kotitalouden keskimääräiset tulot - ihmettelyä
joku Suomen Gallupin työntekijä soitti eilen illalla ja kilttinä ihmisenä vastailin kyselyyn. Kysely loppui taustatietoihin, joista viimeinen oli kotitalouden yhteenlasketut bruttotulot.
Kysymyksessä piti sijoittaa itsensä johonkin kolmesta kategoriasta, alle 25 000 euroa (vuodessa, oletan), 25-50 000 euroa tai yli 50 000 euroa. Minä en siinä äkkiseltään osallnut sijoittaa meitä ollenkaan, mutta olen aina tottunut pitämään perhettämme suhteellisen pienituloisena. Nyt kuitenkin kun tässä laskeskelen, ovat tämän talouden yhteenlasketut bruttovuositulot reippaasti yli tuon 50 000 euroa. Ja olen silti sitä mieltä, että meillä on pienet tulot verrattuna naapureihin ja tuttaviin.
Niin että mistä ihmeestä nämä Gallupin taustakyselyn tulokategoriat oikein on revitty? Ja jos pienituloinen ihminen on taustakyselyn ylimmässä kategoriassa, niin mitä tällä taustalla oikein halutaan selvittää? Koska tämähän käytännössä erottaa suomalaisista ylipäänsä (siis tuotsta yli 50 000 euron tuloryhmästä) köyhät (25-50 000e) ja vielä köyhemmät (alle 25 000 e). Minkälaiselle kyselylle tämmöisellä taustoituksella on väliä?
Kommentit (17)
ja aina kotitalouden yhteenlaskettuina tuloina.
(yhdessä kyselyssä kyseltiin radionkuuntelusta, toisessa kondyloomatietämyksestä ja kolmannessa lähikauppojen käytöstä, joten en edes heti keksi mikä näitä yhdistäisi. paitsi ehkä huolimaton kyselyn laatija.)
Itse en pidä meitä pienituloisina, vaikka lukeudumme tuohon keskimmäiseen (minä kotihoidon tuella). Loppujen lopuksi ei niitä talouksia kuitenkaan ole eniten, jossa on palkansaajia kaksi tai enemmän.
hlö tienaa keskimäärin 25000-30000 vuodessa. (Keskipalkka suomessa 2200-2500/kk sukupuolesta riippuen).
Keskimääräiset tulot vuonna 2006 olivat 22 621 ¿ tulonsaajaa kohti, miehillä 26 824 ¿ ja naisilla 18 688 ¿.
taitaa ihmisillä tosiaan todellisuudentaju hämärtyä. Esim. ap, joka luulee olevansa keskituloinen ja monet 50 000 vuodessa tienaavat " keskituloiset" . Herätkää nyt tähän elämään!!
Vierailija:
Keskimääräiset tulot vuonna 2006 olivat 22 621 ¿ tulonsaajaa kohti, miehillä 26 824 ¿ ja naisilla 18 688 ¿.
siis ap todella piti perhettään PIENItuloisena!!
Vaikka tienaavat yli 50000 vuodessa!
Itsella vuositulot noin 45000 (ja mielestäni olen keskituloinen). Miehellä noin 80000 ja on mielestäni erittäin hyvätuloinen.
Pienituloisen rajana mulla on joku alle 20000 vuodessa tienaava
" mielestäni" ja " minä pidän" . Haloo! Se tarkoittaa että sulla on tuloasiat hämärtyneet. Puhuttiin faktoista eikä mielipiteistä. Siitä, mikä on TODELLISUUDESSA keskituloinen. Ja Suomessa keskituloinen tienaa siis kuten tuossa yllä mainittiin, oliko keskimäärin jopa alle 25000.
Sinä 11 ilmeisesti olet aina elänyt suht varakkaasti ja lähipiirisi on samasta muotista. Tunnetko ketään taiteilijaa tai humanistia? Ketään perusopettajaa? Sairaanhoitajaa (ilman lääkärimiestä)?
Vierailija:
Itsella vuositulot noin 45000 (ja mielestäni olen keskituloinen). Miehellä noin 80000 ja on mielestäni erittäin hyvätuloinen.Pienituloisen rajana mulla on joku alle 20000 vuodessa tienaava
ja isä yksityisyrittäjä ja pienituloinen veli syntymästään asti sairas. Rahat riitti juuri ja juuri peruselämiseen. Toki olen koulutuksella pyrkinyt varmistamaan,että itse voin suoda toisenlaisen lapsuuden omille lapsilleni.
Niin ja mielipiteitä saa olla vaikka tilastot muuta näyttäisi. Noita tilastoja vääristää monet asiat. Siellä on päivärahatuloilla yms mukana olevia.
Ja mikä ratkaisevinta verotuksen jälkeen " keskituloisten" vuositulohaarukka on hyvinkin laaja. Tarkoitan sitä käteenjäävää osuutta eli 25000-45000 vuodessa tienaavilla ei kovinkaan montaa sataeurosta ole käteenjäävässä summassa eroa.
11 (mielestään edelleenkin keskituloinen kun otetaan huomioon oikeasti työssäkäyvät)
ja sairaanhoitajia tiedän montakin, heillä suurinpiirtein sama palkka kuin minulla :) eli tiedätkö itse mistä puhut?
11
tiedän hyvin mistä puhun, enkä tunne 50 000 vuodessa tienaavia sairaanhoitajia. Itse olen köyhästä akateemisesta perheestä (äiti kirjailija ja isä näyttelijä) ja itse on FM, samoin mieheni. Olemme perushumanistisilla aloilla, mieheni yliopistotutkija ja tienaa 2200 kuussa. Se on alallamme HYVIN. Minä olen kotona äitiysvapaalla, työssäni tienasin 1900/kk.
Olemme keskituloisia. Emme köyhiä (paitsi av-tason mukaan).
sehän tarkoittaa jtoain 25 000 vuosituloja. Eli keskituloinen ihminen tienaa tuon verran vuodessa. Kaksi keskituloista aikuista sitten yhteensä tuon 50 000 vuodessa.
Ihan sama minkälaisissa oloissa on kasvanut ja mitä tuttavat tai naapurit tienaa, näin se menee oikeasti.
Veikkaan jotain reilut 1700 kuukaudessa. Minulle jää noin 2000 euroa. Eli eipä siihen kovin suurta tuloeroa enää jää. (osa tuloista on bonusperusteisia ja joinakin vuosina jäävät tulematta kokonaan)
Niin ja minä en ole missään vaiheessa väittänyt sitä vastaan mikä tilastollisesti on keskituloinen : ) ainoastaan sanonut mitä itse pidän keskituloisena : )
11
ja kyllä niitä eri tuloryhmiä on aika monta. Itse huomasin helpoimmaksi kysyä ensin suoraan talouden yhteenlaskettuja tuloja, ja jos haastateltava ei osannut tai halunnut sanoa, niin sitten aloin luetella niitä kategorioita. Siksi ehkä jonkun mielestä aina ei ole niin monta eri kategoriaa, koska tuon nimenomaisen taustatietokysymyksen muotoilu riippuu haastattelijasta. Toki myös tutkimuksesta eli siitä, minkälaisella tarkkuudella asioita halutaan kysyä.
Luultavasti nämä perustuvat ihan tilastotieteellisiin perusolettamuksiin ja siihen, että ihmisiä/talouksia jaetaan tulojen mukaan ns. kvartaaleihin. Niiden laskemiseksi tarvitaan melko tarkkakin tieto tulojen määrästä, sillä ne ovat suhteellisesti muodostuvia eli ne lasketaan sen tutkimusaineiston perusteella.
25 000 ja 50 000 on aika kaukana toisisaan. Ette todellakaan ole pienituloisia.
yleensä kategoriat on tuota luokkaa (+ mahd vielä yksi korkeampi esim yli 100 000) kun kysellään yhden henkilön tuloja. Esim itselläni vuositulot on yli 50 000 ja perheen yhteenlasketut tulos on yli 100 000.