Minkäikäisenä lapsesi luopui perhepedistä ja halusi nukkua omassa sängyssä koko yön? (taapero/leikki-ik.)
Meillä poika oppi nukkumaan omassa sängyssä reilun vuoden iässä, sänky oli samassa huoneessa meidän sängyn kanssa.
Sitten muutimme, poika oli silloin 2v8kk ja syntyi toinen lapsi. vauva nukkui kanssamme samassa huoneessa, ensin siellä omassa sängyssä, ja n. 2v iässä siirsimme hänet omaan sänkyyn eri huoneeseen, pojan kanssa samaan kerrossänkyyn.
Hän ei siitä kovin innostunut, ja melkein joka yö tulee meidän viereemme joko keskellä yötä tai sitten vasta aamuyöllä/ aika aamulla ennen nousemistamme. Yleensä puoliltaöin.
Poika on luonteeltaan aika herkkä, ujokin. Kun hän huomasi, että sisko tuli aina meidän viereemme, hän jotenkin kadehti tätä (eikä tietty halunnut nukkua yksinkään) ja alkoi myös saman: tulee viereen joskus yön aikana.
Olin pojan ollessa pieni aika ehdoton perhepeti-jutusta: lapset omassa sängyssä! Nyttemmin olen alkanut ajatella, että ehkä se on turvan hakemista ja luo sitä, kun saa olla meidän lähellämme. En ole toistaiseksi hoppuillut omassa pedissä pysymistä, enemmänkin ajatellut, että nukkuvat sielä koko yön kun ovat siihen valmiita.
Nyt kysyisinkin, minkä ikäisenä lapsenne (tarkoitan tässä vähän vanhempia lapsia) luopuivat perhepedistä ja miten se tapahtui? Millaisia he ovat luonteeltaan, ovatko ehkä myös näitä herkempiä lapsia?
Olisi kiva kuulla toistenkin kokemuksia! :)
-pupsu
Kommentit (2)
Meillä poika nyt 4.5 vuotta. On nukkunut vauvana pinnasängyssä, mutta jonkun sairastamisen jälkeen siirtyi meidän sänkyyn ja jäi sinne. Poika oli 1v 10kk kun muutettiin ja samalla hankittiin oma sänky joka on meidän parisängyn vieressä. Välillä on ollut kausia että haluaa nukahtaa ja nukkua meidän sängyssä mutta pääsääntöisesti nukkuu nyt omassa sängyssä, jos ei havahdu aamuyöllä.
Pikkusisko on nyt 5 kk ja nukkuu pinnasangyssä mutta tavallisesti 6 maissa otan viereen aamumaidolle ja yleensä silloin sängyssä on molemmat lapset ja me vanhemmat.
Muutamme taas kesällä " mökille" ja olemme puhuneet paljon siitä että poika saisi yläkerrasta oman päädyn. Yläkerrassa ei ole väliseiniä (parvi tyyppinen ratkaisu) mutta selkeästi kaksi eri päätyä. Poika kokeili siellä nukkumista tätin (15v) kanssa ja sitten yksinään ja nukkui koko yön rauhallisesti. (muutaman kerran putosi sängystä kun ei ollut mökillä sängyssä laitoja) Samalla poika saa oman huoneen sinne päätyyn. Painetta on sillä kavereilla on oma huone ja sänky jossa nukkua.
Olemme myös rakentamassa uutta taloa ja olemme puhuneet pojalle omasta huoneesta ja kyselleet minkäväristä seinää laitetaan. Meillä siis kaikki siirtymiset on tapahtuneet hitaasti ja pitkällä aikavälillä. Toisaalta kun sisko syntyi esikko oli jo iso ja haluaakin olla.
¨
Kakkosen kanssa en myöskään pidä kiirettä. Omassa sängyssä tosin saa nukkua mutta meidän lähellä. Olen herkkä uninen itse ja toivon tilaa.
g
ps. poika on luonteeltaan sosiaalinen ja tavallisen vilkas 4 v.
Esikoiselle hankittiin oma sänky muistaakseni kun hän oli 2,5 -vuotias, ja alkuun nukkui siinä samassa huoneessa kuin me vanhemmat ja pikkusisko. Tuli silloinkin yleensä aamuyöksi samaan sänkyyn meidän kanssa.
Molemmat muuttivat omaan (yhteiseen) huoneeseen nukkumaan varmaan joskus kun nuorempi oli 2 ja isompi 4, en muista tarkkaan. Nukahtavat omiin sänkyihinsä illalla, ja joskus menee koko yökin siellä, mutta aika usein joko toinen tai molemmat ovat aamulla meidän vieressä.
Enimmäkseen tämä järjestely on sopinut meille. Olen sitä mieltä, että lapset saavat tulla vanhempien viereen, jos heillä on turvaton olo. Mutta viime aikoina on kyllä sänky (tavallinen 160 -senttinen...) alkanut käydä ahtaaksi, ja olen puhunut lapsille siitä, että yrittäisivät pysyä omissa sängyissään ja ainoastaan jos tulee oikea hätä (painajaisia tms.), saa tulla viereen. Ja olemme yhdessä miettineet, mitä kannattaa tehdä jos yöllä herää ja tekisi mieli lähteä vanhempien viereen.
Meillä vanhempi lapsi (poika) on luonteeltaan aika herkkä, ja hänellä on nyt ollut (ilmeisesti tähän ikään liittyen...) vuorotellen uhmaa ja ylimielisyyttä vanhempia kohtaan, ja sitten taas välillä haluaa olla " äidin vauvana" ... Tällä hetkellä hän onkin se, joka useimmiten on yöllä tullut viereen, kun taas pikkusisko nukkuu usein koko yön omassa sängyssään.