Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä oon vähän huolestunut mun tuttavasta.

Vierailija
26.02.2008 |

Aiemmin oli laitettu, vaikka oli jo lapsia, huolehti ulkonäöstään yms. Nyt viimesen synnytyksen jälkeen on ollut ihan erilainen, lihoi raskausaikana paljon ja nyt pukeutuu kauheen rumasti, ihan kuin ei lainkaan katsois mitä päälleen laittaa. Hiuksetkin jotenki likaisen näköiset.

Liikkuu ihmisten seurassa, mutta mielessä on käynyt oisko masentunut... On paljon yksin lasten kanssa, mies meneväistä sorttia, viimesen päälle laitettu business-tyyppi.

Ei tällaista oikein viitsi puheeksikaan ottaa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen tarvita kuin huonosti nukkuva, koliikkinen vauva, niin se vie äidistä kyllä kaikki mehut. Ja jos itsekin tietää olevansa väsynyt, niin sitä pyrkii kuitenkin käymään ihmisten ilmoilla, jotta edes vähän piristyisi. Silläkin lähtee, vaikka ei näytäkään ihan niin hehkeältä.

Mutta tuollaista se nykyään usein on, että yksin pitää selvitä kaikesta, eikä kukaan tarjoudu auttamaan, vaikka toinen on aivan silminnähden väsynyt. Sitten sitä vain ihmetellään, että mikähän tollakin on, kun se näyttää nykyään tolta, mutta apua ei saa, ennen kuin lapset suunnilleen otetaan huostaan.

No nyt mulla alkoi muuttumaan katkerahkoksi tilitykseksi tämä. Mutta meillä tilanne oli juuri tuo, että tukka likaisena huivi päässä kävin ihmisten ilmoilla. Liian kauan odottelin, että joku sukulainen heräisi ja tarjoaisi apuaan. Mutta kun ei, niin lopulta palkkasin meille kalliin lastenhoitajan, jotta pääsen edes kerran viikossa lenkille. Luulen, että äiti siitä vähän loukkaantui, mutta kun häneltä ei riitä aikaa meille kuin satunnaisesti muutaman kerran vuodessa, niin en minä sillä jaksa! Mies tekee meilläkin paljon töitä, yrittäjä kun on.

Vierailija
2/9 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuitenkin täällä otat?

Siis onko sulla mitään oikeita perusteita masennusepäilylle?

Lihominen, vauva, ja likaiset hiukset?

Jos mies on paljon poissa ja on vielä vauvakin on aika itsestään selvää, että voi olla vähän hankalampi selviytyä arjesta kun ennen.

Ja jos on lihonut eikä mahdu entisiin vaatteisiinsa, niin uusia ei heti halua mennä ostamaan varsinkaan vauvan kanssa.

Mitäpä jos vaikka menisit kylään ja ilahduttaisit häntä niin, voisit sitten oikeasti tarkkailla onko kaikki hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska tuntee itsensä lihavana rumaksi, ei viitsi laittautuakaan.

Vierailija
4/9 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten puhut. Mutta kaikkea muuta juttele, keksi jotain mitä voisitte tehdä yhdessä, harrastus, leffaan, syömään, kylpylään. Mitä vaan. Koita piristää sitä.

Vierailija
5/9 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

häneltä: " Mitä sinulle kuuluu?" tai " Näytät väsyneeltä. Pienten lasten kanssa voi joskus olla todella rankkaa. Kuinka jaksat?"

Vierailija
6/9 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän osaa arvostaa sitä, että joku oikeasti on huomannut hänen väsymyksensä. Jos hän on perusluonteeltaan täydellisyyteen pyrkivä, niin hän ei varmasti halua itse ottaa omia ongelmiaan puheeksi. Tee sinä rohkea aloite ja auta ystävääsi.

Vierailija
7/9 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa olla väsynyt.

Kysy ystävältäsi voitko auttaa jotenkin, vaikka viedä lapset puistoon päivällä että äiti saa omaa aikaa. Voit myös kutsua kylään tai ehdottaa että itse tulisit vierailulle.

Minä olin kauhean väsynyt toisen lapseni syntymän jälkeen sillä hän ei vauvana osannut nukkua ja valvotti kaikki yöt. Juttelin sitten ystävän kanssa ja mainitsin että ei kannata välittää jos puhun sekavia ja selitin tilanteeni. Tämä ystävä sanoi, että haluaa auttaa ja ehdotti, että voisi tulla hoitamaan lapsia vaikka kerran viikossa. Niin hän tekikin ja minä sain aikaa levätä =) Aivan ihana ihminen.

Tuo ap:n tuntema äiti kuulostaa kyllä ihan minulta. Väsymykseltäni en jaksanut käydä suihkussa yhtä usein kuin normaalisti enkä jaksanut hirveästi vaatteistakaan välittää :( Se oli kauhean rankkaa aikaa.

Vierailija
8/9 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita, että pitäisi olla täydellinen, mutta...

Osa teistä selvästi ymmärsi.

Vierailija
9/9 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisit helposti vaikutelman, että arvostelet hänen ulkonäköään, vaikka oikeasti tarkoituksesi olisikin hyvä: ottaa selville, mistä muutos entiseen johtuu.

Jos - kuten aloituksestasi ymmärsin - hänellä on nyt useampi lapsi ja mies loistaa poissaolollaan, niin muutoksen syy voi olla silkka työmäärän ja väsymyksen lisääntyminen. Voisit jutella kaverisi kanssa väsymyksestä ja jaksamisesta yleisellä tasolla, kertoa miltä sinusta tuntuu - ja antaa hänelle aikaa ja tilaisuus kertoa omasta tilanteestaan. Eli älä mainitse hänen muuttunutta habitustaan, vaan kuuntele, mitä hän kertoo jaksamisestaan. Ja jos valittaa väsymystä, voisit sitten tarjota apua.