Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toispuoleinen pullotus

07.04.2008 |

Hei,

supisteleeko kellään toispuoleisesti? Tai voiko lapsi ajalehtia kokonaan toiseen reunaan?

Heräsin yöllä siihen, että lapsi oli kokonaan oikealla puolella, maha pullotti tosi paljon kokonaan oikealla puolella ja kyllä se sattuikin. Oliko se supistus? Vai voiko lapsi tosiaankin lillua kohdussa noin paljon, että se painuu kokonaan toiselle puolelle?

Saatoin olla nukkunut oikealla kyljelläni, mutta kun heräsin, olin jo selälläni ja kesti kauan ennen kuin paineen tunne helpotti. Maha palautui normaaliksi vasta kun nousin ja kävin vessassa.

Muistan näitä tuntemuksia edellisestä raskaudesta loppuajasta, eikä oloani helpota yhtään se, että myöhemmin kävi ilmi että lapsi oli silloin jo kuollut. Onneksi tämä on jo nyt potkinut useita kertoja, eikä sitä huolta varmaan ole, mutta voiko se siellä tosiaankin ajelehtia ihan kokonaan toiseen reunaan? Vai oliko se supistus kun maha oli niin pinkeä ja kipeäkin?

Kaikenlaisista kokemuksista kiitollisena,

Arkamamma rv 18+3

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin esikoisen aikaan oli noita toispuoleisia pullotuksia. Välillä kohtu siis supisteli ja kovettui vain toiselta puolelta. Kerran otin selällään maatessa kuvankin toispuoleisesta mahasta ja se oikean ja vasemman puolen kokoero on aika hurja! :)

Hyvin usein näitä toispuoleisia supistuksia tuli juuri nukkuessa ja kylkeä kääntäessä.

Onpa muuten tässäkin raskaudessa kohtu kovettunut vain tietyltä alueelta ja näkyy pullotuksena. Nyt supparit vain ovat paljon lievempiä kuin esikoiselta.

timaja 29+3

Vierailija
2/8 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi,

edellisen raskauden jälkeen kukaan hoitava taho (ja niitähän riitti!) ei tunnistanut ilmiötä kun kuvailin sitä ja se tietenkin jäi mieleen sellaisena " oireena" siitä että kaikki ei ollut hyvin. Voit kuvitella miten säikähdin kun se nyt tekee sitä samaa!

Onneksi muillakin on siis ollut tällaista, eikä tarvii olla huolissaan tästä. Onneksi se myös potkiskelee, niin voi ainakin luottaa siihen että nyt on kaikki kunnossa.

Muitakin kommentteja otetaan ilolla vastaan!

T. Arkis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kakkosta odottaessa masu myös toisinaan oli toispuoleinen ja tuntui kiristävältä - vauva siellä punki itseään toiselle puolelle ja useimmiten se oli oikea puoli, yleensä näin kävi iltaisin kun istuin sohvalla telkkua katsomassa (oliskohan viikkoja jo ollut reilusti yli puolenvälin) oikein näki kun vatsan muoto muuttui ja pieni pikku hiljaa asettui toiselle puolelle vatsaa ja tuntui miten työnsi itseään - vähän kuin silitettäväksi. Minulle sanoi lääkäri neuvolassa, että joskus juuri tuo vauvan työntyminen kohdun seinää vasten voi tuntua vähän samalta kuin supistus. Tämä uusikin tulokas muuten työntää itseään myös oikealle puolelle siliteltäväksi.

Mutta voihan tietty kyseessä olla myös toispuoleinen supistuskin - tämä oli siis minun kokemukseni toispuoleisesta massusta :)

-viltsu rv22+3-

Vierailija
4/8 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poju majaili tosi paljon vasemmalla. ihan selvästi kädelläkin tunsi, kun masun oikea reuna oli tyhjä ja vasen pinkeä. minä olen vasenkätinen, joten nauroinkin, että olen tainnut silitellä häntä enemmän vasemmalla, kun sinne tunkee :)

Vierailija
5/8 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaavi on pääasiassa navan oikealla puolella pää alaspäin siten että selkä ja peppu painavat vatsan usein ihan hassun muotoiseksi. Oikea puoli on kohollaan ja ihan kivikova, joskus jopa ihan " terävän" näköinen. Vasen puoli on samaan aikaan ihan " löysä" . Itse luulin aluksi tätä supistukseksi, mutta huomasin nopeasti, että voin tunteä kovan kohdan liikkuvan ajoittain paikasta toiseen.

Supistukset mulla kestää yleensä pidempään, ja tuolloin kovettuu isompi alue, käytännössä koko vatsa. Voiko supistus tuntua myös vain osassa vatsaa?

Milja ja vaavi 25+0

Vierailija
6/8 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma masukki on myös enemmän " oikeistolainen" :) eli masu on useasti enempi koholla oikealta puolelta ja liikkeetkin tuntuvat kaikkein eniten oikealla puolella. Aiemmilla viikoilla minulla oli myös enemmän tuota, että masu " siirtyi" nukkuessa sille kyljelle, mikä oli patjaa vasten. Sitten kun kääntyi selälleen, masussa oli hassu möykky vähän aikaa sillä puolen, kunnes tasoittui. Nyt en ole sitä enää niin huomannut, vauvan kasvaessa täyttää ilmeisesti laajemmalti masun. Masukin liikkeet ja kääntymiset tuntuvat tosiaan välillä kuin supistuksilta, sitten huomaakin, että masussa siirtyy kova, pyöreä kohta (pää/peppu) vain eri paikkaan.

t: Tipsu79 + masukki 27+2

Vierailija
7/8 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kylläpä huojentuu mieli. Varsinkin siun, Tipsu, kuvailema tilanne kuulostaa aivan samalta kuin meidän viikonloppuiset pullistelut.

Kaikenlaisesta sitä säikähtää...

T. Arkis

Vierailija
8/8 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös oli supistukset aina oikealla puolella. Heti puolesta välistä lähtien kun alkoi tulla harkkasupistuksia. Sen oikein näki paljain silmin kun toinen puoli kovettui ja kohosi, vasen puoli pysyi ihan normaalina. Kun kerroin neuvolantädille hän oli ihan ihmeissään. Sitten tietysti ajattelin, että onkohan minun kohtuni jotenkin vinksahtanut ja mitenköhän se vauva pystyy syntymään, jos kohtu supistelee vain toiselta puolelta. Mutta kaikki meni hyvin ja harkkasupparit tosiaan loppuun asti vain oikealla puolella. Oikeat supistukset sitten taisi olla jo ihan jokapuolella! Mielestäni tämä ei edes johtunut vauvan asennosta, koska kyllähän se liikehti ja pyöriskeli vielä puolen välin paikkeilla aika lailla. Ilmeisesti tämä ei sitten vain ole niin yleistä, jos kerran neuvolassakin ollaan ihan huuli pyöreinä.