haluan nukkua..auttakaa
miten saan 5,5kk vauvan nukkuun yönsä heräämättä tai edes yhdellä heräämisellä??
viikko on mennyt ilman yö syöttöjö, mut silti herää useasti yössä!! laitan tutin suuhun ja taas nukutaan!! olen väsy ja haluaisin et yöt alkais menee paremmin!! neuvoja kaivataan..kiitos
Kommentit (11)
Vauvat ovat sellaisia! Meidän 1,5-vuotiaskin heräilee vielä muutaman kerran yössä.
se herää osittain tarkistaakseen, että sinä olet vieläkin olemassa ja huolehdit hänestä. Jos vauva on kaukana sinusta, tarkistamiseen tarvitaan se, että käyt vauvansägyn vieressä laittamasa tuttia suuhun tms. Jos taas vauva on sun vieressä se voi vaan varpaallaan kokeilla, onko siinä vielä joku elävä ihminen ja pysyy tyytyväisenä.
Jos et kestä ajatusta vauvasta samassa sängyssä, ota edes pinnasänky ihan omasi viereeen niin voit ojentaa käden sinne pinnikseen jase vauva saa tuntea sitä, että olet vielä tallessa. Tai työntää sen tutin suuhun heräämättä itse kokonaan.
Mies? Mummo?
Ei tähän valitettavasti taida ihmekonsteja olla, mutta on tärkeää, että saat itsekin välillä levättyä.
että nostaa lasta sänkyyn.. koska jossain vaiheessa sitten kirjotetaan "miten saan lapsen nukkumaan omassa sängyssä"
Itse olen tietysti huono neuvomaan tässä kun meillä nukuttiin alusta asti yöt kokonaan. Piti itse laittaa kello yöllä soimaan ja tökätä tuttipullo suuhun, muuten vauva olisi nukkunut koko yön putkeen. Sairaalassa kun huomasivat tämän pienokaisen unenlahjat niin neuvoivat (vaativat) että yölläkin pitää nousta syöttämään vaikka vauva nukkuisi..
Riittävästi tutteja vaan sänkyyn, niin osuu joku käteen.
Tuohan on kuitenkin hyvä, jos ei syö enää yöllä ja nukahtaa helposti tutin kanssa takaisin. Kyllä se siitä, mutta jos olet väsynyt, niin pyydä jotain muuta hoitamaan vauvaa edes yksi yö.
koska pelkään et kierähdän päällä, mut pitää kokeilla laittaa pinnis ihan sänkyyn kiinni, jos ei auta niin pitää kysäistä jos pääsis mummolaan yöks! mulle vaan tulee sellainen olo et miks laitan toisen hoitoon ku itse olen kotona!?
kiitos
Lapseni on jo 4v ja yhden käden sormilla voi laskea ne yöt kun on saanut nukkua heräämättä. Jano, pissahätä, pelottaa, peitto huonosti jne. Ja lisään tähän, että ensimmäisen vuoden nukkui kuin unelma.
Kun mies on vapaapäivillä, herätköön öisin, jotta sinä saat välillä nukkua. Ja ei siihen vauvan päälle muuten kierähdä, kyllä se vaisto toimii unessakin äidillä. :)
Jos on niin saathan sä nukkua päivällä. En kyllä surkuttelisi heräämisiä jos on ainut lapsi. Mietipä kun siinä vierellä olis pari mukulaa lisäks vaatimassa osansa, et saisi nukkua koskaan.
puuroa iltapalalle. Nuku kun vauva nukkuu.
Jackson käy läpi tavallisimmat turvallisuuteen liittyvät ennakkoluulot, ja vakuuttaa lapsen vieressä nukkumisen olevan turvallista, kunhan äiti ei ole päihtynyt tai sairas, ja kunhan sänky on oikeanlainen (ei esimerkiksi liian pehmeä sohva). Itse asiassa kätkytkuolemia esiintyy vähemmän lapsilla, jotka nukkuvat äidin läheisyydessä kuin niillä, jotka nukkuvat omassa sängyssä eri huoneessa. Äidin lähellä lapsi myös pysyy lämpimämpänä kuin muualla nukkuessaan.
Nomads and nannies -luvussa Jackson käy kiinnostavasti läpi nukkumistapoja eri kulttuureissa ja eri aikakausina. Käy muun muassa selväksi, että yöheräily ja uniongelmat ovat harvinaisempia niissä ympyröissä, joissa vauvat nukkuvat vanhempiensa vieressä.
Eli paradoksaalisesti tapa erottaa vauvat vanhemmistaan, jotta vanhemmat saisivat nukkua rauhassa, aiheuttaakin usein päinvastaista. http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/apjackson.html