Kotihoidossa tapahtuu: oma äiti asiakkaana. Fiksua?
Mä en tajua, että palkataan hoitajaksi samaan tiimiin, jossa vanha äiti on asiakkaana. Työnantaja tiesi tämän hoitajaa palkatessaan. Miten kummassa sitä pystyy olemaan AMMATILLISESSA vuorovaikutuksessa oman sukulaisensa kanssa? Tapahtuuko tätä paljonkin, että esim. lapsi on samassa päiväkodissa missä äiti on töissä, lääkäri joutuu tutkimaan vanhempansa sairaalassa, opettaja opettaa lapsiaan luokallaan?
Kommentit (15)
Mietinpä vaan, että miten oikeasti pystyy kohtelemaan asiakkaita tasa-arvoisesti tällaisissa tilanteissa. Miten kummassa esim. pystytään puhumaan avoimesti jostain asiakkaasta, jolla on vaikeita ongelmia. Aina täytyy ottaa omaisen mielipide huomioon. Ei onnistu..
Ap
Rupeehan miettimään mitä eettisiä ongelmia voi tuollaisesta seurata..
En mihinkään noista esimerkeistä. Vaikka kyllähän näitä " mikäs siinä, hoidat sukulaista ja siitä vielä maksetaan" tyyppejä joilla ei ole hajuakaan koko touhusta ja kaikesta siitä mitä siihen liittyy.
ei ongelmaa tule. Itselläni on vastaava tilanne. Selviän siitä hyvin olemalla töissä ammatti-ihminen, joka kohtelee kaikkia asianmukaisesti ja tasapuolisesti riippumatta sukulaisuudesta.
En ole mikään vähä-älyinen :-)
Halusin vain sanoa, ettei se ole lähtökohtaisesti ihan mahdoton ajatus. Ongelmatilanteissa pitäisi tietysti jäävätä itsensä.
Mutta entäs se äiti/isoäiti/lapsi jne. Miten hän käsittelee ammatti-identiteettiäsi? Entä mitä voit edes häneltä vaatia? Tai mitkä ovat potilaana/asiakkaana hänen oikeutensa?
Laajentakaa nyt vähän sitä näkökantaa siitä omasta navasta ja miltä se teistä itsestänne tuntuu...
oikein hyvin omaiseni suhtautuu. Onhan hän fiksu ihminen, joka ymmärtää, että töissä minä hoidan hommani asiallisesti. Itse asiassa taitaa olla sukulaisuudestamme hiukan ylpeäkin, sillä minä hoidan työni hyvin.
Minustakin olisi hoidettavana mukavaa, että minua hoitaisi oma lapseni eikä joku ventovieras. Toki jos vanhempi-lapsi-suhteiden pitäisi olla kunnossa.
Nimittäin tuskin on ongelma että sinä et äitiäisi hoitaisi vaan että sen tekisi joku muu
sekö etteivät työkaverit nyt voi haukkua tätä kyseistä asiakasta, koska hänen sukulainen on töissä samassa tiimissä?
Eri asia on esim. mielenterveysongelmien hoito. Siinähän sukulaisuus vaikuttais kovasti. Mutta jos normaalit kotipalvelun käynnit niin mikä on se ongelma?
Toki hoidan vanhempiani kun sen aika tulee, mutta asiakkaakseni en heitä haluaisi.
ap:ta hyvin. Itse en halua sairaanhoitajana työssäni hoitaa omaisiani. Olen itse toisentyyppisessä työssä eli leikkurissa töissä, mutta meillä on ainakin ns. kirjoittamaton sääntö ettei kukaan hoida salissa tai heräämössä omaa omaistaan etteivät tunteet mene ammatillisuuden edelle ja toimintakyky voisi tiukoissa tilanteissa kadota.
Itse ap:n asemassa todennäköisesti anoisin siirtoa ja kyse ei siis todellakaan ole siitä etteikö oma äiti ole tärkeä, vaan työ työnä ja sukulaisuussuhteet sitten erikseen.
tällöin ko. hoitaja ei hoida kyseistä potilasta!
Tämä on osastolla aina ollut sääntönä, jottei tulisi eturistiriitoja!
tällöin ko. hoitaja ei hoida kyseistä potilasta!
Tämä on osastolla aina ollut sääntönä, jottei tulisi eturistiriitoja!
Äiti töissä, minä hoidossa ja muistan olleeni lapsi muiden joukossa.