Onko "sokerivauva" yleensä jäntevä vai veltompi?
Mietin tässä oliko minun vauvani, 4,4 kg, sokereilla kasvanut vai ei. Oli kasvoistaan aika pöhöttynyt (silmät ummessa), mutta oli/on hirvittävän jäntevä.
Loppuraskaudessa olin väsynyt ja janoinen. Painoa ei tullut paljoa ja olen tosi hoikka (BMI 21)
Kommentit (4)
Vahvoja vauvoja olivat, isoja ja jänteviä. Itselläni diagnosoitiin raskausajan diabetes, mutta vauvoilla ei niin varsin ole ollut ongelmaa. Paitsi esikoisella, mutta johtui varmaan muustakin syystä. Olisi vain nukkunut, eikä syönyt. Että kokemusta vaan "sokeri"vauvoista. Tosiaan, kympin vauvoja on olleet, kun väristä ei ole mennyt sitä pistettä, mikä tavallisesti menee
jokaisessa raskudessa. Omat vauvani ovat olleet syntyessään hoikkia, ei pöhötystä. Silmät oli auki heti synnyttyään. Jänteviä ovat kaikki olleet. Esikoinen ehkä liiankin jäntevä ja on edelleen jäykempi kuin sisaruksensa, jotka ovat tosi notkeita. Painoa siis juuri ja juuri 3kg ja pituutta n. 50 cm jokaisella.
Itse söin ihan liikaa sokeripitoisia ruokia raskauksien aikana. Niin ja kaikki ovat syntyneet lasketun ajan jälkeen. Heti syntymän jälkeisiä pisteitä saaneet 9, väristä tuo yksi piste pois.
Sokerivauvat, siis sellaiset joilla on oikeasti ongelmia verensokerin kanssa, ovat yleensä pullokoita, pöhöttyneitä, punakoita ja velttoja. Äidillä voi olla raskausajan diabetes ilman että lapsesta sitä ulkonäöstä huomaisi, mutta lapsen verensokerit eivät pysy normaaleina,vaan lapsi joutuu sokeritippaan. Tällöin lapsi on "sokerivauva", mutta hänestä ei puhuta sokerivauvana, koska hän ei näytä siltä. Vaikea selittää..
Siis viitataanko termillä vauvan omaan verensokeriin vai vaan kokoon, joka ehkä johtuu äidin liiallisesta ylipainosta ts. sokerin käytöstä?