Malarialääkitys ja paniikkikohtaus?
Onko kokemusta tai tietoa voiko malarialääkitys saada aikaan paniikkikohtauksia, Jos on, niin kauanko lääkityksestä ne voivat kestää? Kiitos tiedoista, malarialääke on annettu lapselle.
Kommentit (6)
En ikinä anna niitä lapsilleni, en edes itse ota,kun suuntana etelä. Sellaista myrkkyä ovat! :(
Lääkäri ei ainakaan meillä välittänyt mitään minun " riskeistä" , yritti vaan lariamia tyrkyttää, mukamas aivan välttämätön, hällä väliä minun terveydestäni.
-3
Asuimme takavuosina Intiassa ja söimme m-kirjaimella alkavaa lääkettä (mikä lie...). Minulta meni muisti puolen vuoden jälkeen. Sitten lopetin.
Kyllä minä vain söisin sitä uudelleen kaikesta huolimatta. Olen sairastanut dengue-kuumeen, enkä toivoisi sitä pahimmalle vihamiehellenikään.
Siksi monet lääkärit arvioivat joissain tapauksissa olevan isompi riski aloittaa estolääke. Riippuu tietenkin mihin matkustaa. Jos keskelle viidakkoa pahimpaan aikaan matkustaa ilman muuta estolääkitys silloin tarpeen. Harvoin täältä meiltä Suomesta kuitenkaan lapsien kanssa matkataan pahimmille alueille?
2
Olen asunut Afrikassa ja syönyt kuukausikaupalla Lariamia ilman ongelmia. Eihän sitä edes oteta kuin kerran viikossa. Lapselle annoin myös. Paristakymmenestä tutusta lääkkeenkäyttäjästä vain yhdelle tuli Lariamin ottopäivänä outoja lyhytkestoisia oireita.
Se, että harvat saavat jonkun sivuvaikutuksen eikä lääke sovi, ei oikeuta vaahtoamaan lääkkeen tarpeettomuudesta. Sairaalaan joutuminen malarian takia ei ole leikin asia.
Selvästikin tähän kommentoivat ne, joilla on taipumus mielenterveysongelmiin. Sehän ennustaa riskiä saada Lariamista sivuvaikutuksia. Mutta jos Lariam ei sovi, vaihtoehtoja löytyy.
Tietyillä Malaria lääkkeillä psykoosiriski, mutta lääkäri joka määräsi lääkityksen arvioi varmasti malarialääkityksen tarpeellisuuden suhteutettuna riskeihin?