Nimi suomalais-arabialaiselle vauvalle?
Odotamme esikoista syntyväksi syksyllä ja nyt jo mietityttää mikä nimeksi voisi tulla. Onko nimiä joilla on jotain kansainvälistä historiaa tai ovat perinteikkäitä nimiä Suomessa ja arabimaailmassa?
Mitään Samia en halua, koska sellaisilla ei mielestäni ole luonnetta Suomessa eikä isän maassa. Eikä myöskään Jasmineja ja muita joita joka toisella on...
Kommentit (11)
en tiedä miltä se kuullostaa arabin mielestä. Myös juutalainen nimi, eli on kyllä kansainvälinen ja monikulttuurinen.
Leila on aika yleinen.
Hisham on ihan kiva arabiaksi, mutta on sitten tosi arabinimi. Tarekista tulee mieleen joku Tanja Vienosen poikakaveri. Voi olla ettei sen nimi edes ollut Tarek. Tai jonkun muun julkkiksen.
Yusufista en tykkää ollenkaan.
Tosi monta suomalais-arabialaista Yunusta, Noraa, Adamia yms olen jo kuullut, eli ne ei innosta.
Myös versio Samir. Yasminin tunnen myös.
Amir, Emir, Amina, Amira, Almira, Aleyna, Nora, Rami, Elyas?
Tai sitten tytölle esim.
Safia
Sonia
Rania
Salma
Pojalle esim.
Yuunas
Iliyas
Zakariiya
Salma on ihan kiva kuuloinen, samoin Zakariya, Olisiko liian vääntämistä jos se olisi Zakarias? Monella " yhteisistä" nimistähän on suomalaisittain katsottuna raamatullinen tausta ja siksi nimen kirjoittaminen myötäilee Raamatussa näkyvää kirjoitustapaa...
Saara olisi miehen mieleen, ei taida olla tällä hetkellä Suomessa kovin suosittu?
Oman tyttöni nimi on Saara ja nimeä on kovasti kehuttu, siitä tykkäävät sekä suomalaiset että arabit ;). Myös Sara on arabinimi, itse kuitenkin päädyin tähän " vanhanaikaisempaan" muotoon nimestä.
Rania lausutaan mielestäni melkolailla samalla tavalla kuin kirjoitetaankin.
Vielä tuli mieleen yksi nimi, josta itse pidän eli Maryam tai Miryam. Itse ehkä kirjoittaisin Mariam tai Marjam. Tai sitten ihan Maria.
T:nro 17, itsekin arabin vaimo ;)
Tiedän yhden ihan törkeän kuuman Samirin.
mielestäni sopivan perinteinen, kuitenkin kansainvälinen ja yleisessä käytössä myös suomessa. :)
en tiedä onko tämä sitä " jasmin" luokkaa sinusta, minusta ei ole.