Vegaani-aidit?!? Neuvoja kaivataan.
Olisko taala ketaan kuka on ollut vegaanilla ruokavaliolla koko raskauden lapi? Soitteko kuinka paljon soijaa ja pellavansiemenia?
Tehtiin tuossa perjantaina raskaustesti ja plussaa naytti! Ei ollut ihan suunniteltu raskaus, joten en ole kerinnyt enemman ajattelemaan ruokavaliotani raskauden aikana. Vaikka tiedan etta hyvin koostetusta vegaanista ruokavaliosta saa vauva kaiken tarvitseman, silti epailyttaa.
Soijasta kun aina kuulee niin vastakkaista tietoa etta ei tieda mihin uskoa. Ajattelin etta vahentaisin soijan kayttoa jokatapauksessa ja soisin enemman papuja/linsseja ja taysviljatuotteita/riisia.
Jotkut lahteet neuvoo pidattaytymaan pellavansiemista kokonaan raskauden aikana, jotkut sanovat ettei saa syoda liika, ja jotkut sanovat etta on valtavan hyva syoda pellavansiemenia niiden kuitupitoisuuden ja Omega-3 rasvahappojen takia. Mita on teille kerrottu ja mita olette itse syoneet? Soijaa en tarvitse kuin proteiinin takia, ja sen voin hyvittaa toisilla ruoka-aineilla, mutta pellavansiemenrouhe on ainoa valttamattomien rasvahappojen lahde ainakin minun ruokavaliossani, etenkin jos vahennan soijan kayttoa. Mita muita hyvia vegaanisia Omega-3 lahteita tiedatte?
Kiitos neuvoista!
Kommentit (4)
mulla meinas lähteä hemoglobiini laskuun mutta sepä kääntyi takas nousuun ihan vaan ruisleivällä ja tartexilla, joita nykyään ahmin aamuin illoin.
Toi pellavansiemenkielto on aika surku, mulla ainakin oli aika pahasti ummetusta jossain vaiheessa ja sen kun olis tiennyt auttavan... Mutta luumulla sitten mentiin, ja lisättiin ennestään tuoreiden kasvisten ja vihannesten määrää.
Proteiinin suhteen kannattaa olla ihan tosissaan. Sitä ei edes tajua miten paljon sen tarve voi ajoittain nousta. Mulla se johti siihen että jos olin unohtanut syödä proteiinia ja tein vaikka sipulikeittoa tms. niin sitä saatoin sitten kiskoa koko kattilallisen kerralla. Ennen raskautta saattoi hyvinkin mennä proteiinittomia päiviä useampikin, nyt ei onstu ollenkaan. Soijaa olen kyllä surutta syönyt sen muutaman kerran viikossa. Miksi sitä ei olisi saanut syödä?
Mä oon yrittänyt luottaa, että keho kertoo mitä tarvitsee. Aika hyvin se on pitänyt paikkansa tähän asti, joskus tosin joutuu vähän tsemppaamaan.
Toivottavasti raskautesi menee hyvin ja alun yllätyksestä huolimatta vanhemmuudesta tulee iloinen asia! Tulehan välillä kertoilemaan miten menee, muutenkin kuin syömäpuolella :)
T:Tiuhtiainen tasan puolessa välissä raskautta.
Tuli vielä mieleen, että tyypilliset suomalaiset sekasyöjät saavat nykyään ruuastaan liiankin paljon proteiinia, jota käsitellessään ruuansulatus on kovilla. Etenkin raskausajan lopulla sikiö kuormittaa aineenvaihduntaa paljon, ja minusta on tuntunut siltä, että kasvispainotteinen ruokavalio on silloin erityisen toimiva. Kasvispöperöt myös sulavat hyvin, mikä on helpotus, kun ruuansulatus on raskausaikana hidastunut.
Neuvolassa aina kysytään närästysongelmista ja turvotuksista, eikä kumpikaan ole juuri vaivannut. Myös verenpaine on pysynyt ihannelukemissa. Epäilen, että tilanne voisi olla toinen, jos vetäisin pihviä päivittäin. :) Kasvisruuissa on sekin hyvä puoli, että niillä ei helposti kerry ylipainoa, jos vain sokerinkäyttö pysyy järkevissä rajoissa.
Kavinkin ostamassa samantien hampunsiemenia ja niita olen mussutellut paivittain. Ja ovathan viela kaiken paalle oikein makoisia! Voi kun saiskin ruisleipaa, mutta asun ulkomailla, eika talla tunneta oikein kunnon perinteista ruileipaa :( Mutta olen nyt tarkaillut syomisiani enemman, ja olen jokaisen aterian yhteydessa syonyt jotain proteiinipitoista, jotta sita sitten varmasti kertyy tarpeeksi paivan mittaan. Oon syont papuja ainaskin kaks kertaa paivassa ihan kunnollisen maaran ja sitten lisaks manteleita/pahkinoita. Ainakin minun laskelmieni mukaan pitaisi olla tarpeeksi proteiineja kun lisaks syon amulla kaurapuuroa, ja paivan mittaan kokojyvaleipaa ja riisia ym. Ja tietysti hedelmia ja kasviksia. Soijaa kaytan ihan vaan aamuisin kaurapuuron kanssa (soijamaitoo). Ja joskus silloin talloin syon tofua.
Tiuhtiainen: Kaippa se soija on ihan ok, moni on sita syonyt raskauden aikana. Minua vaan epailyttaa kun niista " kasviestrogeeneista" on aina puhetta siella sun taalla. Kun toiset sanoo etta ne on hyvaks ja vahentaa syovan riskia (mihin mina uskon enemman) ja toiset sanoo etta se on kun sois e-pillereita ja nostaa syovan riskia. Tieda sitten, mutta ihan vaan varmuuden vuoksi olen nyt paattanyt etta rajoitan soijan kayttoa, ja kaytan vaan soijamaitoo puuron kanssa kerran paivassa. Kun ei se kuitenkaan ole valttamatonta. Mun kantani on etta mika tahansa ei ole hyvaks jos sita syo liikaa. Jos syo pelkkaa soijaa joka paiva (maitoo, jauhoja, rouhetta, tofua, jogurtteja, kaikenmaailman imitointilihoja ym.) niin sitten ehka se ei ole niin hyvaks. Etta mina uskon siihen ettaa kohtuudella kaikkea, niin on sitten monipuolinenkin ruokavalio! :)
Nyt tuntuu jo paljon paremmalta taman ruokapuolen kanssa. Kavin kylla varmuuden vuoski ostamassa raskauden ajaksi tarkoitettuja vitamiini-mineraali tabletteja. Toivottavsti vaan sitten laakarit/hoitajat uskovat kanssa etta osaan pitaa huolen etta saan kaiken tarvittavan. Mutta uskon etta vegaani ruokavalio on kylla oikeinkoostettuna paaaljon terveelisempi kun perinteinen sekaruokavalio!
Kiitos avusta teille!
Olen itse jatkanut lihatonta ruokavaliotani myös raskausaikana, ja hyvin on sujunut (nyt yhdeksäs kuukausi menossa). Vegaanius vaatii tietysti hiukan enemmän miettimistä.
Nykyään raskausajan virallisissa ravitsemussuosituksissa kielletään pellavansiementen runsas käyttö, koska ne keräävät itseensä kadmiumia, ja se on raskasmetalli. Voit kuitenkin käyttää rasvahappojen lähteenä pellavaöljyä, sillä se ei ole liian kadmiumpitoista. Samoja rasvahappojahan saa myös hampunsiemenöljystä (ainakin Stadin luomu myy sitä) ja öljyhampun siemenistä.
Kaikenlaiset pavut ovat hyviä raskausaikana myös siksi, että niistä saa hyvin rautaa. Söin itse jonkin verran tofua ja monenlaisia papuruokia. Pinaattilettujakin teki usein mieli. Alkuraskauden aikana on hyvä syödä ravintolisänä foolihappoa (b-vitamiinivalmisteista), sillä sitä eivät kaikki saa tarpeeksi ruuasta ja sen puutos on yhteydessä tiettyihin epämuodostumiin. Marjoja on myös tehnyt mieli, ja pakastemarjapussi toisensa jälkeen on tyhjentynyt. :)