Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja kokeneemmilta: millaiset kuivaksiopetteluhousut alkuvaiheessa?

27.02.2008 |

Moi!

Millaisia kuivaksiopetteluhousuja kannattaisi alkaa käyttämään? Tytär hiljattain täyttänyt 2 v. ja tavoitteena on päästä vaipoista viimeistään ensi kesänä. Nyt tekee satunnaisesti pottaan tai pöntölle pissat ja kakat, jos hänet vessaan viedään, eli ei siis itse ilmoita hädästä ennenkuin on jo housuissa...ts. ilmoittaa sillä sekunnilla kun tulee vaippaan.

Ajattelin myös että ei tarvis enää ostaa kertakäyttövaippoja, jos hankkisin muutamat (?) kuivaksiopetteluhousut...

Osaisiko joku suositella sopivaa housu" merkkiä" ?? Tytöllä on herkkä iho, että mieluummin kai puuvillainen kuin keinokuituinen materiaaliltaan. Ainakin vaatteissa suosimme puuvillaisia, pitävät ihon parempana. Ja monetkohan housut tarvisi, että pärjäisimme ilman kertiksiä? (Tyttö on kotihoidossa) Nykyään kertakäyttövaippoja menee yleensä 4 kpl /vrk.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttäresi kotona ollenkaan ilman vaippaa vai pitäiskö ne kuivaksiopetteluhousut olla koko ajan jalassa. Jos pitäis, niin niiden pitäis sitten varmaan pitää aika monet/isot pissat. Silloin niitä tarvitsisi päivässä varmaan 4-6. Toi oli kyllä ihan puhdas arvaus, koska mulla ei ole hajuakaan, kuinka monta tuntia mitkäkin kuivaksiopetteluhousut pitäisi pissat sisällään. Ei varmaan kuitenkaan niin kauan kuin (kesto-)vaippa. Meillä on kokemusta vain Popolinon kuivaksiopetteluhousuista (en muista, mikä malli niistä, mutta sellainen toukkakuosinen) ja ne pitäis parit pissat varmaan n. 3 h. En ole kyllä pidempiä aikoja kokeillutkaan. Housujen määrä riippuu sitten siitä, kuinka usein ne peset. Jos peset joka ilta ja hommaat yön aikana kuivuvia housuja, niin sitten tarvitset vain sen määrän, mikä päivän aikana menee. Me pestään kestovaippapyykkiä joka kolmas päivä (2 v tytöllä on päivän aikana vaippa ulkona ja päiväunilla eli 2-3 vaippaa menee päivässä + yövaippa), mutta kuivaksiopetteluhousuja on vasta kahdet (toiset on Bummis-merkkiset, mutta niitä ei ole vielä testattu). Niitä ei tosin kotona päiväunien lisäksi tarvita, mutta tarkoitus ois ostaa vielä muutamat kuivaksiopetteluhousut, niin että niillä pärjäisi ulkoilut. Päiväunilla yleensä pissaa, joten silloin saa olla vielä vaippa housuissa.

Eipä tästä mun viestistä ollut varmaan mitään apua... Kestovaippainfon sivuilla on tosi hyvin tietoa eri kuivaksiopetteluhousuista. Kannattaa käydä sieltä katsomassa (sekä keskustelu- että tietokannat-osiosta). Mutta ensin kannattaa miettiä tosiaan, kuinka isot pissat housujen tulisi pitää kastelematta muita vaatteita. Joistakin kuivaksiopetteluhousuista kosteus tulee heti läpi.

Vierailija
2/4 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaksiopetteluhousuthan on sellaisia, että pitää pienet pissat sisällään, mutta isommat kyllä tulevat läpi. Ideahan on juuri se, että jos vähän lirahtaa niin lapsi huomaa sen ja ehtii vessaan ennen kuin vaatteet kastuu kokonaan. Tarkoitus on siis juuri se, että lapsi oppii tunnistamaan vessahädän. Ihan hyvät kotioloissa, mutta kylään, kaupungille ja yöksi tarvitaan kyllä vielä vaipat.

Minusta parhaita olivat sellaiset joustavat, froteiset kuivaksiopetteluhousut. Muunlaiset olivat tosi kankeita päällä.

Harjoitella voi toki ihan niinkin, että kotona vaan ollaan ilman vaippaa. Matot rullalle ja sohvien ja nojatuolien suojaksi esim. muovifroteeta harjoittelun ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen itse juuri hommannut 2-vuotiaalleni muutamat harkkahousut, Bambino Mio- ja Imse Vimse-merkkisiä (meniköhän oikein..). Ovat sopivia vähän pullukalle lapsellemme :). Molempiin olen oikein tyytyväinen! Etenkin nuo Miot ovat mielestäni pikkuhousujen kaltaiset. Itse ajattelen niin, että harkkahousut vaihdetaan kyllä samantien kun niihin on pissa tullut, eikös niissä ole juuri se idea että kastuminen todella tuntuu, toisin kuin vaipoissa jotka pitävät ihon kai suht kuivana. Itse en siis halua pitää lapsellani märkiä housuja kovinkaan pitkään päällä. Isommat pissat meillä kyllä tulee sitten yli, eli housutkin kastuvat jonkin verran ja menevät vaihtoon. Meillä on tällä hetkellä viidet harkkahousut ja riittävät joten kuten, vaippojakin kyllä käytetään vielä paljon.

Luulisin, että noista harkkahousuista on hyötyä sitten vielä kuivaksi opettelun loppuvaiheessa kun se sujuu jo melko hyvin, jos vaikka ei vaippoja enää käytetä muuten, niin kauppamatkalle tms. voipi laittaa harkkahousut jalkaan. Jos sattuu vahinko, niin ei sitten ole ihan läpimärkänä kaikki.

Tsemppiä kuivaksiopetteluun teille!

Vierailija
4/4 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eivät olleet hyvät vaan liian paksut ja tönköt (merkkiä en valitettavasti muista).

Se, että tyttö jo tunnistaa pissaamisen - vaikkakin viime hetkellä - on askel vaipattomuuteen.

Suosittelisin kuitenkin, että jättäisitte vaipat pois kesällä/säiden lämmetessä kun voi liikkua hameessa ja oikeissa pikkareissa. Nyt keväällä voisi kehua kovasti jokaisesta pottapissasta ja -kakasta. Potalla käymisestähän kannattaa tehdä osa päivärutiineja: pissalle aina heti herättyä, ruoan jälkeen, ennen ulkoilua, ennen yöunia jne. Ja kehutaan aina kun pottaan (tai pönttöön) tulee jotain :-)

Kesällä kuivaksiopettelu on paljon helpompaa - voi tosiaan pitää tytöllä hametta (joka ei aina pissavahingosta edes likaannu) ja ulkona pääsee " puskapissalle" vähällä riisumisella. Myös se, että tyttö saa " oikeat" pikkuhouisut vaipat sijasta voi olla iso juttu lapselle - tätä kannattaa hyödyntää: " kun osaat mennä potalle, saat isojen tyttöjen pikkuhousut" .