Näin Helsingissä raskaana oleva saa hoitoa ja apua.
Viikoja 18 ja kovia, kipeitä supistuksia, eilen tuli iso köntti limaa ja alapää järjettömän kipeänä ja painon tunnetta, tuntuu kuin joku painaisi alapäätä ja lujaa, jomottaa ja särkee.
Soitin aamulla terveyskeskukseemme jossa sain kuulla kaikkien aikojen jo menneen koska on neljän lääkärin vaje.
Soitin Naikkarille ja sanoivat, että omaan terveyskeskukseen, johon sanoin, etten saanut aikaa ja kivut ja olo on todella kurja.
Tänne et voi tulla koska viikkoja on noin vähän, sanottiin.
Soitin uudelleen terveyskeskukseen, josko olisi tullut jotain peruutusaikoja, ei ollut ja sain ohjeeksi mennä päivystävälle terkkarille.
Menin ja hän kysyi yhdeltä lääkäriltä, josko voisi ottaa minut vastaan ylimääräisenä.
Lupasi ja laitettiin odottamaan makuulteni hetkeksi ja sanottiin että seuraavan potilaan jälkeen.
Kello oli tuolloin puoli yksitoista. Odotin vähän yli yhteen ja menin kysymään, että osaisiko joku kertoa kauanko vielä odotan, jolloin soitettiin lääkärille, joka kertoi, että menee lähemmäksi klo 16 jos nyt ehtii silloinkaan ja parempi mennä kotiin.
Kunhan purnaan, anteeksi jo etukäteen. Mutta näin se menee, että kun on liian vähän viikkoja, ei ole pääsyä läkärille vaikka olo olisi mikä.
Kommentit (39)
Nyt supistukset laantuneet kun äsken lepäsin, mutta alapää on kipeä, paineentunnetta.
Meillä ei ole aikaa. Oma neuvolaterkkari sanoi vaan voi, voi, koita nyt jaksaa.
Kun ei ole jaksamisesta kyse.
mä olen päässyt näytille aikaisillakin viikoilla ja on tutkittu kaikki.
NKL ottaa vastaan vaan jos mahassa " elinkelpoinen" sikiö eli kunnon viikoilla pitää olla. Tiedän, että tuollaisessa tilanteessa TILANNEARVIO on se, mitä haluaa, vähän osviittaa siitä, missä mennään. Yleensähän lepoa kummempaa hoitoa ei ole.
Joten lepää, juo vettä paljon, ota parasetamolia ja magnesiumia
Lepo auttaa supistuksiin hetkeksi, alapää kipuun ja painontunteeseen ei mikään. Olo on kamala, sattuu niin etä on vaikea olla.
Mutta kiitos teille avustanne ja kivoista viesteistä :)
mutta ei noin pienillä viikoilla vielä kannata tehdä mitään=( Tulee kesken jos on tullakseen=( Valitan, mutta elämä on kovaa ja epäreilua=( Ei ole vielä elinkelpoinen ja jos ilman mitään selvää syytä pois pakkaa niin jotain pahasti vialla eikä hoidot siihen vielä auta=(
Itselläni oli emätin kohju joka aiheutti kipua ja painontunnetta. Tarkastappa peilillä ettei mitään ylim pullota häpyhuulissa.
Peukkuja pitelen raskautesi puolesta
Mitä tk-lääkäri tai NKL olisi voinut tehdä parantaaksesi oloasi, jos olisit päässyt lääkärille? Mitä odotit?
Keskenmenokaan ei kuulemma ollut " iso juttu" , ihan päiväpoliasia JOS NYT PITÄÄ SEN TAKIA lähteä kodista jonnekin...
Itketti, harmitti, kauhistutti. Loppuraskaudesta aloin tuntea itseni käveleväksi kohduksi, koska ketään ei kiinnostanut mikään muu kuin itse vauva ja hänen vointinsa.
Minä saan luultavasti kiittää Japanin terveydenhuoltoa siitä että mulla on nuorimmainen lapseni.
Olen Suomessa kokenut yhden keskenmenon ja siinä juuri sanottiin ettei näille voida mitään, kotiin vaan odottamaan ja katsellaan viikon kuluttua. Sain ihan samat oireet kuin keskenmenossakin ja menin Japanissa lääkäriin. Siellä ultrassa katsottiin että sisällä on jotain (samoin kuin Suomessa) ja siksi verenvuoto on pysäytettävä. Sain 3 eri lääkettä joista pari supistuksia estävää ja yksi verenvuotoa tyrehdyttävää. Lääkäri olisi halunnut minut sairaalaan vuodelepoon mutta kun oli 2 lasta eikä ketään auttamassa minun piti mennä kotiin. Viikkoja oli 6 kasassa, eli täällä olis kaikki sanonut ettei mitään ole tehtävissä. No kävin ensin pari kertaa viikossa tsekkauksissa ja sen jälkeen viikottain siihen asti että nähtiin että verenvuoto on loppunut. Minulla oli siis verenvuotoa siellä kohdussa aina viikolle 12 asti. Ja voin sanoa että jos kannoin jotain raskasta tai juoksin niin aloin heti vuotamaan verta. Ja lääkäri kielsi ettei mitään rehkimistä saa olla kun jos alan vuotamaan verta niin se voi tuoda sen sikiön sieltä tullessaan. Ja tästä alkuraskauden levosta ja siitä että otin niitä lääkkeitä johtunee se että minulla on tällä hetkellä 3 lasta. Suomessa kun olisin sen ekan tsekin jälkeen mennyt kotiin ja jatkanut elämääni (niin kuin tein aikoinaan kun sain keskenmenon) ja alkanut vuotamaan taas uudestaan niin että se sikiö olisi tullut sieltä pois.
Minä olen alkanut ymmärtämään miksi niin moni ulkomaalainen nainen kiehuu kun on täällä raskaana siitä ettei täällä huolehdita. Muissa maissa kun raskaana olevan nainen on heti alusta alkaen " pyhä" ja tehdään kaikki jotta vauvalla ja äidillä on hyvä olo.
Ja epäilijöille voin sanoa että mun kuopus on kohta 3v ja erittäin terve ja hyvin kehittynyt - ei siis ollut mikään epäterve yksilö jonka kuuluikin tulla pois.
niin käy sitten kuin siinä sadussa, missä turhaan huudettiin apua ja sitten kun olisi ollut oikea tarvis, ei kukaan ottanut tosissaan.
No asiaan. Itse olisin toiminut eri tavalla kuin oma terkkarisi. Olen siis äitiyshuollossa neuvolassa työssä (en pääkaupunkiseudulla) ja jos ei liikene neuvolan kautta lääkäriä tutkimaan ja itse en haluaisi tai osaisi tutkia, kirjoittaisin lähetteen polille.
Jos paineen tunne yltyy tai alat vuotamaan enemmän joko limansekaista verta tai verta, menet päivystykseen. Pääkallopaikalle eli sinne missä päivystys raskaana olevilla on.
Muutoin asetu lepäämään, juo vettä vähintään litra ripeässä tahdissa (sama kuin täyttötippa sairaalassa ennenaikaisissa supistuksissa). Huolehdi pissaamisesta normaalisti. Ja jatka sitä veden lipitystä reilusti vaan. Pitäisi auttaa.
Mikäli olet edelleen sitä mieltä, että paineen tunne vaan kasvaa, otat yhteyttä edelleen eteenpäin. Monesko raskaus on? Onko aiempia keskenmenoja? Kaikki vaikuttaa kaikkeen... Tsemppiä ja lepää!
;)
en ole ruikuttaja :) Raskaus on yhdeksäs, eli kolme keskenmenoa aikaisilla viikoilla 7-8rv ja neljä tervettä lasta, normaalit raskaudet ja synnytykset.
Se mitä huomasin, kun soitin Naikkarille ja kerroin, että monesko raskaus ja montako lasta, niin kohtelu muuttui entistä tylymmäksi.
ap
Samantyyppistä, tylyä käytöstä sai osakseen ja itki todella paljon. Hän oli aivan naatti ja voimat loppu, kun meni pyytämään lääkäriltä sairaslomaa ja hädintuskin sai pari päivää.
pahoillani saamastasi kohtelusta. Yritä sinnitellä ja huomenna uudestaan?
-21
Keskenmeno on kuin epäonnistunut äitiys heti alkumetreillä...
Tukena tähän väitteeseen on esikoiseni, poika, jonka ansiosta olen mm. noussut miehen suvussa hyvin ylös nokkimisjärjestyksessä. Miehen sisar sai keskenmenon viime syksynä ja arvonanto on sen mukaista. :(
Ihmetyttää vaan tuo kipu ja painontnne, ei vielä mitään tuollaista pitäisi olla. Mutta huomenna yritän uudestaan, josko siten saisin ajan lääkärille :)
Ainakin vielä vuonna 2003 Jorvin päivystyksessä katsoivat tilanteen siis ultrasivat ja ottivat näytteet raskausviikolla 12, kun oli vähäistä verenvuotoa.
viikonloppuna lääkäriin.
Mutta oli vaiva mikä tahansa, niin IHAN TURHA SOITELLA, silloin aina sanotaan että älä tänne tule...
ottanut yhteyttä neuvolaan? Eikö se ole paljon luontevampi paikka mennä kun on raskaana?