Miksi en saisi käyttää rahaa ja hemmotella ainokaistani?
Äitini aina jaksaa natista siitä että ostan lapselleni lähes joka päivä joko vaatetta tai leluja. Kenelle muullekaan minä niitä ostaisin jos en ainoalle lapselleni? Ja pienet vaatteet myyn pois kirppiksellä ja niillä rahoilla ostelen uusia ja suurinosa leluistakin on käytettynä ostettuja
Kommentit (13)
Sitäkö lapsellesi haluat?
MIKSI et osaa olla lapsellesi hyvä äiti ostelematta jatkuvasti kaikkea? Miksi haluat kasvattaa lapsestasikin älyttömän materialistin? Varsinkin tällaiseen maailmanaikaan.
väittävät kokeneemmat, saapi aina kaiken
kysyin eilen marketissa että haluatko Dublosarjan? Ei halunnut, vaan 2€n pikkuauton ja se ostettiin
jos lapsi jotakin pyytää. Annan lelut yleensä ihan pyytämättä jos olen jotakin kivaa kirpparilta löytänyt, mutta en lähde vartavasten kaupasta ostamaan.
vaan aina piti kulkea risoissa vaatteissa. Ja suurin osa vaatteista ja leluista on meille ostettu käytettynä. Ja tällä hetkellä minulla on töitä ja rahaa, ensi vuodesta en taas tiedä
Lisäksi lapsi ei opi arvostamaan tavaroita, kun aina vaan saa uutta ja uutta.
Kannattaa ajatella vähän pidemmälle kuin tähän hetkeen. Teini, joka on oppinut saamaan joka päivä jotain uutta, voi olla aika rasittavaa seuraa.
Esikoisella ja kuopuksella 7½ vuotta ikäeroa, joten kasvatin erikseen kaksi pikkuista. Meilläkin ostettiin usein lelu kaupasta tai kirppikseltä, eikä lapsista kasvanut itsekkäitä materialistisia narsisteja. :D
Nyt kuopus 9v ja esikoinen 17v ja ostetaan enemmän harkiten ja tarpeellista. Tarpeet ovat kalliimpia ja rahavarat rajalliset ja hyvin ymmärtävät ja malttavat odottaa tai valita, mikä on se tarpeellisin tai mieluisin asia, joka ostetaan.
Hemmottele vain ainokaistasi! Ei lapsi pilalle mene, vaikka joskus hemmotellaankin. :)
siihen asti jatkan entiseen tahtiin kun kerran rahaa on
Kuulostaa materialistiselta.
Mitä hemmottelua se enää on jos se on jokapäiväistä?
..jos rahaa olisi ;). Kateelliset av-mammat ovat vaan menneet hankkimaan enemmän lapsia kuin mitä pitäisi eikä rahat riitä... minullakin vain yksi lapsi, en osta hänelle jatkuvasti tavaraa mutta kaiken uutena. Jokainen vastaantulija on valmis heittämään sen ekan kiven MUTTA itse ovat samoja, jotka eivät tajua että voidakseen ostaa "löytönsä" kirpparilta, jonkun muun täytyy ensin ostaa se kaupasta ja myydä eteenpäin!
Ei se kuluttaminen ja ostaminen ole aina rahasta kiinni. Moni on tehnyt sen tietoisen valinnan, ettei osteta ylettömiä määriä tavaraa, jota pitää sitten raahata roskiin ja kirpparille. Silloin kohtuuttomasti ostelevat ja tuhlaavat ihmiset vain säälittävät ja ehkä kauhistuttavatkin, eivät aiheuta kateutta.
Onpi vaikea pala opetella isona, jos lapsena tottuu siihen että kaiken saa tuosta vaan.