitä ruskeat.
Vaan silloin sini- ja ruskeasilmäisiä pitäisi syntyä periaatteessa 50/50
Ruskea dominoiva geeni: S
Sininen geeni:s
Ruskeat silmät: SS, Ss tai sS
Siniset silmät: ss
Toinen noista S:stä siirtyy lapselle. Jos toisella vanhemmalla on molemmat geenit dominoivia, SS, niin lapsesta tulee ruskea silmäinen.
Mutta jos molemmat vanhemmat kantaa myös s-geenia niin lapsesta voi tullakin sinisilmäinen.
Tämä hyvin yksinkertainen malli silmien ja hiusten värin periytymisestä. Todellisuudessa ei kuitenkaan ihan näin simppeliä vaan voi tapahtua mutaatioita ym.
että ruskeasilmäisyys on dominoivaa, eli että ruskeasilmäisillä vanhemmilla voi olla molemmat geenit (sininen ja ruskea). Jos lapsi saa saman, niin ruskeat silmät tulee, mutta lapsi voi myös periä molemmilta vanhemmiltaan sinisen geenin niin, että on sinisilmäinen. Vihreäsilmäisyys on sitten eri juttu. Mielestäni vihreät silmät on jotenkin ruskean kanssa tekemisissä. Itselläni on vihreät silmät, joissa ruskeita pilkkuja. Kauempaa näyttää tietysti siltä, että silmäni ovat siniset, vaikka eivät sitä ihan ole.
Sinisilmäiset eivät tän mukaan saa ruskeasilmäisiä lapsia (paitsi jos jommallakummalla vanhemmista onkin vihreät silmät), mutta ruskeasilmäiset voivat saada sinisilmäisiä.
HardcoreZen:
Vierailija:
ja äidin vanhemmista toisella siniset, niin siniset silmät ovat lapsilla todennäköisemmät mitä ruskeat.Vaan silloin sini- ja ruskeasilmäisiä pitäisi syntyä periaatteessa 50/50
Jos on noin niin todennäköisyys sinisiin silmiin lienee enemmänkin 75%
Vierailija:
Ruskea dominoiva geeni: S
Sininen geeni:sRuskeat silmät: SS, Ss tai sS
Siniset silmät: ssToinen noista S:stä siirtyy lapselle. Jos toisella vanhemmalla on molemmat geenit dominoivia, SS, niin lapsesta tulee ruskea silmäinen.
Mutta jos molemmat vanhemmat kantaa myös s-geenia niin lapsesta voi tullakin sinisilmäinen.
Meillä minä Ss, mies Ss, lapset Ss, Ss ja ss. S ei aina periydy, vaan tosiaan kumpi tahansa geeniparista periytyy.
Itselläni myös ruskeat silmät ja tumma tukka.. mutta kas kummaa.. molemmat lapset ovat perinneet isältään siniset silmät ja pellava pään.. =) Ja siis mun suvussa kaikki ruskea silmäsiä ja tumma tukkasia.. Lukion opeista vielä jotain muistan eli olen siis itse Ss..
aina, kun bilsan tunnilla opetettiin, että jos jommallakummalla vanhemmista on ruskeat silmät, tällöin lapselle VÄISTÄMÄTTÄ tulee ruskeat silmät. Tätä vielä havainnollistaakseen ope kysyi eräältä ruskeasilmäiseltä tytöltä, että kummallakos sinun vanhemmistasi on ruskeat silmät, Terhi? Ja Terhi siihen ettei kummallakaan. Hiljaisuus oli vaivautunut.
Näin 80-luvun lopulla.
Nyt olen ihan käytännön kautta oppinut ettei se bilsanmaikka ollutkaan oikeassa, ja ehkä Terhi ei olekkaan adoptoitu tai äitinsä käynyt vieraissa.
Tarkoitan siis, että on kahta tyyppiä vihreäsilmäisiä: niitä, joilla on ainakin yksi ruskeasilmäisyyden geeni (" ruskeasilmäinen" ) ja niitä, joilla sitä ei ole (" sinisilmäinen" ).
Yleensä sävystä tunnistaa, kumpi on kyseessä. Esim. isälläni on harmaanvihreät silmät, ja hän on selvästi sinisilmäinen. Monilla ruskeasilmäisillä puolestaan on kellertävänvihreät silmät.
Tuo, että ruskeasilmäisten lapsi olisi aina ruskeasilmäinen, ei todellakaan pidä paikkaansa. Jollain on mennyt asiat sekaisin biologiantunnilla. Nimenomaan niin päin, että ruskeasilmäisen lapsen vanhemmista aina jompikumpi on itsekin ruskeasilmäinen, koska sinisilmäinen ei voi kantaa ruskeasilmäisyyden geeniä.
Toisaalta juuri tänään törmäsin ihmiseen, jolla on ruskeanvihreät silmät, mutta vanhemmat ovat sinisilmäiset. Mutta lapsen silmissä on myös sinistä, eli sävy vain on harvinainen sinisilmäiselle.
Mutaatioita taitaa tapahtua yleensä vain toiseen silmään. Eli silloin voi toinen silmä olla sininen ja toinen ruskea.
Mitenkään ei osannut perustella väitettään, mutta näin vain kuulemma oli asia. Kyllä siinä vihreäsilmäisillä oppilailla oli ihmettelemistä.
mutta ei ole luokittelua vihreät silmät vert. siniset/ruskeat silmät. Vaan vihreät silmät ovat oikeasti ruskeat/siniset, mutta sävy taittuu vihreään=näyttävät vihreiltä.
Vierailija:
mutta ei ole luokittelua vihreät silmät vert. siniset/ruskeat silmät. Vaan vihreät silmät ovat oikeasti ruskeat/siniset, mutta sävy taittuu vihreään=näyttävät vihreiltä.
Nojoo, hän olikin hitusen blondi. :) Ja ei missään nimessä ole ruskeasilmäinen. :P
ja äidin vanhemmista toisella siniset, niin siniset silmät ovat lapsilla todennäköisemmät mitä ruskeat.