Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joutuuko opintotukea palauttamaan, jos opintosuorituksia ei tule tarpeeksi? Joka paikassa vain toitotetaan, etta amk:ssa pitaa suorittaa 4,8 op/kk, mutta ei kerrota mita tapahtuu,

Vierailija
31.03.2008 |

jos op:t jäävät tuon alle.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat siis takaisin.

Vierailija
2/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikävämpää vielä on kuitenkin se, että kun olet yhtenä talvena nostanut opintotukea saamatta väädittua suoritusmäärää kasaan, voit joutua olemaan MONTA vuotta kokonaan ilman opintotukea, vaikka silloin jo saisit suoritukset kasaan. Näin kävi esim veljelleni, joka sairastui masennukseen ekana opintovuonna, ei tajunnut itse hakea sairaslomaa (ja hoitoonkin me kannettiin hänet vasta joulun jälkeen) vaan nosti opintotukea, eikä sitten enää koko tulevana opintoaikanaan saanut opintotukea,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ongelma on siinä, ettei töiltä jää mitenkään energiaa opiskella riittävästi.

ap

Vierailija
4/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan maksaminen lopetetaan, kun huomataan ettei suorituksia ole tarpeeksi. Maksaminen aloitetaan sen jälkeen vasta, kun on suorittanut 10 ov/15 op muistaakseni.

Tämäkin kyllä riippuu opintotukilautakunnasta, opiskeletko yliopistossa?

Vierailija
5/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaminen keskeytetään kunnes puuttuvat on suoritettu. tuo " moneksi vuodeksi" on ihan sontaa, jos suorituksia tulee tarpeeksi, maksamista jatketaan kuten ennenkin. Veljesi tapaus ei ole mahdollista. Ainoastaan siinä tapauksessa, että suorituksia tippui koko ajan liian vähän. Tavallisesti vaaditaa 25 ov/vuosi, en tiedä miten on muutettu pisteiksi, eikä siinäkään ensimmäisenä vuonna olla välttämättä ihan pilkun päälle tarkkoja.

Vierailija:

ikävämpää vielä on kuitenkin se, että kun olet yhtenä talvena nostanut opintotukea saamatta väädittua suoritusmäärää kasaan, voit joutua olemaan MONTA vuotta kokonaan ilman opintotukea, vaikka silloin jo saisit suoritukset kasaan. Näin kävi esim veljelleni, joka sairastui masennukseen ekana opintovuonna, ei tajunnut itse hakea sairaslomaa (ja hoitoonkin me kannettiin hänet vasta joulun jälkeen) vaan nosti opintotukea, eikä sitten enää koko tulevana opintoaikanaan saanut opintotukea,

Vierailija
6/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen veljen sisko. Suorituksia tuli seuraavina vuosina normaalisti. Tarina on kyllä 1990-luvulta. EHkä se vaikuttaa. Ekan vuoden painolasti seurasi mukana 3 seuraavaa vuotta. Loppuopiskeluvuosina hän ei taas saanut opintotukea, koska hän oli mennyt töihin elättääkseen itsensä ja oli liikaa tuloja.

Vierailija
7/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin kolme vuotta sitten viimeisen lukuvuoden verran opintotukea ja opintosuorituksia tuli vain 5 ov. Kukaan ei ole karhunnut tukea takaisin. Nyt olen kahden lapsen kanssa tehnyt muutaman opintoviikon/lukukausi ihan omaksi virkistyksekseni. Tukikuukausia minulla olisi periaatteessa 10 jäljellä, mutta olin siinä uskossa ettei niitä ole mahdollista enää käyttää.. Onnistuisiko siis sittenkin vielä saada tukea gradun tekoon?

Vierailija
8/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

maksaminen keskeytetään kunnes puuttuvat on suoritettu, jos suorituksia tulee tarpeeksi, maksamista jatketaan kuten ennenkin.

Vierailija
9/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä ajassa ne puuttuvat (eli yhden lukuvuoden minimi?) pitää suorittaa, että saisi taas tukea? Voinko laskea useamman vuoden saldon yhteen?

Vierailija
10/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluaikaan pitkäaikaisempaan tautiin ja en pystynyt käymään koulua. Niihin aikoihin en toki tiennyt että tauti on pitkä aikainen. Kotiin tuli jossakin vaiheessa kirje, että et saa suoritettua tarvittavaa määrää ja maksaminen keskeytetään, kunnes laitoin kelaan minua hoitaneen lääkärin todistuksen siitä etten vinut suoriutua normaalisti tuolloin. Asia oli heti ok silloin ja tuki jatkui.

Vierailija
11/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkönen on perhe, kakkonen on opinnot ja työt tulevat kolmosena, jos on aikaa. Mieluummin selviää vähän aikaa vähemmällä rahalla, valmistuu ajoissa ja pääsee tutkinnon kanssa työelämään kiinni.

Sanoo eräs yh

Vierailija
12/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuki jatkuu, kun olet suorittanut ne ov:t, joista sinulle " on jo maksettu" , eli yhdestä vuodesta sen 25 ov. Ei ajalla ole niin merkitystä, suoritat sitten vaikka 2,5 vuodessa, mutta jos tahti on edelleen hidas, tuki lakkutetaan uudestaan.

Vierailija
13/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

masentuneet ihmiset, jotka yrittävät aktiivisesti juosta moottoritielle, ovat tunnettuja siitä, miten fiksusti he osaavat järjestellä omia asioitaan tautinsa kourissa...

Vierailija
14/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 20 ov lisää, niin en näe mikä estäisi saamasta opintotukea, kun sitä on vielä jäljellä..?

Vierailija:

Nostin kolme vuotta sitten viimeisen lukuvuoden verran opintotukea ja opintosuorituksia tuli vain 5 ov. Kukaan ei ole karhunnut tukea takaisin. Nyt olen kahden lapsen kanssa tehnyt muutaman opintoviikon/lukukausi ihan omaksi virkistyksekseni. Tukikuukausia minulla olisi periaatteessa 10 jäljellä, mutta olin siinä uskossa ettei niitä ole mahdollista enää käyttää.. Onnistuisiko siis sittenkin vielä saada tukea gradun tekoon?

Vierailija
15/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska multa tosiaan puuttuu vain seminaarit ja gradu eli puuttuvat/" rästiin jääneet" opintoviikot pamahtaa sitten vasta kerralla kun koko homma on valmis.

Eli jos olisin kiero voisin hakea opintotukea kun olen saanut tutkinnon valmiiksi. Sitten olisin yliopiston kirjoilla vielä vuoden ja nostaisin opintotukea kotihoidontuen lisäksi? Mutta älkää pelätkö, en ole.

8 (?)

Vierailija
16/16 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hakisit tukea nyt uudestaan, joutuisit tekemään selvityksen tähänastisista opinnoistasi sekä luultavasti tulevista. Näistä kävisi ilmi, että olet jo valmistunut. Siksi moni lykkää gradun palautusta, jos haluaa vielä suorittaa vaikkapa apron jostakin.

Vierailija:

Koska multa tosiaan puuttuu vain seminaarit ja gradu eli puuttuvat/" rästiin jääneet" opintoviikot pamahtaa sitten vasta kerralla kun koko homma on valmis.

Eli jos olisin kiero voisin hakea opintotukea kun olen saanut tutkinnon valmiiksi. Sitten olisin yliopiston kirjoilla vielä vuoden ja nostaisin opintotukea kotihoidontuen lisäksi? Mutta älkää pelätkö, en ole.

8 (?)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme