Mikä on huonoa äitiyttä? Onko se kun olen väsynyt
enkä jaksa koko ajan touhuta, en jaksa lähteä ulos lumipyryyn kun tosissani haluaisin levätä...syön masislääkkeitä ja olen ihan poikki, alotin ne vasta. Onko se huonoa äitityttä kun ajattelen että soittaisin mummolle että tulisitko ulkoiluttamaan kun en totaalisesti jaksa. ... Ja kämppä on kuin pommin jäljiltä- ei jaksa siivota.....apua...
Kommentit (9)
olet lastesi tärkein ihminen, siksi omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää. Siivoaminen ja järjestys on toissijaista. Ei kenestäkään tee huonoa äitiä se, että pyytää apua. Ei hyvän äidin merkki ole se, että koko ajan on lapsensa kanssa.
Lapsilla on taipumus ottaa aina syyt niskoilleen. Siksi masennus onkin niin salakavala lapsen kehityksen kannalta, että lapsi ei pysty erottamaan äidistä mikä aiheuttaa äidin oudon käytöksen. Alkoholistien lapsilla esim. on siinä mielessä " helpompaa" , että he pystyvät havaitsemaan pullon ja vanhemman turvattomuuden välisen yhteyden, ja pystyvät siis tavallaan ulkoistamaan ongelman pois itsestään.
Masentuneen äidin lapsi sen sijaan rupeaa herkästi tarkkailemaan vanhempansa jokaista mielenliikettä ja käyttäytyy oikein ylikiltisti että äidillä olisi parempi olla - ja samalla tukahduttaa osa-alueita persoonastaan.
Eli jos ei oikeasti jaksa, paras tapa auttaa lapsi on tehdä selväksi että äidillä on nyt tällainen pipi että äiti on joskus tosi väsynyt ja se ei ole lapsen syytä jne...
Ollakseen hyvä äiti ei tarvi suorittaa. Se, että ulkoilet kaksi krt päivässä, teet kaikki ateriat alusta loppuun itse, askartelet, leikit, laulat, pidät tarkan päivärytmin, kodin siistinä jne ei tee sinusta hyvää äitiä. Tällainenkin äiti voi olla oikeasti huono äiti.
Hyvän äidin täytyy
a) rakastaa
b) asettaa rajat
c) sallia lapselle tunneilmaisun koko skaala.
toimintakyvytön ihminen, jolla oli lapsuudenkodissaan yllin kyllin kohtaa a, liian vähän kohtaa b ja aivan liian vähän kohtaa c.
paljon kohtaa a)
ei kohtaa b)
normaalisti kohtaa c)
Jaksat ajatella lapsia ja huolehdit heistäkin.
Tsemppiä sinulle, olet paras äiti lapsillesi.