Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

milloin aloitte antaa tavallista maitoa?

13.03.2008 |

oma lapseni täyttää kuun lopussa vuoden ja olen miettinyt että koska uskallan antaa tavallista maitoa?

ja toinen mika kiinnostaa niin mitä ruokia annatte lapsellenne? itse olen antanut kaupan ruokia ja tekisi (jo jonkin aikaa olen halunnut itse tehdä)mieli tehdä niitä itse,mutta en oikein tiedä että, voiko esim paistaa lihaa paistinpannulla ym. olis kiva sada jotain reseptejä.

eilen ostin kaupasta perunoita ja broilerinpaistisuikaleita, ajttelin niistä jotain koittaa mutta en oikein tiedä mitä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alettiin totuttelemaan tavalliseen maitoon n 10kk ikäisestä lähtien. Hieman reilu vuoden ikäisenö jäi pullot pois ja joi vaan tavallista maitoa. Normaalia kotiruokaa (tietty vähän hienonnettuna) alettiin myös antamaan n 10kk lähtien. ja vuoden ikäisenä syötiin jo pelkkää kotiruokaa. Ei ole mitään syytä antaa kaupan ruokia jos itse haluaa tehdä. Kyllä vuoden ikäinen voi syödä oikeastaan kaikkea. Näin meillä toimittu kahden lapsen kanssa ja hyvin on mennyt.

Tipy

Vierailija
2/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallista riisipuuroa tyttö söi jo vähän ennen 8kk neuvolaa. Silloin aloitettiin myös maustamattoman jugurtin antaminen ja ruuanlaitossa (itse tekemissäni soseissa) käytin tavallista maitoa. Muuten imetin, joten ei ollut saanut korviketta.

Palasin töihin lapsen ollessa 9,5kk ja parin viikon ajan isä antoi lapselle ruuan kanssa korviketta ja tavallista maitoa 1:1, sitten siirtyi pelkkään tavalliseen maitoon. Meidän lautasilta maisteli kotiruokia 8kk alkaen, enimmäkseen söi kuitenkin itse tehtyjä soseita. Hoitoon mennessään vähän vajaa 11kk sanoin että voi syödä samaa kuin muutkin. Vieläkin annan välillä itse tehtyjä soseita pakastimesta tai reissussa ollessa kaupan soseita, jos ei ole muilla ruoka-aika tai syömme itse jotain erityisen maustettua. Mutta pääasiallisesti syö samaa kuin muutkin. maustettua ruokaa söin itse imetysaikanakin ja niinpä tytölle kelpaa myös tulisemmat maut. Hyvin uppoaa myös homejuusto, hapanimeläkastike, chilikastikkeella maustetut ruuat jne.

Soseita tehdessä vauvan lihoja ei välttämättä tarvitse keittää, kunhan ei käristä. Ihan normaalisti voi pannulla kypsentää ja varsinkin jos laittaa lihat kylmänä pannulle niin niistä tulee nestettä sen verran ettei edes pinta ruskistu.

Hyvä kirja on Aila Paganuksen Herkullista kotiruokaa lapselle esimerkiksi. Siinä on koko perheellekin sopivia pöperöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hyvin voit tuossa iässä jo alkaa totuttamaan. Ensin annat hapanmaitotuotteita tietysti, jos et ole niitä vielä antanut. Ja sit maitoa ihan vähän kerrallaan ja seuraat, miten vatsa reagoi. Omalla lapsellani, joka ei ole mitenkään allerginen, kesti peräti 4kk tottua tavalliseen maitoon, vaikka oli saanut ikänsä vastiketta! Eli aina meni vatsa kuralle. Kannattaa kokeilla ensin vaikka luomumaitoa tai gefilusta, niissä on vähemmän noita teollisia muunnoksia maidon suhteen.

Kotitekoista ruokaa aloittaessa kannattaa ehkä ensin keittää liha paistamisen sijaan - tai paahtaa pannulla ilman rasvaa / käyttää uunia. Alkuun ei kannata maustaa kovasti (paitsi yrtit) ja suolaa voit vielä alkuun vältellä ainakin suurimmalta määrältä. Mutta pikkuhiljaa kannattaa sit siirtyä siihen normaaliin kotiruokaan, ehkä vähän vähemmän maustettuna kuin muu perhe syö.

Vierailija
4/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt ruoat itse ja helpoksi kokenut seuraavan tavan: olen pakastanut valmiiksi annoskokoja maustamattomista lihoista (jauheliha, broilerinsuikaleet, naudansuikaleet), yhdestä rasiasta saa noin kymmenen annosta - ellei enemmänkin. Pakkasesta lihakimpale kattilaan, samaan kuorittu paloiteltu peruna, porkkana, pala kukkakaalia tai parsakaalia. Nämä keitetään yhdessä 10-15 min, vesi lähes kokonaan pois ja surautetaan sauvasekoittimella. Kasviksia ja lihoja vaihtelemalla saa lukuisia vaihtoehtoja.

Vuoden ikäinen syö myös perheen ruokia ilman suolaa. Laitan suolan vasta omalla lautasella esim makaroonilaatikkoon ja jauhelihakastikkeeseen (itse asiassa suolaton ruoka on maistunut itsellenikin ihan hyvin!). Sauvasekoitin on kätevä väline, sillä saa tavallisestakin ruoasta helposti taaperolle ruokaa (niin kauan kun tarttee sosemaisempaa ruokaa).

Vierailija
5/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samoin aika lailla samaa ruokaa kuin me vanhemmatkin, huomioiden vaan suola käytön ja kovin tulisten mausteiden käytön. käytämme paljon esim. chiliä, mutta esim nyt poika ensi viikolla kaks vee, niin syö ihan sama ruokaa kuin me muutkin ja chilikin maistuu. Mutta edelleen en suolaa ronskisti laita, eihän sen liika käyttö ole aikuisillekkaan hyväksi.

Vierailija
6/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä meni maha eka kuralle, mutta pidimme sitten pikku tauon ja jatkoimme hylatuotteilla, niin sitten meni hyvin. Sitten siirryttiin ihan tav. rasvattomaan maitoon ja jätettiin hylat pois.

Vierailija
7/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut maha meni kuralle niin pikku hiljaa ne tuli mukaan 1v. Tavallinen maito teki aluksi saman, ja se taisi tulla mukaan lopulta 1v3kk, kun imetyskin loppui. Ja käytimme luomutuotteita, koska ne sopivat masulle paremmin.

Vierailija
8/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuroa noin 11 kk iässä (helpompi kun tarvi tehdä vaan yhdet puurot, isosisko on 2-v). Imetin poikaa noin 13 kk ikäiseksi, korvikkeita en ole käyttänyt muutenkuin puurossa 9-12 kk ikäisenä. Vuoden iässä alkoi pikkuhiljaa juomaan tavallista maitoa imettämisen ja veden rinnalla. Vatsavaivoja ei tavan maidosta ole ollut. " Tavallista" ruokaa aloin antamaan n. 10 kk iässä, toki melko sosemaista tai pieniä ja helposti nieltäviä paloja. Nyt on 14 kk ja on jo hyvänkin aikaa syönyt melko lailla samaa kuin me muut (toki en mitään tulista anna enkä kamalan suolaista). Syö esim. ihan pastapalat kokonaisina jauhelihakastikkeen kera (pääosin itse käsin, autan lusikalla), perunamuusia ja pikkupaloja lihaa ja kalaa. Mielestäni lapsen on hyvä hyvissä ajoin oppia samaan ruokaan kuin muu perhe, vanhempana tottuminen on paljon vaikeampaa, esim. tyttäreni ei oikein koskaan ole oppinut perunan syöntiin, en asu Suomessa, täällä vauvanruuissa ei ole perunaa (varsinkaan keitettyä perunaa) eivätkä ihmiset syö niin paljon perunaa, mutta me kuitenkin syömme aika paljon suomalaistyyppisesti. Muistan, että tyttärelläni oli paljon vaikeampi tottua ei-sosemaiseen ruokaan.

Vierailija
9/14 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin aloitettiin aika samalla tavalla kun muutkin. Eli hapanmaitotuotteita 10kk:n iässä ja sitten tavan maitoa rupesin sotkemaan korvikkeen sekaan n. 11kk:n iässä ja vuoden kun täytti ei enää annettu kun tavan maitoa, vaikka pikku hiljaa lisättiin tavan maidon määrää silti maha meni vähän löysälle kun sai vain oikeata maitoa, mut tottu maha siihen viikossa.

Samaa ruokaa mitä me syödään rupesin antamaan n10kk:n iässä ja oikeastaan keitoilla aloitettiin, kun sitä on helppo maustaa sen jälkeen kun lapselle on otettu. Vuoden iässä söi sitten aikalailla kaikkea mitä mekin. Jos vaan oli suht terveellistä ruokaa. Ei ihan ranskalaisia kuiteskaan. Nyt poitsu on 1½vuotias ja syö ihan samalla tavalla maustettua ruokaa kuin mekin ja tykätään mausteisesta ruuasta.

Vierailija
10/14 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme poikaa ja kaikkien kohdalla olen alkanut antaa ekana 9-10kk ikäisenä hapanmaitotuotteita, 10kk eteenpäin olen tavallista maitoa antanut puurossa (mm. riisipuuro jossa siis keitettyä maitoa) ja ihan " raakana" olen sitä tavallista maitoa alkanut antaa juomaksi 10-11kk välillä. Nuorimmaisemme on nyt juuri viimeviikolla vuoden täyttänyt ja hänelle alettiin antamaan tavallista maitoa 11kk ikäisenä, alkuun ihan pieninä määrinä ja nyt juo jo ihan reilusti maitoa päivittäin. Tavalliseen kotiruokaan poika on myös siirtynyt. Saa siis ihan sitä samaa mitä me muutkin syömme. Suolaa käytämme aika vähän, kun tässä on näitä pieniä syöjiä meillä useampi.

Vierailija
11/14 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin tavallista maitoa samalla viikolla kun poika täytti 1v, ensin osan pulloa korviketta ja osa maitoa, sitten pelkkää maitoa. Nyt poika 1v 1 kk ja juo tavallista maitoa sekä syö kaikkea mitä me muutkin, paitsi herkkuja ym. lisäainejuttuja. Tosin vältän eineksiä ym. eli ihan perusruokaa haarukalla pienennettynä. Nakkeja ja makkaraa en ole vielä antanut yhtään, ekat kalapuikot maistui kovasti eilen. Ruokaan laitan melko vähän suolaa ja mausteita, mutta sen verran kuitenkin että maistuu muillekin perheessä. Myös sokeria vältän sen verran, että käytän puurossa vauvasoseita päällä enkä anna mitään sokerisia mansikkahilloja.

Kyllähän 1-vuotias voi syödä ihan tavallista ruokaa tavallisesti valmistettuna, siitä vaan!

Vierailija
12/14 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitin lopettaessani imetystä antaa luomujogurttia ja AB-piimää. Hapanmaitotuotteet ovat masuystävällisempiä kuin maito. Jos maito pitäisi aloittaa, aloittaisin homogenomattomasta maidosta.

Lihaa annoin todella niukasti 2 vuotiaaksi asti. Söi kasviksia ja kalaa, aina itse tehtyä. Eineksiä käytettiin muutaman kerran matkalla, eikä oikein maistuneet (kala-ateriapurkki haisi kamalalta)

Joillekin vauvoille perunan tärkkelys aiheuttaa masuvaivoja. En ottanut riskiä, en halunnut menettää minuuttiakaan yöuniani turhaan. Lapsi sai perunaa vasta reilusti toisella vuodella.

Vierailija
13/14 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisen kirjoitusta siis.

5 vuotias ja ei edelleenkään juo maitoa?! Onko lapsi hoidossa vai kotona? Onhan se maito kuitenkin yksi niitä perus ruokajuomista mielestäni... siis ihmettelen vaan miksi välttää maitoa jos kerta allergiaa tms. ei ole.

Lihasta vielä, mielestäni liha on myös erittäin tärkeä perusruoka kasvavalle lapselle. Toki kalaa ja kasviksia pitää myös suosia, mutta... Kyllähän se liha kuitenkin on lihaa.

Ja vielä perunasta, ymmärrän toki että pienelle vauvalle sitä annetaan varoen, varsinkin jos on massuvaivoja muutoin ollut tms. mutta ei kait sitä enää tarvitse varoa isomman vauvan kanssa ihan niin paljoa. Kyllähän se maha siihen tottuu ja siis sehän on perussuomalaista ruokaa parhaimmillaan! Jotenkin jäi sellainen olo että mielummin äidin hyvät yöunet kuin lapsen monipuolinen ja terveellinen ravinto...

En tahdo tässä kenenkään mieltä pahoittaa, mutta ihmetytti vain niin suuresti.

Vierailija
14/14 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maito ole mitenkään välttämätön osa ruokavaliota. Ihmeempiä muutoksia ruokavalioon ei tarvita, jos lapsi juo piimää tai käyttää muita maitovalmisteita. (Itsekin olen lopettanut maidon juomisen 6-vuotiaana.)

En tiedä, mikä oli arnicalla syy välttää lihaa (lihasta kuitenkin saa hyvin mm. rautaa ja proteiineja), mutta oikeasti lihaa ei tarvita kovin isoja määriä. Veikkaanpa, että moni lapsi hyötyisi siitä, että lihan osuutta ruokavaliossa pienennettäisiin ja kalan osuutta lisättäisiin.

Meidän lapsillamme peruna on ollut yksi ensimmäisistä kiinteistä, mutta kun me vanhemmat emme sitä kauheasti syö, ei sitä enää tule usein laitetuksi lapsillekaan. Lapset eivät tosin ole perussuomalaisia...

Perheissä on erilaisia ruokailutottumuksia; ei kaikkien tarvitse mennä saman muotin mukaan.