Raivokas 2-vuotias (öisin)
Meillä on tyttö tullut erittäin ihanaan uhmaikään, mikä tekee yöheräämiset erittäin hankaliksi. Yöllä siis väsyttää, kun herää ja mikään vanhempien tekemä tai sanoma ei meinaa kelvata. Jos pääsee meidän väliin, niin saattaa potkia ja tuuppia meitä, vetää hiuksista tai yrittää määräillä, että missä asennossa äiti saa maata vierellä tai että pitäisi silitellä, paijailla yms.
Olen itse herkkäuninen ja jos liiaksi yöllä herään, niin uni ei sitten meinaa tulla enää ollenkaan. Siksi en hirveästi tykkää näistä yöllisistä kohtauksista ja mieheltäkin alkaa pinna olla lyhyt asian suhteen.
Osaksi levotonta nukkumista aiheuttaa päiväkoti, jossa päivittäinen unimäärä jää liian lyhyeksi. Ja osaksi levottomuuten vaikuttaa myös iltapalan määrä - tyttö on huono syömään illalla.
Viime viikonloppuna hän nukkui (hyvin) yhden yön äitini luona ja sen jälkeen meni taas pari yötä hyvin eli nukkui omassa sängyssä aamuun asti.
Olemme ärtyneitä ja väsyneitä. Yritin selittää hänelle, että äidin viereen saa juosta nukkumaan, mutta sitten pitää nukkua nätisti. Ei mennyt perille- viime yö oli taas hankala.
Hän on aina ollut melko kiltti, mutta kuitenkin temperamenttinen tapaus. Nyt uhmaiän myötä tuntuu, että tottelukin alkaa olla niin ja näin ja koko meidän perhe pyörii tämän uhmiksen ympärillä koittaen pitää häntä tyytyväisenä.
Jäähyjäkin ollaan kokeiltu. Hankalaa on, sillä hän huutaa sitten esim. eteisessä kuin sumusireeni. Puolikin tuntia eikä helpolla halua tehdä sovintoa.
Kyseessä on meidän toinen lapsi ja tiedän/toivon, että jossain vaiheessa helpottaa. Mutta perhesovun vuoksi tilanteeseen pitäisi keksiä joku ratkaisu.
Pelkääkö hän pimeää? Auttaisiko yövalo? Lisäksi hän herää niin valtavan aikaisin aamuisin (yleensä 6.40), että olemme senkin vuoksi tosi väsyksissä.
Muilla samanlaista? Olisi kiva mennä rauhoittamaan ja lohduttamaan toista, jos hän siitä rauhoittuisi, mutta usein vain lisää vettä myllyynsä, kun joku menee huoneeseen.
Välissä oli jo parempi jakso, mutta jostain syystä taas näin hankalaa.
Korvalapsi hän kyllä myös on, mutta yleensä osaa ilmaista tosi hyvin, jos korva on kipeä. En usko siis, että siitä on kyse.
Kommentit (5)
Kiitos vastauksista ja vertaistuesta.
Nyt yöt menevät kohtuullisesti eli pääsääntöisesti on nyt viikon verran nukkunyt yöt, mutta tyttö herää kohtuuttoman aikaisin aamuisin. Mökillä siinä kuuden maissa ja kotona viimeistään vähän puoli seitsemän jälkeen. Ollaan ihan silmät ristissä, vaikka luulisi, että pääsiäisenä olisi saanut levättyä.
Tyttö tietysti nukkuu sitten itse lähes 3 tunnin päiväunia, mutta itselle ei uni tule päivisin silmään. Niinpä päivä kuluu tahmeasti iltaan saakka ja illalla, kun lapset menevät sänkyyn tuleekin äkkipiristyminen eikä nukkumaan heti huvita taas mennä. No, sehän on se ainoa päivän rauhallinen hetki, jonka mielellään käyttää omaan rauhoittumiseen.
Odotamme siis kovasti kesäaikaan siirtymistä :o) Se varmaan tuo vähän helpotusta.
Mutta kyllähän se lapsen raivoaminen johtuu yliväsymyksestä ja hän nyt vaan sattuu olemaan melko temperamenttinen. Tuttavaperhe kävi kylässä ja heillä on samanikäinen tyttö. Kun meidän tyttö heräsi päikkäreiltä kiukkunsa kanssa, niin kyllä ihmettelivät. Että on sitten rauhallisempiakin lapsia - ei vaan meillä. Lohduttaudun sillä, että tyttö tietää mitä tahtoo, niin elämässä pärjää paremmin...
Pitää vaan itse olla kasvattajana rauhallinen, johdonmukainen ja tiukkakin...huoh...
Meillä kaksoset, poikia molemmat. Uhmakkaita , parin viikon päästä 2-vuotta täyttäviä duracel-pupuja. Yöt nukkuvat eri huoneissa. Paremmin nukkuva isän kanssa samassa huoneessa, koska nousee kuudelta aamuisin töihin, ja ikävä kyllä niin nousee poikakin. Yleensä kyllä nukahtaa uudestaan kun ottaa viereen ja juo (yhä edelleen!!!) pullosta vähän maitoa. Minä nukun toisen kanssa poikien huoneessa, patjalla lattialla. olen nukkunut siittä lähtien kun olivat 4kk ikäisiä. Yöt meni hulinaksi ja tämä huonosti nukkuva herätti huudollaan kaikki. useamman kerran yössä saa käydä laittamassa peittoa ja tuttia. Yleensä herää viiden aikoihin ja vaatii pulloa, jos sen antaa ja ottaa viereen, yleensä nukahtaa. Mutta jos kieltäydyn antamasta pulloa tai annan vesipullon, takuu varmat raivarit. Ja jos rupean komentamaan niin huuto vaan yltyy. Olisi kiva päästä vihdoinkin nukkumaan omaan sänkyyn ja pojat samaan huoneeseen. Mutta meistä ei kumpikaan jaksa jos yöt tästä vielä pahenee.. Päivät on jo yhtä taistelua. Huh!!
Meillä täysin samanlainen poika joka täytti pari viikkoa sitten 2. On tosin aina ollut huono nukkumaan mutta syksyllä oli jo parempi unijakso. Silloin nukuttiin läpi yöt jonkun aikaa mutta nyt taas saan käydä hänen luonaan monen monta kertaa yössä. Meillä siis raivarit hieman rauhottuneet ja nykyisin useimmiten riittää peittely ja silittely mutta kyllä sekin raskasta on jos sitä joutuu tekemään 3-10 kertaa yössä! Ja aamuisin herätys myös klo 5,30-7. Meilläkin tämä kolmas lapsi joten yöhuudoista on kärsitty kun ollaan valvottu koko perhe. Unikoulut ja kaikki mahdolliset kokeiltu..ai auta. Nyt olen sitten lähtenyt siihen hyppyytykseen mukaan että käyn peittelemässä hähtä öisin monet kerrat. Jos en mene alkaa raivarit ja sitten piristyn niin etten saa nukutuksi moneen tuntiin ja silloin myös herää vanhemmat lapset ja käy heitä sääliksi kun joutuvat yöllä valvomaan monet tunnit toisen raivoamisen takia. Päikkäreitä ei vanhemmat tenavat nuku sillä toinen jo ekalla ja toinen 5 v.
mekin kokeiltiin sitä että otan hänet viereeni mutta siinä hän ei nuku senkään vertaa vaan potkii ja määräilee missä kenenkin pitäsi nukkua ja jos komennan niin alkaa hirveä huuto taas!
Ja korvissa on putket pojalla ja pitäsi olla ihan paikallaan jne eli korvatulehdustaustaa löytyy. Putket ollu korvissa pian jo vuoden joten ei ihan uusi juttu sekään ja sen jälkeen ei ole yhtään tulehdusta ollut.
Olen neuvoton. Koskahan pikkumies alkaa nukkumaan? Syksyllä olis tarkotus palata töihin hoitovapaalta ja ei kovin hienoa ole jos yöt jatkuu samanlaisena. Kaikki neuvot mitä olen ikinäkin kuullut ammatti ihmisiltä on siis jo kokeiltu pitkän kaavan mukaan enkä usko olevani tumpelo tässä asiassa sillä kuitenkin on jo kolmas lapseni. Ei vanhemmatkaan mitään luksus nukkujia vauvoina ollu mutta aika hyvin nukkuivat jo 2 vuotiaana.
Pieni mies tyrannisoi myös päivällä perhettä enkä tiedä miten sen saisi loppumaan. Alkaa esim karjua kiusallaan kun yritämme keskustella jonkun kanssa. Käy myös läpsimässä sisaruksiaan ja tekee kaikki pahat mitä ikinäkään ei kukaan vosi edes kuvitella jonkun tekevän. Olen jo alkanut huolestua mahtaako lapsellamme olla joku ylivilkkaushäiriö tms.
Ei muutakun voimia kaikille joilla tälläisiä touhutoopeja ja yökukkujia on. Mielelläni kuulisin vinkkejä asian parantamiseen mutta luulempa ettei uusia vinkkejä enään ole ; ) Niin monia kikkoja on jo kokeiltu.
päivärutiineista yms huolimatta pikkumies ei nuku päiväuniakaan kuin tunnin.
syyksi näille hurjille öille löytyi allergioista. Nyt meillä on peruna pois viikon ja katsotaan rauhoittaisko se yöunia.