Olen loppu.
Tuntuu, että olen saanut tarpeekseni. Kukaan ei arvosta tekemääni työtä. Saan vaan kiukuttelua ja rääkymistä osakseni. Tekis mieli kääntyä ja jatkaa matkaa katsomatta taakseni. En tietenkään halua/voi sitä loppujenlopuksi tehdä. Ahdistus on vain niin kova, että en tiedä kauanko jaksan.
Voin huonosti. Olen jatkuvasti jaksamiseni äärirajoilla. Lasten kiukutellessa tuntuu, että ne haluaa tarkoituksella, että mä murrun. Kaikki menee päin persettä ja sitten ei kuitenkaan mikään. Kaikki on hyvin. Pitäisi olla. Tuntuu, että räjähdän. Olen täynnä vihaa ja seuraavassa hetkessä kaikki on ihan ok. Mun pitäisi saada olla hetki rauhassa. Jos lähden rauhoittavalle kävelylle lasten ja koiran kanssa, vähintäänkin 50 metrin välein tulee vastaan koira ja sitten revitään koiraa ja lapsia mihin sattuu ja ja ja ja.
Tekisi mieli paiskata lapsia välillä pitkin seiniä. En tee niin. En tietenkään. Rakastan lapsiani. Imen vihaa sisälleni ja elän sitten sen kanssa. Tuntuu, että pääni sisällä on mehiläispesä. Ajatukset mustuu.
Kommentit (28)
Usein ahdistuksen syntyyn vaikuttaa odotukset eri tilanteiden suhteen. Yleensä odotukset ovat realistisia, mutta ahdistuneella ihmisellä nämä odotukset ovat vääristyneet. Myös toisten ihmisten kokemukset voivat vaikuttaa näihin odotuksiin.
Ahdistuneisuuden hoidossa pyritään käsittelemään ahdistusta aiheuttavia tilanteita. Tällöin realisoidaan tilanteita eli osoitetaan että tilanteet eivät todellisuudessa olekaan niin pelottavia. Tilanteiden pelottavuutta ja ahdistavaa luonnetta pyritään myös vähentämään etsimällä uusia toiminta- ja lähestymismalleja niiden varalle. Usein pyritään myös rikkomaan ¿ahdistusrakenteita¿ eli niitä ajatuksia, uskomuksia ja myyttejä, joita ahdistuksen syntymiseen liittyy. Ahdistuneisuudesta eroon pääseminen saattaa edellyttääkin tietyiltä osin oman ajattelutavan muuttamista.
...
ja sitä ei naapurit tai tutut ymmärrä eikä silti saa antaa periksi väsynyt äiti
T. kokenut
* täydelliset lapset
* täydellinen ura
* täydellinen mies
* upeat kokintaidot
* Hieno sisustus
* tyylikäs pukeutuminen
* Iso omakotitalo tai suuri upea luksusasunto
Ei ihme, että paineita on. Hyvilläkään tuloilla ei pääse kaikkeen noin vain ja sitten ahdistaa.
Mitä jos laskisimme rimaa ja päättäisimme, että vähemmälläkin pärjää. Ja sehän olisi ekotekokin.
Anna aikaa aikuisen elämälle
On selvää, että lapsen tultua perheeseen vanhempien työn, harrastusten ja yhdessäolon keskinäinen suhde muuttuu. Aikuisten on kuitenkin saatava elää myös aikuisten elämää. Ei ole hyvä, että aikuisten koko elämä kiertyy lasten ympärille. Se ei ole lapsillekaan hyväksi.
Vanhempien on syytä järjestää kahdenkeskistä aikaa, jotta he voisivat olla paitsi isä ja äiti, myös kumppaneita ja rakastavaisia. Vanhempien keskinäisen suhteen hoitaminen koituu myös lapsen hyväksi.
Silloin kun aikuinen on yksin vastuussa lapsesta on tärkeää, että hänellä on mahdollisuus omaan aikaan ja ystäviin.
Tekstisi kuullosti todella tutulta. Minulla on melkein sama tilanne. Nytkin itken koska mies meni vain nukkumaan, keskimmäinen valvoo ja vauva vinkuu. Pyykit pitäisi ripustaa kuivaushuoneeseen (missä välissä sinne menen?) Tiskit on laittamatta. En jaksa.
Voin olla tyytyväinen itseeni, koska kuuntelen omia toiveitani ja haaveitani ja teen töitä sen eteen, että omat haaveeni toteutuvat.
â¿¢ Olen arvokas juuri omana itsenäni. Luonteenpiirteeni ovat arvokkaita.
â¿¢ Saan pitää kiinni arvoistani, joihin itse uskon ja joita itse pidän arvokkaina. Minulla on oikeus olla pitämättä muiden korostamista arvoista.
â¿¢ Olen kärsivällinen ja luottavainen elämän suhteen.
â¿¢ Vastaan itse omasta kasvustani.
â¿¢ Minulla on oikeus olla eri mieltä toisten ihmisten kanssa.
â¿¢ Minulla on lupa inhota joitakin ihmisten luonteenpiirteistä.
â¿¢ Minulla on lupa olla vihainen ja turhautunut ihmisille, jotka kohtelevat minua huonosti tai töykeästi.
â¿¢ Minulla on lupa ja oikeus valita ihmiset, joiden kanssa pääasiassa olen tekemisissä ja joille olen avoin.
â¿¢ Minulla on lupa ja oikeus puolustaa itseäni hyökkääviä ihmisiä vastaan, jos puolustautuminen on tilanteessa tarpeellista.
â¿¢ Minulla on lupa ja oikeus keskittyä kanssakäymiseen myönteisten ihmisten kanssa.
â¿¢ Minulla on oikeus ympäröidä itseni ihmisillä, jotka tukevat kasvuani.
â¿¢ Minulla on lupa tuntea itseni stressaantuneeksi ja väsyneeksi.
â¿¢ Voin selvittää ja tunnistaa vaivojeni oireita ja pyrkiä selvittämään niiden syytä.
â¿¢ Kun olen sairastunut, saan sairastaa ja olla sairaslomalla.
â¿¢ Saan hoitaa itseäni ja pitää huolta itsestäni. Saan nauttia hieronnassa, GIM- ja suggestoterapiassa, aromaterapiassa, shiatsussa ja shindossa käynneistäni.
â¿¢ Töissä keskityn työni kannalta oleellisten vaatimusten ja tavoitteiden tunnistamiseen sekä tavoitteiden saavuttamiseen. Erityisen tärkeää työssäni on omien tavoitteiden tunnistaminen ja niihin pyrkiminen.
â¿¢ Töissä pyrin omiin tavoitteisiini kuhunkin hetkeen ja elämäntilanteeseen sopivalla tahdilla.
â¿¢ Töissä voin myös tehdä tarvittaessa jotain, jonka tarkoituksena on tuottaa pelkästään vaihtelua ja virkistystä.
â¿¢ Nautin viiden päivän työviikosta ja tunnen sen riittäväksi.
â¿¢ Nautin työni vapaudesta.
â¿¢ Olen hyvä asiakaspalvelija.
â¿¢ Olen jämäkkä, määrätietoinen ja selkeä asiakaspalavereissa. Luotan itseeni asiakkaan kanssa työskennellessäni.
â¿¢ Luotan päätöksiini ja valintoihini.
â¿¢ Olen tyytyväinen työni tuloksiin.
â¿¢ Olen riittävän hyvä valmistelemaan projekteja työkokemukseeni ja koulutukseeni pohjautuen.
â¿¢ Olen riittävän hyvä kirjoittamaan oman alani englanninkielistä tekstiä.
â¿¢ Voin tuottaa kirjoittamistaidollani riittävän hyviä julkaisuja.
â¿¢ Olen riittävän hyvä, kouluttautunut ja työkokemusta hankkinut tekemään väitöskirjatutkimusta. Koulutustaustani
on hyvä ja oikea tutkimusalani tutkimiseen.
â¿¢ Valitsen itse yhteistyötapani jatko-opinto-ohjaajieni kanssa.
â¿¢ Valitsen itse jatko-opintojeni etenemiseni tahdin.
â¿¢ Olen riittävän hyvä äiti juuri sellaisena kuin olen. Olen arvokas äitinä niine luonteenpiirteineni, joita minulla on.
â¿¢ Valitsen oman tieni ja omat arvoni äitinä ollessani.
â¿¢ Valitsen oma tapani olla äiti.
â¿¢ Huolehdin lapsestani riittävästi ja teen riittävästi töitä uusien taitojen opettamiseksi hänelle.
â¿¢ Saan olla jämäkkä ja vaativa äiti.
â¿¢ Saan olla huolehtiva ja hellä äiti.
â¿¢ Saan nauttia ja minulla on hyvä omatunto silloinkin, kun lapsi on hoidossa ja itse olen harrastamassa tai tekemässä jotain itselleni mieluisaa.
â¿¢ Minulla on lupa olla väsynyt äitinä.
â¿¢ Minulla on lupa olla pitämättä mieheni joistakin luonteenpiirteistä.
â¿¢ Olen ansainnut mieheni hellyyden ja huolenpidon.
â¿¢ Minulla on oikeus elämään mieheni kanssa ja siitä nauttimiseen.
â¿¢ Uskon perheemme kestävyyteen.
â¿¢ Saan olla vihainen miehelleni ja ilmaista tunteeni hänelle.
â¿¢ Voin turvallisesti kertoa omista toiveistani ja haaveistani miehelleni.
â¿¢ Annan mieheni vastata omasta kasvustaan ihmisenä ja itsenäistyä vanhemmistaan.
â¿¢ Luotan mieheni kykyihin.
â¿¢ Minulla on lupa olla pitämättä mieheni vanhempien käytöksestä.
â¿¢ Olen riittävän hyvä miniä. Voin olla tyytyväinen itseeni miniänä.
â¿¢ Jätän lapseni isovanhemmuuden toteuttamisen muodon heidän itsensä päätettäväksi. Keskityn omaan äitiyteeni.
â¿¢ Olen tyytyväinen kanssakäymiseen mieheni vanhempien kanssa.
â¿¢ Olen oma itseni mieheni vanhempien ja siskon läsnäollessa. Annan heidän vastata itse omasta henkisestä kasvustaan. Kerron omista ajatuksistani ja mielipiteistäni heidän läsnä ollessaan. Voin olla rauhallinen ja tyyni, vaikka he eivät pitäisikään ajatuksistani ja mielipiteistäni.
â¿¢ Voin olla rauhallinen ja tyyni, vaikka mieheni äiti osoittaisi joko sanoin tai ilmein halveksuntaa minua kohtaan. Voin jättää hänen asenteensa ja ajatuksensa hänen omikseen.
â¿¢ Olen jämäkkä, luonnollinen ja rentoutunut mieheni vanhempien ja siskon läsnäollessa.
â¿¢ Annan mieheni äidin irtautua pojastaan itsenäisesti.
â¿¢ Annan mieheni vanhempien tehdä päätökset omasta vanhenemisestaan ja vanhuuden aikaisesta hoidostaan itse.
â¿¢ Mieheni perhe on riittävän hyvä sellaisenaan kuin se on.
â¿¢ Saan nauttia helpotuksesta, jotka valmisruoat antavat.
â¿¢ Voin nauttia ulkomaisista ruoka-aineista ruoan valmistamisesta.
â¿¢ Saan olla tyytyväinen kotiini.
â¿¢ Saan laittaa vaatteet ja lakanat kaappiin sellaisenaan silittämättä ja mankeloimatta.
â¿¢ Voin levätä mieheni ja lapseni läsnäollessa.
â¿¢ Minulla on oikeus omaan kotiin, kesäpaikkaan ja autoon. Saan nauttia niistä.
tään. Ei tässä taida kiukuttelut auttaa. Pitää auttaa itseään.
Lupaan aloittaa sen nyt. Soitin jo lapsuudenystävälleni ja sovimme, että menen hänen luokseen ensi viikon viikonloppuna :) Palaan kotiin vasta sunnuntaina. Voi olla, että mieskin tajuaa mitä on arki lasten kanssa.
T: Ap, joka kiittää fiksuista kommenteista, joita tämä ketju on pullollaan.