Miksi PPH:n pitäisi olla jokin yli-ihminen?
Siis eikös perhepäivähoito ole nimenomaan KODINOMAISTA hoitoa. Miksi sitten pphoitaja ei sais käydä vessassa, nukkua päiväunia, vastata puhelimeen tai laittaa lasta jäähypenkille? Niinkai meillä kotonakin tehdään??
Itselläni on 2 lasta perhepäivähoidossa enkä vaadi hoitajalta mitään,mitä en itsekään pysty lapselleni tarjoamaan. Riittää siis, että heillä on hoitajan luona perusturvallisuus kunnossa, saavat ruokaa sen 3x pvä ja pääsevät kerran päivässä ulkoilemaan.
Mitään päivittäisiä askartelutuokioita en vaadi, koska en itsekään joka päivä (tai viikkokaan) askartele lasteni kanssa. Ja vieraita saa tottakai hoitajalla käydä, käyhän meillä kotonakin!
Meillä hoitopaikka on lapsille kuin toinen koti ja toivon, että sekä lapset että " toin äiti" eli hoitaja saavat olla siellä rennosti.
Kommentit (7)
En tiedä millaisissa työpaikoissa nämä kieltäjät työskentelevät, mutta niissä työpaikoissa joissa olen itse työskennellyt, on saanut " ylläpitää" myös ystävyys suhteita (toki kohtuuden rajoissa...!)
Parissa vaatekaupassa työskennellessäni esim. molempien liikkeiden omistajat sanoivat, että hiljaisina aikoina on ok pyytää vaikka kaveri kahville tmv. (molemmat olivat boutique tyyppisiä, eli asiakkaita ei monina päivinä paljoa käynyt, ja toisaalta vaatteiden esille laittoa/siivoamista ei myöskään paljoa ollut. Tilauksia tmv. paperihommia en hoitanut vaan omistajat.)
Ja olen useasti kahvittelemassa kaverini kampaamossa (huom; jos kiire aika niin huikkaan vain moi ovelta ja jatkan matkaa!) Samaten vaihdan usein aika pitkäänkin kuulumisia tätini kanssa joka kaupan kassa, jos satun kyseiseen kauppaan sellaiseen aikaan ettei jonoja ole.
Ja monessa työpaikassa (esim. nykyisessäni) vallalla lienee se, että työKAVEREIDEN kanssa saatetaan juoruta pitkiä aikoja (jos ei pahin kiireaika ole) ja ihan pomokin saattaa tulla mukaan jutusteluun.
Eli on aika tekopyhää väittää, että pph:n pitäisi olla KOKO ajan lasten kanssa 110%, sillä se heittäköön ensimmäisen kiven joka itse on KOKO ajan 110% työhönsä keskittyneenä...!
Ei juttele turhia työkavereiden kanssa, ei vastaa miehen/lapsen soittoon kesken työpäivän, jos joku vanha tuttu tulee asiakkaaksi tmv. niin pysyy tiukasti työasioissa, ei vaihda lainkaan kuulumisia jne. jne.
Jopa bussikuskien olen nähnyt usein juttelevan tutuileen jotka ovat heidän bussiin hypänneet...!
Ei minullakaan käy työaikana vieraita kahvittelemassa.
ja jos kahviaikaan joku kaverini sattuisi pistäytymään kyllä hänellekin tarjottaisiin.
onneksi minun työpaikassani joustetaan oikeasti molempiin suuntiin.
Pph on kuitenkin töissä ja työaikanaan vastuussa lapsista. Jos siinä kovin usein pitkin viikkoa käytetään useampikin tunti aikuisten kesken juoruiluun, niin kyllä siinä lastenhoito kärsii - ja siitä hoidostahan vanhemmat maksavat, eivät pelkästä " säilössäolosta" .
Tietenkin hoitajan pitää olla vastuullinen ja esim. vaihtaa kakkavaippa tai laittaa ruoka ajallaan,vaikka vieraita oliskin,muttei mua haittaa vaikka samalla juoruais ystävänsä kanssa. Eikai mulla kotonakaan ole lapset heitteillä, vaikka vieraita onkin ;)
Ja se palkka tietenkin on, mutta kovin pieni työmäärään nähden. Ja kyllä ne päiväkodin tätitkin osaa sen juoruamisen taidon!
ap
Satunnaiset kyläilyt ovat ok, mutta jos (kuten sanoin) kyse on kovin tiheästä seurustelusta, niin ei siinä paljon lapsia ehditä huomioida. Pelkkä ruuanlaitto ja kakkavaipan vaihto ei riitä!
Sitä paitsi, erona päiväkotiin on se, että siellä on muitakin aikusia. Kun joku menee kaffelle tai tupakille, paikalle jää joku muu hoitaja. Pph on lapsista yksin vastuussa.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että pph:n palkka on surkea. Mutta mitä luulet, onko siihen ikuna saatavissakaan korotusta, jos pph:ta alkaisivat ajatella, että " vitsit kun on kuppanen liksa, hoidanpa sitten työnikin kuppaisesti!"
minä teen ryhmässäni näitä asioita: ulkoilemme päivittäin 3-4 tuntia yhteensä, annan ruokaa 3 kertaa päivässä (kunnon kotiruokaa, jota eivät edes kotona saa!), vaihdan vaipat, opetan kuivaksi, opetan käytöstapoja (myös ruokaillessa), välillä askartelemme (mutta ei päivittäin eikä edes viikoittain), välillä piirrämme, välillä muovailemme tai maalaamme vesiväreillä, siivoan lasten sotkuja, luen satuja, ohjaan pelituokioita, puhallan pipit pois, lohdutan....
Mitä minun vielä pitäisi tehdä palkkani (1000 euroa miinus verot) eteen? Ja tällä palkalla siis sitoudun siihen, että en saa puhua vieraiden kanssa työaikana...