Kaveri ei saa mitään kuria lapsiinsa
Ne levittävät kaappien sisällöt lattialle, sotkevat lelut ja rikkovat niitä
tekevät majan sänkyvaatteista ja uivat vaatteissa, piirtävät muuallekin kuin paperiin, pistävät hanttiin kaikessa, ja yrittää pomottaa kaikessa vanhempiaan. Eivät mene ajoissa nukkumaan, vasta joskus 21-22, kun normaalit lapset menee kello 19-20. Huutavat ja juoksevat sisällä. Pomppivat sohvilla ja kiipeilevät joka paikkaan. Syövät missä haluavat. Kaveri yksin siivoaa ja pukee ja tekee kaiken lapsilleen vaikka ne ovat jo 3 ja 5-vuotiaita. Miten sanoa nätisti että kaveri ei osaa kasvattaa lapsiaan?
Kommentit (17)
ei nätisti eikä muutenkaan. Mitä hyötyä siitä olisi?
Mun yksi ystäväni samanlainen, ja ihan tarkoituksella antaa lasten toteuttaa itseään ja etsiä itse rajojaan. Sanomattakin lienee selvää, että yhteydenpito on vähentynyt, kun omat lapset jatkuvassa väkivallan vaarassa siellä... Puhumattakaan materiasta, autoa heitellään pikkukivillä, naulakkoon ripustetuissa takeissa roikutaan jne.
Mielestäni vapauteen kuuluu vastuu ja rajat on lapsen parhaaksi. Vapaa kasvatus on ihan hyvä idea, mutta se pitää vaan osata toteuttaa taiten.
en ole sitä sanonut, enkä aio sanoa. Kyllä hän sen itsekin fiksuna ihmisen ymmärtää, kenen lapset käyttäytyvät huonosti ja kenen ei.
olen vain niin väsynyt etten jaksa alkaa rajoittamaan.
koska menee nukkumaan klo 22. Niin tarhasta kuin harrastuksistakin tulee aina positiivista palautetta.
Aika jännä kriteeri toi aika normaalille.
Muuten toki minustakin touhu kuulostaa aika järkyltä :(
Ja miksei sohvalla saa pomppia? Meillä lasten lempipuuhaa on sohvalta hyppiminen, enkä minä näe siinä mitään pahaa. Sängylläkin saa hyppiä. Pitäähän lapsilla olla jotain tekemistä. Ja yksi lapsi meillä on sellainen, että sen käsissä kaikki hajoaa. Se vain käyttää niin kamalasti voimaa kaikessa leikissä, että heikommat lelut rapsahtaa rikki, kun yrittää vaan saada kärriä peräkoukkuun kiinni, tms.
Mutta ei meilläkään saa syödä olkkarissa, uida vaatteet päällä eikä sotkea turhaan.
Mutta ne normaaliuden rajat menee eri perheissä eri kohdissa, joten ihan kaikesta ei aina kannata arvostella miettimättä ensin.
Et kertonut onko sinulla omia lapsia ja miten ihania ne ovat....
Meilläkin hypitään sohvilla ja ilmaistaan omat mielipiteet. Piirtäminen yritetään rajoittaa paperiin, mutta ei aina onnistuta. Olkkarissa syödään jos tilanne niin vaatii tai muuten vaan tekee mieli. Lapset menee nukkumaan klo 21-23 eli silloin kun väsyttää.
Jos joku tulisi mulle noin vaan sanomaan etten osaa lapsiani kasvattaa, voisi ystävyyteen tulla pieni ryppy. Toinen juttu on jos pyytäisin vinkkejä miten saada mukulat kuriin.
minä vastasin kysymykseen " kaveri ei saa kuria lapsiinsa" . Tuo lausemuoto viittaa siihen, että hän yrittää, mutta ei saa.
Minä ainakin kommentoin tuohon. En siihen, minkälaiset tavat eri perheissä on.
Kaverihan voi olla ihan toista mieltä. Joten minä vastasin ainakin siihen, ettei ap:n kannata tuomita, kun hän ei näe koko totuutta - tai sitten hän ei vain kerro sitä.
Kun äiti sanoo " ei" tai muuten kieltää niin poikaansa (2 v), niin lapsi hymyilee vaan ilkikurisesti ja jatkaa pahan tekoaan. Kun minä sanon samalle lapselle " ei" , niin tottelee heti. Siis välillä minun on pakko, kun meinaa tuhota meidän kotona omaisuttamme!
Äiti ei saa mitään kuria lapseensa. Ihan pelottaa, mitä tulevaisuus tuo heille tullessaan!
Ärsyttää, kun oma lapsi katsoo ihmeissään toisen lapsen touhuja, eli kun toinen saa tehdä mitä vaan ja oman äidin kieltoja ei tarvi yhtään totella. Ja vaikka tekee väärin tai pahaa, niin siitä ei seuraa yhtikäs mitään..
ui kyllä vaatteet päällä, mutta lattialla ilman vettä...
Eipä se kerro yhtään mitään kenenkään kasvatustaidoista.
Jos osaaat lukea, niin en itseäni kehunut. Totesin vain, ettei ystäväni saa mitään kuria lapseensa.
Muiden ystävieni seurassa minun ei vain tarvitse puuttua heidän lastensa tekemiseen. Tämän lapsen kanssa on pakko, on vaaraksi itselleen, muille ja ympäristölle.
14
Ps. En " ärjy" toisten lapsille.
Tosiasia on se, että toisten lapset tottelee aina paremmin kuin omat. Ja oma käsitys omista lapsista ja omista " taidoista" on sekin kunkin oma ja subjektiivinen.
Vierailija:
Tosiasia on se, että toisten lapset tottelee aina paremmin kuin omat. Ja oma käsitys omista lapsista ja omista " taidoista" on sekin kunkin oma ja subjektiivinen.
Onko sinusta sitten OK, että lapsi saa heittää autoja, legoja ym toisten lasten päälle? Äiti sanoo vaisusti " ei saa" . Lapsi nauraa ja jatkaa heittämistä. Äiti vain hymähtelee ja hyväksyy heittämisen.
Kyllä jossain vaiheessa muiden vanhempien on puututtava riehujan käytökseen. Tai sitten olla tapaamatta kyseistä perhettä. Ja tämä ei nyt todellakaan tee muista parempia kasvattajia, niin kuin sinä yrität tässä sanoja toisen suuhun laittaa.
AP linjalla, ne oli kyllä ne omat ihanat lapset. :)
Kaverini oli se joka järkyttyneenä kommentoi että sinun pitäisi mennä neuvolaan kun et näytä saavan kuria lapsiisi. Esimerkki päivän tapahtumista oli kun oltiin remontoitu puoli asuntoa sinä viikonloppuna ja kutsuttiin sit kaverit kylään ihastelemaan aikaansaannosta - lapset oli sillä aikaa pistäneet toisen puolen asuntoa " palasiksi" , (ovet kiinni toiseen puoleen, mut kun sattumalta näki ovelta) kun olivat saaneet olla täysin vapaasti, enkä raaskinut enkä jaksanut käydä enää komentelemaan mitään varsinkaan sinä iltana. :)
Niin, on meillä aika " vapaata kasvatusta" muutenkin, on silti jotain rajojakin mielestäni. Ehkä voisi olla tiukempaa. Lapset kyl normaalisti siivoaakin. Ja pukeekin itse, mut ei niitä aina pakoteta, joskus on helpompi antaa periksi. Varsinkin kun on vieraita niin saavat olla himpun " vapaammin" ja tästä syystä kaverit pääsee näkemään meidät pahimmillaan yleensä.
Sinä saat siitä hetkeksi hyvänmielen itsellesi, mutta kaverisi on luultavasti entistä toivottomampi asian kanssa.