Olen pulassa vauvan ja uhmaikäisen kanssa! Imetystilanteessa.
Eli meillä on esikoispoika 3v ja pikkusisko 4kk. Tähän asti kaikki on mennyt aikalailla hyvin ilman suurempia mustasukkaisuuksia mutta nyt imetystilanteet on menneet ihan mahdottomiksi. Vauva ei malta enää syödä kuin sängyllä maaten (sylissä syödessä imaisee vaan sillointällöin ja muun ajan tutkii ympäristöä) ja esikoinen taas on alkanut tehdä kaikkea kiellettyä ja ikävää sinä aikana. Poika pomppii sängyllä (jolloin vauva ei tietenkään malta syödä), tekee syöksyjä meidän päälle, kolistaa mahdollisimman kovasti leluilla jne. Tiedän että poika hakee huomiota, mutta noissa tilanteissa en sitä pysty hänelle suomaan. Muulloin kyllä tietenkin ja olen nyt yrittänyt panostaa esikoisen huomioimiseen extrapaljon.
Mutta noissa imetystilanteissa homma karkaa täysin käsistä. Ensin kiellän poikaa häiritsemästä. Tai hän saa kyllä tulla makoilemaan sängylle rauhassa jos haluaa mutta tämä ei kyllä ikinä toteudu vaan riehuminen alkaa heti. Sitten homma onkin yhtä huutamista ja pari kertaa olen nyt sitten tukistanut lasta tai tönäissyt hänet rajusti sängyltä pois. :( Se kyllä tehoaa ja lähtee loukkaantuneena omaan huoneeseensa. Tänään mennessään sanoi etten ole enää sun kaveri. :( Imetyksen jälkeen pyydän aina lapselta anteeksi ja selitän miksi hermostuin, mutta tänäänkin meni pitkään ennenkuin lapsi halusi tulla omasta huoneestaan pois. Ja oli siellä rikkonut yhden autonsakin ja kuulemma siksi kun harmitti niin kovasti. :(
Olen ihan pulassa että mitä tehdä. Missään nimessä en tahtoisi poikaa satuttaa, mutta jotenkin tilanne siihen ajautuu. :( Olen yrittänyt keksiä pojalle kivaa tekemistä imetyksen ajaksi (lastenohjelmia telkkariin pyörimään, vesivärit, keksien syönti) mutta tulee kuitenkin lähes aina riehumaan sinne sängylle.
Apua! Tosi paska fiilis. :(
Kommentit (13)
Pystytkö puhumaan esikoisen hiljaiseksi? Et siis tuijottele vauvaa imettäessä tmv. vaan kyselet koko ajan jotain. " missä se sinun auto on? mitä tehtäis seuraavaksi" Anna lapselle palkinto aina hyvin menneen imetyksen jälkeen. Eli maalataan vesiväreillä sitten kun vauva on syönyt, eikä ensin maalaus.
Tai sitten anna joskus vauvan huutaa jonkin aikaa ja juttelet esikoisen kanssa siitä miksi se huutaa, että sille pitää antaa ruokaa. Haluaisiko esikoinen laittaa vauvalle tissin suuhun jne.
Mutta onko vauvalla todella nälkä, jos jaksaa kiinnostua veljen tekemisistä?
Lakkaisit pahoinpitelemästä ja kehittäisit johdonmukaisuutta. Nythän lapsi vedättää sua kybällä ja sinä käyttäydyt kuin lapsi.
En usko että onnistun puhumalla saamaan pojan pysymään poissa häiritsemästä, mutta täytyy yrittää tuota palkintoa aina hyvin menneen imetyksen jälkeen. Kun olen kysynyt pojalta miksi hän häiritsee noita imetyksiä niin se on kuulemaa kivaa. Ja sekin on kuulemaa kivaa kun äiti suuttuu...
Kyllä vauvalla tosiaan silloin on nälkä kun häntä syötän, mutta häiriintyy kyllä tosi helposti jos veli häslää siinä ympärillä.
Itku tuli taas kun luin tuon tekstini, niin surulliselta se kuulosti. En ikinä uskonut että voisin lastani fyysisesti satuttaa, mutta niin vaan sekin päivä koitti. :(
ap
mutta jonka saa tutkittavaksi aina vain imetettäessä. Ole mukana korin tutkimisessa keskustellen.
jokaisesta nätisti sujuneesta imetyskerrasta, ja tietyn tarramäärän jälkeen tapahtuu jotain kivaa?
Tiedän tuon tunteen, kun lapsi saa aikuisen hermot riekaleiksi!!!!
Minäkin yrittäisin puhua ja puhua ja puhua sille uhmikselle. Ja sitten just joku lahjontajuttu. Vaikka keräätte 10kpl tarroja ja sit saa jonkun isomman haluamansa jutun. Eli yksi tarra aina yhdestä onnistuneesta imetyshetkestä. Voiskohan se auttaa?
Miten poika reagoi imetykseesi silloin, kun miehesi on kotona?
Miehen kotona ollessa imetykset sujuu hyvin kun pojalle on seuraa. Muutenkin tuntuu että poika rauhoittuu heti kun mies tulee töistä kotiin. Tätä huomionhakemista on selvästi enemmän minulta.
ap ja edellinenkin olin siis minä.
häkkiin imetyksen ajaksi? Ehkä parvekkeelle kesällä? Kuulostaa kyllä ihan kauhealta lapselta.
Jotain tärkeää ja mielekästä toimintaa vanhemmalle. Kehu aina kun on osannut olla nätisti. Kerro kuinka hyvä hän on ja kuinka paljon häntä rakastat. (no noista " kaveri jutuista" jo kuulitkin...lisäävät vain mustasukkaisuutta)
" Kerro kuinka hyvä hän on ja kuinka paljon häntä rakastat. (no noista " kaveri jutuista" jo kuulitkin...lisäävät vain mustasukkaisuutta) "
Vai ymmärsitkö sinä väärin, eli poika sanoi omaan huoneeseen mennessään minulle etten ole enää sun kaveri. Minä en siis sitä sanonut ja olen kyllä poikaa kehunut ja kertonut kuinka paljon rakastan jne. usein.
Josko se auttaisi.
t. saman kokenut ja ikäerolla 1v10kk ja en enää muista juuri mitään siitä ajasta.