Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokkauksessa käytetty alkoholi

27.03.2008 |

Olisin kysellyt mielipidettänne ruoanvalmistuksessa käytetystä alkoholista. Ruokakutsuilla on tullut maisteltua kastiketta, jonka valmistuksessa on käytetty alkoholia lisäksi konjakkietanoita tuli syötyä pari kappaletta. Myös risottoa, jonka valmistuksessa on käytetty valkoviiniä on tullut syötyä.

Syödessäni en tiennyt valmistuksessa käytetystä alkoholista ja nyt olen huolissani. Tiedän, että alkoholi haihtuu kuumennettaessa jo alle sadassa asteessa, mutta haluaisin kuulla suhtautumisestanne ko. ruokiin raskaana ollessa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän esim valkoviinissa muuta " pahaa" ole kuin alkoholi ja kun se haihtuu kuumennettaessa ei siinä ole mitään mitä ei saisi syödä. Minun mielestä ihan rauhassa voi ruokia syödä missä on käytetty alkoholia valmistusvaiheessa.

Tipy

Vierailija
2/4 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syönyt huoletta jälkkäreitä missä on käytetty alkomahoolia valmistuksessa :)

cec rv16+5 ja tyttö s.-07

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan alkoholi haihtuu pois jo n. 80 asteessa, joten risoton suhteen voit todennäköisesti olla ainakin täysin huoletta. Mitä tulee sitten kastikkeeseen, voi olla että se on keitetty hitaasti ja alhaisemmalla lämmöllä (tuskin) mutta siitä huolimatta voit laskea itse että jos kastikkeen tekoon on käytetty esim. 1 dl valkoviinia (n. 12% alkoholia) suhteessa 5 dl muuta nestettä, niin " raakanakin" alkoholimäärä olisi aika mitättömän pieni. Saati sitten parissa konjakkietanassa, joissa lisäksi kypsennyslämpötila todennäköisesti on riitävän korkea ihan hygieniasyistä.

Mitä tulee jälkiruokiin yms joissa alkoholia ehkä ei ole kypsennetty, siis jos vaikka kakun kokonaistilavuus on litra ja siihen on käytetty kaksi ruokalusikallista rommia makua antamaan niin, tuota, eipä siinä käytännössä alkoholia ole per annos.

Meillä tosin käytetään kaikkeen ruoanlaittoon alkoholittomia versioita, mutta se johtuu siitä että niitä saa lähikaupasta helposti eikä meillä juoda alkoholia silloinkaan kun en ole raskaana. Mutta siis: kuvaamasi ruoat ja määrät eivät missään tapauksessa alkoholin suhteen ole voineet olla haitallisia sinulle tai sikiölle.

Vierailija
4/4 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viikonloppuna ruuan kans maistelin puoli lasillista punaviiniä! kyllä oli hyvää :) Köyhien ritareiden juontajakin juo raskaudestaan huolimatta viiniä ruokajuomana..