Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

siis mistä työssäkäyvät äidit oikeesti kehitätte illaksi hyvää ruokaa ???

31.03.2008 |

ja on kova nälkä, niin mene kaupan palvelutiskille ja ostan yhtä tai kahta erilaista salaattia ja tuoretta leipää. Joskus mukaan tarttuu myös lämmintä broiskua tai muuta lihaa. Tästä ei voi enää helpommaksi mennä :).

Mutta jos itse haluaa tehdä, niin kyllä se etukäteissuunnittelu taitaa olla ainoa ratkaisu...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin juhlia tms varten, mutta toteutan päässäni ruokaviikkoa joka on:

- yksi keittoruoka

- yksi kanaruoka

- yksi jauheliharuoka

- yksi kalaruoka

- yksi kokoliharuoka

- yksi nakki/makkararuoka (meillä tosin nakit ovat useimmiten kalkkunaa, eli kanaa tavallaan siis sekin)

- yksi "ihan mikä vaan ruoka", joka sattuu usein viikonlopuksi ja voi olla esim tortilloja, grillaamista, fondueta tai raclettea kylmään vuoden aikaan, pizzaa, antipasto-tyyppisiä juttuja (joita meillä lapsetkin rakastaa).

Eineksiä on harvoin, lähinnä pinaattilettuja. Huolehdin vaan että kaapissa on aina perusjuttuja kuten tomaattimurskaa, täysjyväpastaa ja -riisiä, ruokacremeä, pakastimessa Oolannin muussia (hätäapu), keittojuureksia ja yleensä myös broilerin filesuikaleita/fileitä ja paistijauhelihaa.

Vierailija
2/17 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on otettu keittiöön vanhempien mukaan pari, kolmevuotiaasta (isä aiemmin ravintola-alan ammattilainen ja äiti muuten vaan hyvästä ruuasta innostunut) joten mä olen kai tavallaan kasvanut kauha kädessä. Jos syön jotain hyvää, joka ei ole itse laittamaani, pystyn yleensä melko helposti päättelemään mitä aineita siinä on ja laitan idean korvan taakse kehittymään. Mulla on reseptikirja, johon tallennan ideoita ja oikeita reseptejä tulevan varalle.

Käytännössä kysymykseesi, ihan kuten edellinenkin kirjoittaja (anteeksi, nimi hävisi) mietin viikon syötävät valmiiksi. Meillä lauantai on isoin kauppapäivä, joten perjantaina teen listan ruuista käyttäen osittain netin erilaisia palveluja, osittain keittokirjoja, osittain vanhoja ruokalistoja jotka olen säästänyt, osittain kyselen perheeltä mitä maistuisi, osittain huomioin satokausien vaihtelut. Ideana että aina jotain tuttua, jotain uutta, joku kaikkien suosikki ja jotain ajankohtaista. Ei se aina toteudu, vaan kyllä meilläkin välillä syödään esim. tuorepastaa ja pestokastiketta tai ranskalaisia perunoita uunista siksi että en ole jaksanut.

Kerralla voi sitten tehdä isompia annoksia ja pakastaa odottamaan niitä hetkiä jolloin ei inspaa ruoan laitto. Hyvä idea on esim. tehdä tomaattipohjaista kastiketta " ämpärillinen" kerralla ja käyttää sitä sitten pakkasesta pastan kanssa, pizzan päälle, lasagnen tai cannellonien täytteeksi, lämpimiin voileipiin, pataruokiin...... Jos keittää vaikka papuja tai kik-herneitä kerralla isomman satsin, ei tarvitse seuraavalla kerralla aloittaa alusta ja ennakoida edellispäivänä. Voi valita tietyn pävän, jolloin koko perhe otetaan mukaan ruokatalkoisiin (ihan niin kuin on siivouspäiväkin) ja tehdään sillon seuraavan viikon ruokia mahdollisimman pitkälle valmiiksi.

Oliskohan näistä vinkeistä iloa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin käydään kaupassa kerran viikossa, yleensä la. Suunnittelen viikon ruokalistan valmiiksi ja ostan sen mukaan tarvikkeet. Sen lisäksi mulla on aina pakastimessa ruokia, jos tulee yllättävä tilanne. Pidän myös perusruokatavikkeita aina kaapeissa, jotta voinkin muokata suunnittelemaani listaa.

Viikon ruokalistaan mahtuu kanaruoka, liharuoka, kalaruoka, keitto, jauheliha- tai makkara- tai kasvisruoka ja kahteen puuttuvaan kysyn mielipiteen muulta perheeltä; mies ja 3 v osaavat jo kertoa toiveensa, 1v ei vielä :). Näin syntyy monipuolinen ruokaviikko. Mietin valmiiksi lisäkkeen (riisi, peruna, pasta) sekä syödäänlö salaattia, raastetta vai vihanneksia sellaisenaan. Keiton kanssa mahdollisesti rahkaa tai joskus herkutellaan jälkiruokapullalla. Oliko mitään apua?

Vierailija
4/17 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässäkään asiassa eli istumalihasten kuormitus..

Kotona ollessa olin vähän innostunutkin ruuanlaitosta.

Mulla oli jopa aktiivikäytössä tuo viikoittainen kalaruoka-broilerruoka-keitto-jauheliharuoka-liharuoka-mikävaanruokasysteemi, mutta se että sinänsä hyviin peruskotiruokiin pystyisi kehittämään jotain virkistävää vaihtelua hieman nykyistä useammin olisi tavoitetila.

Nyt jostain syystä mulla on sellainen vaihde päällä että mieluiten en kokkaisi kuin kerran viikossa ja pitkin hampain...reseptien selailu on suunnilleen viimeinen asia mistä saa mitään kicksejä. Söisin kyllä mielelläni hyvää ruokaa. Vaikea yhtälö kun pk-yrittäjämieheni viettää kaiken muun kuin työaikansa raksalla.

Valitettavan usein on ajatuksista päällimmäisenä, että mitä ihmettä pystyn heittämään kehiin 20 minuutissa, joka olisi hyvää ja terveellistä ja ravitsevaa ja ei-teollista ja jopa hieman eettistä...(onko sitten ihme se uuniperunajuttu, mikrossa katsokaas....)

Lapset, joiden päiväkotitädit aina kehuvat syövän reippaasti ihan kaikkea, ovat nyt sellaisessa iässä että kotona saatetaan hyvinkin kriittisesti suhtautua kaikkeen mikä hiukankin poikkeaa perustarjonnasta.

No, onneksi tässä maassa on ruokaa kaupoissa, turha valittaa. Ehkä tässä enemmän pelko luisumisesta johonkin tylsään tylsyyteen, " jauhelihahelvettiin" kuten jossain osuvasti sanottiin...

Vierailija
5/17 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkaapa vielä tuo vuokaan ja uuniin -pino, ellet ole jo sitä tehnyt. Löytyisikö sieltä ideoita? Itse en ole löytänyt, mutta moni tuntuu olevan siitä kiitollinen.

Vierailija
6/17 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli ehkä kerran kuukaudessa... saan kunnon keittiöhepulin, ja reihun sunnuntaina oikein tosissani keittiössä.

Parhaimmillaan saatan saada aikaiseksi paitsi sunnuntain, myös maanantain ruuan, ja joskus jotain pakastimeenkin. Maanantaina otan ruuan jääkaapista käyttöön, ja vasta myöhemmin illalla otan käsittelyyn tiistain ruuan: näin olen koko ajan yhden päivän edellä, eikä ruokaa tarvitse tehdä kovassa kiireessä työpäivän jälkeen.

Edellytyksenä tähän on tietysti se, että olen jaksanut vähän ennakoida ja suunnitella ruuanlaittoa ylipäätään; käyn kaupassa yleensä kerran viikossa ja suunnittelen samalla ainakin päällisin puolin viikon tarjottavat. Huomioon täytyy tietysti ottaa harrastukset ja muut...

Suosittelen myös lämpimästi kirjaa " Koko perheen kokkiliitto" (Tuunanen, Salomaa, Polon. Otava), jossa vinkkejä mahdollisimman helppoon keittiöelämään.

Vierailija
7/17 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä oli hyvä otsake...:D Olen joskus miettinyt samaa...:D

Itse kun olen toodella laiska tekemään mitään kovin erikoisuuksia...:D

Hyviä ja helppoja vinkkejä olen kuitenkin poiminut ja soveltanut...Minulla toki taustalla kuultaa tuota tutkintoa keittiön puolelta etten ole ihan puilla paljailla...;D

Tässä muutama helppo vinkki jotka ovat mukavia piristeitä ruuan tekoonkin...

Esim.

Meillä tehtiin yhdessä välissä paljon ruokaa riisin kanssa kun mieheni siitä kovasti pitää.

Siihen kastikkeita:

Kanasuikaleita marinaadissa(oman maun mukaan hunaja on hyvä)

paistat kevyesti pannulla kypsäksi ja lorautat purkin/kaksi riippuen vähän, joukkoon. Annat hetken hautua miedolla lämmöllä ja AVOT! Kyllä maistuu...:)

Saman voi toistaa jos haluaa esim. lohikastikkeen

Lohifileesuikaleita marinaadissa missä vain ikinä haluaakin...

Ja sama temppu....

Kyllä kuulkaa on hyvää, muksujenkin suussa...;D

Yksi helppo laatikko on:

Peruna-sipulisekoitusta pakastealtaasta,sinne sekaan vaikka kinkkusuikaleita tai tonnikalaa.Päälle vähän mausteita,suolaa,parikajauhetta,musta/valkopippuria ja uuniin.

Vierailija
8/17 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla kokkiliitto mun juttu jos olen oikein ymmärtänyt mistä on kysymys ...en halua viettää viikonloppua seuraavan viikon ruokia touhottaen....

Valmiiiksi marinoidut jutut voi olla nopeita muttei kyllä kovin hyviä. Kuten tyttöni kerran sanoi kun ostin jotain valmislasgnea joka oli minusta itsestä lajissaan ihan ok : " Äiti, tässä on kyllä mennyt raha hukkaan" .

Ainoa ratkaisu näyttää siis olevan pakastepinaattikeiton suurkuluttajaksi siirtyminen...sitä menisi vaikka kuinka paljon.

Vierailija
9/17 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi vertaamaan kokeilematta noita marinoituja valmisruokiin...! Erään tuttavaperheen äiti tämän vinkin mulle opetti ja siellä ei muksut myöskään tykkää valmisruokien mausta,lasagnet sun muut mutta nämä ovat herkkuja...:D

Se kerma vielä kuitenkin laimentaa marinaadin makua ja siitä tulee pehmeä.

Suosittelisin ainakin joskus kokeilemaan, kaikkihan toki ovat erilaisia...:D

Vierailija
10/17 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, meillä näin:

Minä olen kyllä kotona, mutta en siltikän ehdi aina puokaa laittamaan..

Suunnitellaan koko viikon menu etukäteen, joskus olen tehnyt moneksi viikoksi kerrallaan. Helpoiten käy niin, kun miettii yhden keiton, yhden kastikkeen, yhden laatikkoruoan tai jotain lihaa, jotain kanaa ja jotain kalaa. Kaupassa käysään vain perjantaisin.

Nämä ovat siis lounaita (kotona on reilu vuosikas lapsi, joka tarvii kaksi ruokaa päivässä). Päivällinen meillä on yleensä jotain vähän kevyempää, porkkanalettuja, pinaattilettuja (helppoja tehdä itse, varsinkin kun pakastimessa on valmista porkkanaraastetta ja pinaattia), pinaattikeittoa, munakasta, uunipuuroja, pastoja, wokkeja ym. Jotain sellasita, mikä valmistuu nopeasti. No toi puuro ei valmistu nopeasti, mutta sen voi tehdä myös haudutusastiassa, jolloin tulee ihan itsestään ja odottaa kotona valmiina syöjäänsä.

Nuo lounaat teen jo edellisenä iltana ja aina kahdeksi päiväksi kerrallaan.

mam80

Vierailija
11/17 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään kokkiliittoa ihan sellaisenaan ota: johan meillä loppuvat säilytystilatkin kesken! Saati sitten että haluaisin käyttää aina kokonaisia päiviä keittiössä riehumiseen...

Mutta opuksessa on jonkinlainen järjellinen ajatus selkeistä, melko helppotekoisista ruuista, ja tällaiselle uuskädettömälle tuikitärkeää tietoa esim. ruokien säilyvyydestä.

Minulle itselleni opuksen paras anti on ollut nimenomaan tuo ruuanlaitossa edelläoleminen: kun olen saanut selkeää tietoa ruuan säilyvyydestä (kodin peruina kun on tullut vakaa käsitys siitä, että ruoka syödään heti, tai se pilaantuu!), olen uskaltautunut valmistamaan aterioita esim. kaksi kerrallaan - näin olen (toisinaan...) päivän-pari edellä, ja kotiintullessa on helppo istahtaa " valmiseen" pöytään.

Vierailija
12/17 |
16.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin käydään kerran viikossa kaupassa ja kotoa löytyy aina perustarvikkeita: säilykkeitä, kuiva-aineita, leivontarvikkeita ym.

Suunnittelen vähän ruokalistaa etukäteen, mutta voipi olla että viikon aikana se siinä muuttuu vähän riippuen ruuanlaittajan innostuksesta ja perheen mieliteoista. Perusajatuksena on että ostetaan aina kanaa, jauhelihaa, kalaa, viikonloppuisin enemmän kokolihaa, kun sen valmistamiseen menee enemmän aikaa yleensä. Välillä tehdään makkara ja välillä kasvisruokia. Yleensä kahtena päivänä syödään samaa ruokaa ellei sitten osa perheestä ole seuraavana päivänä kotona ja syö sitä jo lounaaksi.

Meillä suositaan arkena mm.

- keittoja (nopeita ja helppoja) esim. jauheliha-, nakki-, kala-, kana-pasta-, minestrone-, kasvissose-, pinaatti- ja tomaattikeitot

- uuniruokia (tulevat kuin itsekseen, mutta aikaa täytyy varata) esim. laatikoita kuten lihaperunasose- , liha-peruna tai makaronilaatikko. Kiusaukset on todella helppoja esim. kinkku- , janssonin - tai lohikiusaus valmiista perunasuikaleista. Muita uunisuosikkeja ovat cannelonit, lasagne (broilerista, jauhelihasta tai kasviksista), broilerin rintafileet, lohifile, jauhelihapihvit tai lihamureke

- kaikkein kiireisimpänä päivänä kokataan pannulla kastike jota sitten tarjoillaan riisin, pastan tai perunamuusin kera. Välillä tehdään myös niitä lohkoperunoita uunissa :) Hyviä ovat myös perunat ja juurekset uunissa jos ei halua sortua pakasteperunoihin. Kastikkeita tehdään esim. broilerisuikaleista, lihasuikaleista, lohisuikaleista, jauhelihasta tai vaikkapa joku tomaattipohjainen kasviskastike (suosiossa erityisesti tuorepastan kera), joskus teen kastikkeen ihan pakasteseistä ja pinaatista ja sekin maistuu lapsille muusin kera mainiosti. Näitä voi varioida oman mielen mukaan loputtomasti :)

- ja joskus tehdään myös pizzaa tai vaikkapa nakkeja ja niitä lohkoperunoita uunissa ja lasten mieliksi myös hampurilaisia ja aikuisten mieliksi tortilloja eri täytteillä. Lapset toivoo myös pinaattilettuja, joita ei ole ollenkaan vaikea tehdä itse.

Meillä periaatteena on että valmisruokia ei käytetä lainkaan, mutta sen sijaan pakasteita kyllä jonkin verran ja myös marinoituja suikalelihoja. Leivät ostetaan pääasiassa kaupasta, mutta muut leivonnaiset tehdään itse yleensä viikonloppuisin ja vapaapäivinä. Sämpylöitä teen n. kerran viikossa.

Perheessämme on 4 henkilöä - kohta viisi ja ruokakulut kuukaudessa suurin piirtein 400e tai vähän alle.

Vierailija
13/17 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

sait ehkä jo monia hyviä vastauksia. tässä mun keino:

minulla oli yhdessä vaiheessa tuo sama ruokakaaos päässä. tuntui, ettei mitään keksi eikä jaksa miettiäkään. Sitten ryhdyin hahmottamaan ja hallitsemaan kaaosta niin, että aloin miettiä etukäteen. Joka kauppareissulla (teen yhden ison reissun viikossa, loput vain täydentäviä) mietin ainekset

- yhteen keittoon

- yhteen kalaruokaan

- yhteen uuniruokaan

- yhteen liharuokaan (voi olla kanaa tai kalkkunaakin, useimmiten jauhelihaa... )

- ja vielä ostan jotain valmista.

Tämä helpotti heti, kun tajusin, ettei mun tartte keksiä kuin yksi ruoka joka kategoriasta. Ja joskus voin oikaista ja ostaa esim. enemmän niitä valmiita. Esim. monet valmiit spagettikastikkeet (lasipurkeissa) on yllättävän hyviä! Niihin ei kotona tarvitse lisätä kuin parmesaaniraaste päälle. Kalapuikkoja lapset meillä rakastaa ja aikuisille voi paistaa niiden sijaan kalafileet. Joskus rikastan niitä kaupan spagettikastikkeita esim. tonnikalapurkillisella.

Keitto on meillä yleensä jauheliha- tai kalakeitto. Mutta se lapsille parhaiten kelpaakin. Uuniruoka voi olla esim. lihamakaronilaatikko tai jokin vuoka pakastekalasta. Kalaruoka on usein tosi yksinkertainen ja nopea, esim. keitetty lohi ja perunamuusi ja jäävuorisalaatti, siitä kaikki pitävät. Olen päättänyt, että en nyt juurikaan rasita itseäni yrittämällä tehdä ja tarjota ruokia, jotka ei vät mene alas. Kokeilujen aika on myöhemmin tai joskus viikonloppuisin. En ota stressiä lasten makutottumuksista. ne ehtivät jalostua myöhemmin.

Yleensä olen huomannut, että mitä yksinkertaisempaa ruokaa tekee, sen helpommalla selviää eikä laadusta tarvitse tinkiä. Esim. jauhelihapihvi ja parsakaali on hyvä pika-ateria.

En tiedä auttoiko tämä, mutta mua siis kaupassa auttaa, kun olen jo valmiiksi vähän päässäni jaotellut mitä syön pitkin viikkoa! Ja sitten se, että syö yksinkertaisesti, on auttanut minua paljon ja pienentää myös kauppalaskua. Töiden päälle ei paljon muuta jaksaisikaan kuin yksinkertaista. Pyrin myös tekemään kerralla niin paljon että seur. päivällekin riittää ja käytän puolivalmisteita, esim. pakasteperunamuusia.

Hyvää kokkailuintoa!

Vierailija
14/17 |
24.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän yleensä kerralla keittiön kaapit kuivamuonalla (kokojyväpastat, -riisi, jauhot, ryynit, tomaattinurska, ananaspurkit, kuivahiiva, erikoisriisit, kuten basmati jne ),ja pakastimen lihalla, kanalla ja kalalla, leivällä, margariinilla ym.. Suurimmat ostokset tehdään isosta marketista ja täydennän esim. kala-tarjouksilla jne. Vuodenajat huomioin myös, esim pakastamalla purjoa. Lidlissä on tietyt tuotteet, joita "hamstraan".

Kun kaapit ovat täynnä ja riittää että lähikaupasta hakee maidon, hedelmät ja tuoreet vihannekset, ei tarvitse joka päivä kaupassa miettiä mitä syötäisiin. Ja kun on valmiina aineksia vähän kaikkeen, niin on helppo päättää tekisikö kalakeiton, nakkivuuan vai lihapullia ja spagettia.

Kun muksut oli ihan pieniä, pidimme kokkauspäiviä esim. kerran kuussa: saatoin paistaa 300 lihapullaa uunissa, jauhelihaa pakastan vieläkin pussissa litteinä levyinä - sulaa paistinpannulla...Tomaattikastiketta, bolognesea tein aina 10 litraa kerrallaan, se kävi sitten milloin mihinkin ruokaan, edelläkin oli siitä jo puhetta.

Ja sitten ne reseptit: harvapa jaksaa just ennen ruuanlaittoa selailla opuksia, mutta itse leikkaan viikon mittaan talteen kaikenlaista mielenkiintoista, kuten hesarin ruokatorstaista tai KotijaKeittiö-lehdestä viitä valmista vartissa-juttuja. Reseptit ovat magneetilla jääkaapin ovessa nenän edessä odottamassa sopivaa hetkeä.

Näin tulee kerran viikossa kokeiltua jotain uutta- sitäpaitsi lapsia ei haittaa ollenkaan vaikka makaronilaatikkoa syötäisiin kolmena muuna päivänä : )

Niin ja sekin helpottaa kun tekee ruokaa kerralla kaksinkertaisen annoksen, toinen puoli pakkaseen parin viikon päästä syötäväksi.

Vierailija
15/17 |
12.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsiperheen ruokarumba". Sitä sai ainakin aikoinaan ostaa Espoon tuomiokirkkoseurakunnasta perhekerhoissa.

Kirjassa on kuuden viikon menuut lounaineen ja päivällisineen, sekä tietytsi ohjeet kaikkiin ruokiin.

Aivan mahtava apu kiireisen äidin / isän ruokarumbaan. Suosittelen!

Vierailija
16/17 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä mitätänäänsyötäisiin ja valion palvelu ja ties mitä ja hyllyssä vähintään parikymmentä keittokirjaa mutta miten voi olla pää niin tyhjä joka ikinen päivä ? TUntuu että kotona ollessa sentään jaksoi kiinnostaa, nyt ei... teen aina suunnilleen samoja ruokia noin vuoden.

Nyt olen juuttunut kohtaan lohkoperunat ja perunarieska. Alkaa olla sama frekvenssi kuin joidenkin poliitikkojen uuniperunoilla. Viimeksimainituista naapurikin alkoi heitellä jo herjaa, kun niitä oli pari kertaa hänellekin tarjottu.

Mistä ihmeestä esim tiuhtiainen saat noita ideoitasi? (tota salaattia teen takuuvarmasti)

Vierailija
17/17 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä istutaan kerran pariin vkoon alas sunnuntaina miettimään tulevan parin vkon menu etukäteen. Sen voi tehdä kk tai vaikka vain vkon kerrallaan. Kaikki ruoat, mitä mieleen juolahtaa ja reseptejä selaa, niin mielekkäimmät paperille ja sitten perheen kanssa suunnittelemaan ja päättämään.

Tossa aikaisemmissa topickeissa oli juuri pitkiäkin menuita porukalla. Ei tarvi arpoa töistä tullessaan, mitä sitä laittaisi ja kun tekee viikon ostokset kerralla, niin värkitkin pitäisi löytyä aina kaapista. Hyvä puoli siinä on vielä se, että jos on kyseessä pitkän alkuvalmistelun omaava ruoka, niin monen asian voi valmistella jo edellisiltana valmiiksi seuraavaa päivää varten.

Kyllä varmaan sultakin löytyy reseptejä ja ruokalajeja jemmasta mielin määrin, mutta se vain on niin hankalaa töiden jälkeen niitä alkaa nopeasti miettimään :D Koitappas vaikka ens viikoksi miettiä etukäteen se, mitäs sitä tänään syötäisiin! ;)