Mitä ajattelet suomenruotsalaisista? Rehellisesti!
Inhoat, kadehdit, ajattelet, että ovat lapsellisia ja pinnallisia, onnekkaita paskiaisia, jotka perivät rahaa ja syntyvät kultalusikka suussa?
Kommentit (26)
Noille " ei kummemmille" suomenruotsalaisille vain taataan kaikenlaisia etuoikeuksia mm. se koulutus. Pieni rikas yläluokka hallitsee edelleen Suomea Lipposten ym. ohella.
Tämän eliittiväen ja näiden kaikille ruotsinkielisille suotujen etuoikeuksien takia ruotsinkieliset yleistetään parempiosaisiksi (mitä he kaikki ovatkin mm. koulutuksen suhteen)
Jaa, minä kauhea suomenruotsalainen opiskelen suomenkielisessä AMK:ssa ja oon ihan suomenkielisessä työpaikassa. Nythän mä rikas(just joo), etuoikeutettu ihminen vien teiltä sekä opiskelupaikan että työpaikan.
Missä mun siis kuuluis opiskella ja olla töissä ettei ketään häiritsis?
Suomi on allekirjoittanut mm. YK:n ihmisoikeuksien julistuksen joka kieltää syrjinnän kielen perusteella. Silti jatkuvasti Suomessa harjoitetaan kielellistä syrjintää.
Vierailija:
Jaa, minä kauhea suomenruotsalainen opiskelen suomenkielisessä AMK:ssa ja oon ihan suomenkielisessä työpaikassa. Nythän mä rikas(just joo), etuoikeutettu ihminen vien teiltä sekä opiskelupaikan että työpaikan.Missä mun siis kuuluis opiskella ja olla töissä ettei ketään häiritsis?
Sovitaan sit et suositaan, mut missä mun sit pitäis opiskella ja olla töissä onko sulla siihen mitään vastausta.
Tässsä ketjusssa on tullut aivan ihmeellisiä mielipiteitä. Liittyisiköhän jotenkin siihen, että osa porukasta asuu paikkakunnilla, joissa ei suomenruotsalaisia ole?
Omalta osaltani negatiiviset käsitykset liittyvät vain siihen, että suomenruotsalaisten ruotsin on aika huonoa ja koko ajan huonommaksi muuttuu, kun suomenkieli sekoittuu siihen enemmän ja enemmän.
Vierailija:
Mietippä jos aina ja jatkuvasti joutuisit puhumaan vierasta kieltä, kun muut olisivat sitä mieltä, että suomen puhuminen on tärkeilyä ja ylimielisyyttä.
Täysin asiaton kommentti sinulta.
Suomessa on todellakin paljon suomenruotsalaisia, joille suomi on vieras kieli, ihan niin kuin sinulle ruotsi on vieras kieli. Esimerkiksi oma mieheni osaa suomea suhteellisen hyvin, mutta hänellä on alueita, joita hän ei yksinkertaisesti osaa.
Vai pitäisikö mieheni ihastella sinivuokkoa ja voikukkaa lapsilleen suomeksi sanoen katso kukka, ja vastaavasti katso lintu, kun on nähnyt joutsenen, tai variksen tai sinitiaisen.
Omalla äidinkielellä ilmaisusta tulee sävyiltään rikasta, ja siinä juuri on äidinkielen arvo. Jos oikeus ilmaista itseään omalla äidinkielellä otetaan pois, siinä viedään ihmiseltä iso pala omaa itseään pois.