Lue keskustelun säännöt.
Jos mies pahoinpitelee vaimoaan mutta ei lastaan, niin eivätkö lastensuojeluviranomaiset tee mitään?
07.03.2008 |
Tuli mieleen eilisestä Clarence Streetin lääkäriasemasta. Siinä pahoinpidelty vaimo kieltäytyi hakemasta " safety orderia" (mikä lie sekin on). Sekä poliisi että sosiaaliviranomainen sanoivat, että jos nainen ei itse hae apua, ei sitä voi väkisin antaa. Mutta missä on lapsen oikeus väkivallattomaan perheeseen?
Tämä on tietenkin irlantilainen fiktiivinen sarja, mutta kai nuo jutut jonkinlaiseen todellisuuteen pohjautuu. Onko Suomessa samanlaista?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa ilmenee kolmessa eri muodossa; väkivalta kohdistuu suoraan lapseen, lapsi joutuu seuramaan tai kuulemaan väkivaltatapahtumia, tai lasta käytetään väkivallan välineenä toista vanhempaa vastaan
Suoraan lapseen kohdistuvan väkivallan muodot ovat samoja kuin yllä mainitut, lisäyksenä ovat lasten ruumiillinen kuritus, hoidon laiminlyönti ja erityisesti pienten vauvojen ravistelu. Lapsiin kohdistuvat seksuaaliset teot ovat aina rikoksia.
Lapselle väkivallan sivusta seuraaminen on yhtä vahingollista kuin itse väkivallan kohteeksi joutuminen. Vaikka lapset eivät olisi itse paikalla väkivaltatilanteissa, he usein kuulevat tai osaavat aavistaa tapahtuneen.
Lapset voivat joutua väkivallan välineeksi, kun vanhemmat uhkailevat toisiaan lapsen vahingoittamisella tai haukkuvat toisiaan tarkoituksellisesti lasten kuullen. Myös lasten tapaamisten väärinkäyttöä ja noudattamatta jättämistä voidaan pitää väkivaltana.