Miten voi komentaa outoa lasta tai mitä voi tehdä, kun lapsi ei komennoista huolimatta usko..
eli olin tänään lasteni kanssa n. 4 ja 2-vuotiaat ulkona oman kerrostalon pihassa, jossa outo poika tuli heittelemään meitä lumipalloilla. Kielsin häntä monta kertaa heittämästä tosi kiukkusestikin, mutta tämä poika vaan virnuili ja nauroi ja jatkoi heittelemistään.. poika kaiken lisäksi itse ei ollut kuin 4-5- vuotias, ja ihmettelen miten sen ikäinen saa ulkoilla yksinään ilman vanhempiensa valvontaa tällaisella alueella.... Mutta kysymys kuitenkin oli, että mitä tuossa tilanteessa voi tehdä kun vieras lapsi ei usko mitään ja yrittää vahingoittaa omia lapsia... onko jollain neuvoja, niin tietää vastaisuudessa mitä tehdä?
Kommentit (8)
itekin, just ajattelin, että tuskin poika uskoo vanhempiaankaan ja on nyttenkin laitettu ulos yksinään metelöimästä sisällä kotona... ja kysyinkin siltä, että missäs äiti ja isä on.. -ap
Jos ei löydy, niin soita lastensuojeluviranomaiselle ja tee ilmoitus yksinään jätetystä lapsesta.
Meillä on harjoiteltu yksin ulkoilua omalla (pienkerrostalon) pihalla vähän alle 4-vuotiaasta. Tarkat säännöt on tietenkin missä saa olla ja ikkunasta vahditaan sääntöjen noudattamista.
Mutta jos teidän mielestä vaikkapa 5-vuotiaan yksin pihallaoleminen on lastensuojeluasia, niin milloinkahan sitä sitten harjoitellaan? Koulun alkaessa? Pikkuisen tuntuu haastavalta opettaa lapselle kaikki yksin ulkoiluun liittyvä esim. koulua edeltävänä kesänä. Pysyykö ne asiat edes mielessä jos silloin vasta harjoitellaan? Pitkällä aikavälillä mielestäni parempi, pikkuhiljaa reviiriä laajentaen ja vapauksia antaen.
enkä nyt tarkempaa ala kaupunginosaa kertomaan, se ei ole oleellista tässä.. -ap
että mä en ainakaan itse tota vähän reilu 4-vuotiastani tyttöä vielä päästäisi pihaan yksin leikkimään, sen verran levotonta on tämä alue.. ja monikulttuurista, pakko on itse olla mukana ulkona.. mutta joka paikassahan noita lapsia on, jotka saavat ulkona tehdä mitä vaan, ilman vanhempiensa valvontaa..:(
vien sinut poliisille ne ei ikinä päästä sua takaisin kotiin.
Tai jotain.
vielä , kun tää on iso alue ja paljon taloja, niin ei tosiaan tunne keitä ne lapset ja ketä niiden vanhemmat on, että vois käydä jututtelemas... onko lisää neuvoja miten toimia? -ap
vapaa kasvatus
eivät ole tottuneet ottamaan ohjeita vastaa