Työtön: miksi et perusta omaa yritystä?
Olen aina ihmetellyt, miksi työttömät eivät työllistä itseään ja ryhdy omiksi pomoikseen. Tietääkseni Suomessa on edelleenkin saatavilla jopa starttirahaakin oman yrityksen perustamiseen. Joka tapauksessa sillä tavalla voisi olla oma pomonsa. Ja viimeistään siinä vaiheessa kannattaisi hankita oman yrityksen perustamista, jos tulisi hylsy kerta toisensa jälkeen työnhaussa.
Kommentit (247)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:27"]
kaikki kun eivät ole mitään innovatiivisia tuotteiden/palvelujen minkään keksijöitä. Plus se muu mitä yrittäjyys vaatii. Miksi kaivaa omaa hautaansa? Eikö siitä pitäisi olla sille extyöttömälle hyötyäkin eikä entistä suurempaa kurjuutta?
Mutta mulla on parempi idea: Perusta sinä ap yritys ja ota meidät kaikki sinne töihin. Sillähän tämäkin pulma ratkeaa, eikö?
[/quote]
Voi olla, että noin ehkä teenkin jossain vaiheessa ainakin. :) Tosiaan olen tässä miettinyt liikeideoita ihan puolitosissani ja enenevässä määrin ihan realistisestikin. T. AP
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:28"]
Sinäkö rahoitat mun yrityksen? ;) et taida olla ihan se TERÄVIN kynä Arvon PENAALISSA ;)
[/quote]
Riippuu liikeideasta. Jos se vaikuttaa lupaavalta, niin voi rahoituskin löytyä. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:14"]
Koska jo vuosia sitten talouden ollessa paremmassa jamassa halusin kurssikaverini kanssa perustaa ryhmäperhepäiväkodin valmistuttuamme lastentarhanopettajiksi. Ei työvoimatoimiston virkailija halunnut kuulla suunnitelmastamme tuon enempää kun sanoi että ei onnistu ja siksi ette mitään tukia tule saamaan.
Siksi.
[/quote]ei mikään laki kiellä perustamasta yritystä ilman työkkärin tukia. Pankista voi kysyä lainaa, korot ovat alhaalla.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:40"]
Koska jo vuosia sitten talouden ollessa paremmassa jamassa halusin kurssikaverini kanssa perustaa ryhmäperhepäiväkodin valmistuttuamme lastentarhanopettajiksi. Ei työvoimatoimiston virkailija halunnut kuulla suunnitelmastamme tuon enempää kun sanoi että ei onnistu ja siksi ette mitään tukia tule saamaan.
Siksi.
[/quote]ei mikään laki kiellä perustamasta yritystä ilman työkkärin tukia. Pankista voi kysyä lainaa, korot ovat alhaalla.
[/quote]Kaksikymppiset naiset eivät kuule uskaltaneet aikanaan ryhtyä siihen ummikkoina ilman tukia. Mistä tiedät mikä oli korkotilanne silloin? Ja uskot että olisimme saaneet pankista lainan?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:24"]
Yksi idea olisi esimerkiksi miettiä tuotteen muodossa ratkaisu johonkin olemassaolevaan ongelmaan ja kehitellä siihen ratkaisu ja patentoida se. Patentoidun tuotteen ympärille voisi perustaa firman ja alkaa markkinoida tuotetta myös ulkomaille.
Toinen ajatus voisi olla miettiä, mikä palvelu puuttuu omalta paikkakunnalta ja perustaa esim. joku pieni tuontiyritys tai vaikkapa kahvila/ravintola oman idean ympärille. Täytyy ensin miettiä aluetta ja koko kaupunkia/paikkakuntaa ja miettiä realistisesti, mitä haluaisi itse ostaa tai mistä omat kaverit tai tuttavat olisivat kiinnostuneita ja perustaa sen idean ympärille yritys.
Nykyään myös markkinointi on periaatteessa paljon edullisempaa ja nopeampaa kuin ennen. Esim. Facebook-mainonnalla tavoittaa runsaasti ihmisiä lähes ilmaiseksi. Itse olen pyöritellyt ideoita omasta yrityksestä jo pidempään ja olisi hienoa, jos lähiympäristöön tulisi uusia yritteliäitä ihmisiä ideoineen. Jostain noista voi tulla myös ajan myötä niitä kauan kaivattuja "uusia nokioita".
Ehkä ajatukseni ärsyttävät ja mua haukutaan idiootiksi mielipiteitteni tähden, mutta olen hieman idealisti ja toivon kaikille hyvää (sekä yksilötasolla että koko Suomen tasolla). Mutta Suomi tosiaan tarvitsee uusia ideoita, innovaatioita ja yrityksiä. Parin vuoden päästä tulee nousukausi käytännössä aivan varmasti. Aina siitä lamasta on aiemminkin noustu.
[/quote]
Okei. Ideani on perustaa huoratalo eli bordelli, missä naiset myyvät seksiä maksusta asiakkaille. Uskon palvelulla olevan markkinoita ja työntekijöitäkin varmasti saisin ent. itäblokin EU-maista.
Mitä luulet saanko tähän starttirahaa - ja miten Suomen rikoslaki suhtautuu liikeideaani?
Joo mä voin uskoa et nuoret naiset ois varmaan tarvinneet henkistäkin tukea eikä lyttäystä heti alkuunsa. Ja miksi heidän olisi pitänyt alkaa vänkäämään sitä omaa yritystä kun kerran töihin pääsivät?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:30"]Firma suunnitelmissa ja Cartmanin opeilla mennään http://thereformedbroker.com/wp-content/uploads/2014/09/cartman.png
[/quote] Aah kausi 18 huippu jaksoja eilinen handicar ei kuitenkaan niin hyvä mut toi go fund yourself iha ykkönen
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:42"]
Siksi.
[/quote]Kaksikymppiset naiset eivät kuule uskaltaneet aikanaan ryhtyä siihen ummikkoina ilman tukia. Mistä tiedät mikä oli korkotilanne silloin? Ja uskot että olisimme saaneet pankista lainan?
[/quote]
En tiedä mistä ajasta puhuit joten en voi tietää mikä oli korkotilanne silloin, mutta nyt korot ovat olleet alhaalla viitisen vuotta. Eikä sillä ole väliä mitä minä uskon lainan saamisesta, sehän selviää vain kysymällä pankista.
Ja kysymällä toisesta pankista, jos eka vastaa ei.
Hain starttirahaa kahteen eri hommaan liiketoimintasuunnitelmalla, vastaus kieltävä, ei kuulemma kannattanut. Hain lainaa aloittaakseni yrityksen, lainaneuvottelun jälkeen vastaus kieltävä koska minulla ei ole omaisuutta eikä takaajaa.
Kerro minulle sellainen yritys jonka pystyy aloittamaan tyhjästä ilman varallisuutta?
Jäin aikoinaan työttömäksi ja kokeilin yrittäjyyttä parin vuoden ajan. Vaikka pistin kaiken peliin, en saanut kuukausiansioiksi kuin reilun tonnin, eläkemaksujen ja verojen jälkeen. Palasin myöhemmin palkkatyöhön ja nettotuloni ovat nyt 2,5 kertaiset eikä tarvitse enää stressata mistään. Jos jäisin uudelleen työttömäksi, tienaisin päivärahoilla paremmin kuin yrittäjänä.
Siksi.
[/quote]ootko ihan tosissas? Vastavalmistuneet lähtis täysin omillaan yrittämään jotain ja ottaen koko riskin itselleen? Pilaten ehkä elämänsä? Ei siellä mitään liiketaloutta eikä yritysoppia opetettu, ainakaan minun aikanani.
Etkö ennemmin ihmettele miksi työkkärissä ei viitsitty edes kuunnella ja keskustella?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:42"]
Siksi.
[/quote]
En tiedä mistä ajasta puhuit joten en voi tietää mikä oli korkotilanne silloin, mutta nyt korot ovat olleet alhaalla viitisen vuotta. Eikä sillä ole väliä mitä minä uskon lainan saamisesta, sehän selviää vain kysymällä pankista.
Ja kysymällä toisesta pankista, jos eka vastaa ei.
[/quote]Oletko ihan täsä maailmassa? Sinä haluat muiden elämän romahtavan, kunhan eivät vain olisi työttömiä. Ja miten et noteeraa lainkaan sitä että hän sanoi että menivät töihin, oman yrityksen sijaan? Miksi se ei riitä sinulle vaan jankutat että olisi pitänyt vain sinnikkäästi yrittää?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:49"]
Hain starttirahaa kahteen eri hommaan liiketoimintasuunnitelmalla, vastaus kieltävä, ei kuulemma kannattanut. Hain lainaa aloittaakseni yrityksen, lainaneuvottelun jälkeen vastaus kieltävä koska minulla ei ole omaisuutta eikä takaajaa.
Kerro minulle sellainen yritys jonka pystyy aloittamaan tyhjästä ilman varallisuutta?
[/quote]Pitää vain sitkesäti yrittää! No ei, minä olen juuri se joka ryhmiksestä haaveili. Ja täällä on joku joka ei ymmärrä että se haave kariutui siellä työvoimatomistossa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:50"]
Etkö ennemmin ihmettele miksi työkkärissä ei viitsitty edes kuunnella ja keskustella?
[/quote]Ei, sitä en enää ihmettele, koska tiedän että siellä on töissä virkamiehiä, joilla ei yleensä ole juuri kokemusta eikä näkemystä yrittäjyydestä. Valitettavaa, mutta totta. Ensi kerralla kannattaa käydä myös pankeissa, josko sieltä löytyisi kuuntelevammat keskustelukumppanit.
Jäin aikoinaan työttömäksi ja kokeilin yrittäjyyttä parin vuoden ajan. Vaikka pistin kaiken peliin, en saanut kuukausiansioiksi kuin reilun tonnin, eläkemaksujen ja verojen jälkeen. Palasin myöhemmin palkkatyöhön ja nettotuloni ovat nyt 2,5 kertaiset eikä tarvitse enää stressata mistään. Jos jäisin uudelleen työttömäksi, tienaisin päivärahoilla paremmin kuin yrittäjänä.
[/quote]Mutta kun se ei tunnu olevan se juttu! Vaan se ettei vaan kukaan loisi työttömänä. Toimeentulosta ja henkisestä terveydestä viis, kunhan on reipas ja aktiivinen :(
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:53"]
Ja miten et noteeraa lainkaan sitä että hän sanoi että menivät töihin, oman yrityksen sijaan?
[/quote]Ehkä noi kommentit oli yleistasoisempia, eikä niinkään niille suunnattuja, joille löytyi työpaikka. Koska kyllä kai tätä lukee nekin, joille ei ole palkkatyötä tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:55"]
[/quote]Ei, sitä en enää ihmettele, koska tiedän että siellä on töissä virkamiehiä, joilla ei yleensä ole juuri kokemusta eikä näkemystä yrittäjyydestä. Valitettavaa, mutta totta. Ensi kerralla kannattaa käydä myös pankeissa, josko sieltä löytyisi kuuntelevammat keskustelukumppanit.
[/quote Ööh, miksi he menisivät yhtään mihinkään jos ovat työelämässä nyt? Ja voin kuvitella että nuori ihminen on epävarma eikä (fiksusti) riskeeraa tulevaisuuttaan jos tukea ei tule ja sanotaan että yritys ei tule onnistumaan.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:53"]Sinä haluat muiden elämän romahtavan, kunhan eivät vain olisi työttömiä. [/quote]
Moni kokee, että työttömäksi joutuminen on elämän romahtamista.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 02:53"]
Ja miten et noteeraa lainkaan sitä että hän sanoi että menivät töihin, oman yrityksen sijaan?
[/quote]Ehkä noi kommentit oli yleistasoisempia, eikä niinkään niille suunnattuja, joille löytyi työpaikka. Koska kyllä kai tätä lukee nekin, joille ei ole palkkatyötä tarjolla.
[/quote]Sitten sen voisi ilmaista selkeämmin eikä kohdistaa ja vastata suoraan jollekin tietylle.
Firma suunnitelmissa ja Cartmanin opeilla mennään http://thereformedbroker.com/wp-content/uploads/2014/09/cartman.png