Onko normaalia, että liikkeet tuntuvat ensin pari viikkoa ja sitten ei mitään?
Tunsin liikkeet ekan kerran pari viikkoa sitten ja siitä lähtien jotain päivittäin. Nyt rv 15+0 ei ole pariin päivään tuntunut YHTÄÄN mitään :-( Pelkään että sikiö on kuollut tai jotain. Eikö liikkeitä pitäisi tuntea päivittäin?
Kommentit (23)
vaikka tuntui jo selkeää perhosen lepattelua. Saa nähdä, menen joka tapauksessa ylimääräiseen ultraan huomenna joten siellä sitten selviää.
Oikeat sikiönliikkeet alkavat yleensä tuntua vasta rv 16-18 lähtien.
Tämä on kolmas raskauteni ja kaikista olen alkanut tuntea rv 13-14.
t. ap
Mies tunsi kädellä kun se sintti potkaisi. Miksei niitä voisi tuntea aiemminkin?
Ihan samalta se tuntuu oli se sitten jalka tai suoli kun se siihen vatsanpeitteisiin töksähtää siellä sisäpuolella. Esim. raskaudenjälkeiset haamupotkut on ihan samoja.
Tiedän kyllä, että on tosi vaikea myöntää, ettei sikiön liike ollutkaan sikiön liike, kun sitä on liikutuksen vallassa ihmetellyt...
Se sikiö on vielä niin pieni että helposti häviää liikkeet kun on vaikka kääntynyt ja potkii selkää kohti. Olkaa rauhassa nyt vaan.
Tuskin sen sisällä mitään suolenmutkia on.
Kohtu on varsin pieni ja sikiö joku 20-grammainen rv 13 tienoilla, aivan varmasti tulee voimakkaammat liikkeet suolenmutkista...
Mutta normaalisti sikö ei edes osaa koukistaa raajojaan ennen rv 16.
Vierailija:
Aluksi liikkeet ei tietenkään ole tahdonalaisia, kontrolli kehittyy vasta myöhemmin, mutta sikiö liikkuu kyllä jo rv 10 ja rv 8 alkaen on refleksiliikkeitä.
Jollet minua usko niin lue tuolta www. psykonet. fi/ perustutkinto/ neurotkl08/ 130208. pdf
ei tarkoita sitä, että potkut tuntuisi. Rv. 13 sikiö on yksinkertaisesti niin pieni etten usko olevan mahdollista tuntea liikkeitä.
Luuletko ettet tuntisi jos nielaisisit elävältä kymmensenttisen kalan?
Vierailija:
wooow, mulle tulee ylikehittynyt vauva
Ihminen voi tuntea paljon pienempääkin. Nielaisepa nasta, se kärki on vain vajaan millin levyinen. Tuntuuko kipua?
Onpa epäpätevä lääkäri ollut, jos sikiö ei edes osaa silloin vielä liikkua.
Odottamistani kaksosista tuli toinen pois viikolla kahdeksan ja parin viikon päästä kun aurinkotuolilla köllötin ja olin hiljaa, tunsin aivan selvää liikehdintää, eloa, liikettä.
Kyseessä oli viides raskauteni.
Jos asia ahdistaa sinua kovasti, niin voit tietenkin otaksua, että se oli sattumaa, ja kävi niin että joku suolenmutka vain ihan sattumoisin mölläytti potkun vasten sisuskalujani täsmälleen samaan aikaan.
Tämä ketju on ollut täällä joskus aikaisemminkin, ja ihan hirveällä paatoksella ihmiset tulevat julistamaan että et sinä tiedä mitä tunnet, vain minä tiedän mitä sinä tunnet.
Ei ollut vauvalla hätää. Raskaana ollaan edelleen... Nyt viikot 29.