kohdunsuu ei avaudu, kuolisiko äiti ja vauva ilman sektiota?
Minulle tehtiin kiireellinen sektio, koska synnytys pitkittyi ja kohdunsuu ei lopultakaan auennut kuin kahdelle sormelle. Mitä minulle ja vauvalle olisi tapahtunut, jos sektiomahdollisuutta ei olisi ollut? Esim. sata vuotta sitten eläneet äidit tai äidit nykyään kehitysmaassa?
Olisiko kohdunsuu lopulta avautunut? Vai olisiko käynyt todennäköisesti niin, että ensin olisi kuollut vauva ja sitten myöhemmin myös minä?
M
Kommentit (13)
...vauvan sydänäänet olisivat pikkuhiljaa heikentyneet koska synnytys ei kuitenkaan etene. Loppujan lopuksi vauva olisi kuollut. En tiedä olisiko 100 vuotta sitten jollain tavalla saatu sen jälkeen pakolla revittyä kohdunsuu auki ja lapsi sillä tavalla pois. Toisaalta kaipa silloin jo tehtiin leikkauksia eli ehkä olisi käynyt niin päin että lapsi sektiolla ulos ja hän olisi selvinnyt mutta sinä äiti olisit kuollut huonon hygienian aiheuttamaan sektiohaavan tulehdukseen.
Tuntuu välillä että meistä harva olisi elossa jos olisi elänyt joku 150v sitten. Minulla oli 4 vuotta sitten kiireellinen leikkaus (ei raskausaikana vaan muuten) ja jos ei oltaisi leikattu heti paikalla niin olisin menettänyt kummatkin munuaiseni. Tuskin 150 vuotta sitten asialle olisi voitu tehdä yhtään mitään.
en nyt ymmärrä, siitähän tietää että synnytys alkanut kun tulee kauheat kivut siitä kun kohdunsuu avautuu. Ilmeisesti olen ymmärtänyt väärin sitten. Miltä siis susta tuntui? Tuliko tosi kivuliaita supistuksia?
Supistuksethan ovat kohtulihaksen supistuksia eli niiden funktio on työntää lasta alaspäin ja ulos. Avautuminen voi silti jäädä joskus tapahtumatta.
Minulla katseltiin supistuksia 2vrk ja sitten lähdettiin avustamaan synnytystä.
Ei ap
nykyteknologiasta... mulla myös 2 lasta autettu imukupilla kiireesti ulos kun hapenpuute / sydänäänet huonot.
Inhottava ajatella, että joskus aiemmin varmaan ne olisi VÄHINTÄÄN vammautuneet jos ei pahempaa... :-(
vaan kohdunsuu avautuu saman lihastyöskentelyn tuloksena, josta kipu johtuu. Siis jos kaikki menee hyvin. Eli kivuliaita supistuksia voi hyvinkin olla ja synnytys käynnissä, mutta kohdunsuu ei vaan avaudu. Sitten ne supistukset aikanaan laantuu koska mikään lihas ei vaan jaksa loputtomiin, ei edes kohtulihas.
Ennen vanhaan näissä tilanteissa lapsi useimmiten kuoli. Joskus 1800-luvulla oli jo erilaisia pihtijuttuja, joilla lapsi voitiin koittaa saada elävänäkin ulos, mutta usein meni pieleen. Se, kuoliko äitikin sitten, vähän riippuu. Usein kuollut lapsi tulee ulos, mutta jos kohdunsuu ei avaudu niin ei se välttämättä avaudu sittenkään kun lapsi on kuollut. Kuollutta lasta voitiin yrittää saada ulos lisäämällä supistuksia joillain yrteillä, mutta jos kohdunsuu ei silti avautunut niin ei se sitten silti avautunut. sitten voitiin yrittää paloitella jo kuollut lapsi kohtuun ja saada se paloin ulos, mutta jos kohdunsuu on ihan kiinni, niin huonoa sekin oli. Lisäksi moisessa oli aika iso tulehdusten vaara, joten lapsivuodekuume siitä joka tapauksessa usein seurasi - ja siihen kuoli myös. Ja niistäkin tapauksia löytyy historiallisista asiakirjoista, joissa äiti on odotellut omaa kuolemaansa parikin viikkoa kuollut lapsi kohdussaan mädäntymässä.
Juuri tämän viimeisenhän te kaikki synnyttäjät halusitte lukea. Sorry. Mutta ei nykymaailmassa enää voi käydä niin.
mitähän syitä siihen on..
tai mitä jos ei synnytys kerta kaikkiaan vaan käynnistynyt.
mitähän syitä siihen on..
tai mitä jos ei synnytys kerta kaikkiaan vaan käynnistynyt.
jotka kestivät 5 päivää. Kohtu väsyi eikä auttanut edes oksitosiinikaan enää. Sektioon meni.
siis otettiin puukko jos lapsi ei tullut houkuttelemallakaan ulos, houkuttelu tarkoittaa että käsi ja kaksi äidissä vedetään lasta kohdusta.
Lisäkysymys:
mihin sikiö tarkkaan ottaen yleensä tällaisessa tapauksessa kuolee?
ap
p.s. onko esim. niin, että sikiön hapensaanti on supistelujen aikaan heikompaa ja sikiö kuolee lopulta siihen? Vai mihin?
p.s. onko esim. niin, että sikiön hapensaanti on supistelujen aikaan heikompaa ja sikiö kuolee lopulta siihen? Vai mihin?
Sen lisäksi istukka rupeaa pikku hiljaa kalkkeutumaan mitä pitemmälle raskaus venyy eli se ei enää pysty välittämään sikiölle yhtä hyvin ravintoaineita kuin aikaisemmin. Pikkuhiljaa sen toiminta surkastuu lähes kokonaan jos raskaus vaan jatkuu ja jatkuu.
syynä jokin rakenteellinen vika kohdussa, jonka takia kohdunsuu ei vaan aukea.
en nyt ymmärrä, siitähän tietää että synnytys alkanut kun tulee kauheat kivut siitä kun kohdunsuu avautuu. Ilmeisesti olen ymmärtänyt väärin sitten. Miltä siis susta tuntui? Tuliko tosi kivuliaita supistuksia?