Lue keskustelun säännöt.
Aspiriinin käyttäjiä?
04.03.2008 |
Olen jossain törmännyt juttuun että aspiriinia käytetään lapsettomuus/keskenmenojen hoidoissa pieninä annoksina (50-80mg). Voisiko minua valaista asiasta joku joka tietää siitä.
Missä vaiheessa kiertoa aloitit?
Kuinka pitkään jatkat kun tulet raskaaksi?
Miksi aloitit?
Määräsikö joku aloittamaan?
Kiitos
T:Vacsuli
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
En ole kuullut aspiriinia tms. käytettävän ennen raskauden alkamista siis suoranaisesti lapsettomuuteen...? Mutta toistuvien keskenmenojen kohdalla raskauden aikainen ASA:n käyttö perustuu siihen, että osa keskenmenoista johtunee/johtuu veren liiallisesta hyytymisestä jolloin mm. kehittymässä olevan istukan ohuet verisuonet tukkeutuvat eikä raskaus onnistu.
Esimerkiksi itselläni oli vuonna 2005 takana jo 3 keskenmenoa ja toiveeni mukaisesti olin saanut naitentautien polilta lähetteen mm. veren hyytymistekijöiden tutkimuksiin. Tullessani kuitenkin heti 3. keskenmenon jälkeen raskaaksi soitin välittömästi naistentautien polille ja ilmoitin haluavani syödä disperiiniä kaiken varalta vaikka hyytymistekijöitä ei ehditty tutkia. Lääkäri määräsikin popsimaan olikohan 100 mg disperiiniä päivittäin viikoille 14 asti ja lisäksi lugesteronit emätinpuikkoina alkuun myös. Niskaturvotusultrassa ilmoitin sitten haluavani syödä disperiiniä viikolle 36. asti, ja lääkärin mukaan oli ok. Raskaudesta syntyi täysin terve tyttö, joka täytti juuri 2.