Seuraa 


Aloitan perjantaina maidottoman ja munattoman dieetin selvittääkseni onko sillä mitään vaikutusta parin kuukauden ikäisen tyttömme itkuisuuteen ja huonoon nukkumiseen. Mutta mitä siis voin syödä?? Ja mitä voi korvata milläkin... Syön yleensä kaksi lämmintä ruokaa päivässä jo senkin takia että perheelle pitää laittaa ruoka kahdesti päivässä (esikoinen kohta 4 vee). Ruokavinkkejä siis kaipaisin (miel. helppoja ja nopeita) Oon myös armoton herkkupeppu, mitkä herkut käy?? Kahvia juon aamulla kupillisen mutta maidon kera eli mikä maito se nyt korvaa rasvattoman maidon, kauramaito vai mikä?? Mikä leipä käy?? Mehukeittoja, hedelmiä ja kasviksia ajattelin lisätä mutta kaikki vinkit otetaan vastaan...



Lähikauppamme on Citymarket eli tarvittavat ainekset täytyis löytyä sieltä, mihinkään erikoisliikkeisiin en pääse... Imetyksen myötä mulla on kilot karissu ehkä vähän liikaakin joten siinä mielessä haluan pitää huolen etten hirveästi pääsisi enää tästä laihtumaan.



Kiitos jo etukäteen vastauksista!!



-miina-liina

Kommentit (8)

...eli pastaa (tietenkin ilman munaa, tarkasta paketista ettei satu vahingossa munanuudeleita) ja erilaisia vihannes- ja lihakastikkeita (pesto, pasta primavera, bolognese, etc.). Googlaamalla loydat itsellesi mieleiset reseptit. Tietenkaan et voi syoda juustoraastetta pastan paalla mutta nuo maistuvat kylla ilmankin ja ainesten pitaisi loytya lahes joka ruokakaupasta. Maidottomia (ja usein munattomiakin) ovat myos lahes kaikki aasialaisen keittion tuotokset eli keitettya riisia (jasmiini tai basmatiriisi on maistuvampaa kuin Uncle Bens tyyppinen long grain riisi) ja erilaisia kastikkeita, kiinalaisista resepteista loydat varmasti vahamausteisempia ruokia (thai tms. on liian tulista imettavalle, ainakin pienta vauvaa imettavalle), niistakin parhaat loytyvat googlaamalla. Meilla syodaan normaalistikin suurin piirtein nain kotona eli tiedan etta tallaisia ruokia on paljon.



Suomessahan on nykyaan myos hurjasti maitoa korvaavia tuotteita lahes joka kaupassa (minulla itsellani on maitoallerginen sisar ja olen lapsuuteni elanyt itsekin hyvin vahamaitoisella ruokavaliolla), mutta tosiaan on myos olemassa iso osa maailmaa (=lahinna Aasiassa) jossa maitotuotteita ei syoda juuri ollenkaan tai vain tietyissa yhteyksissa, ja munaakin suht. koht. vahan ja ruoka on seka maistuvaa etta terveellista. Kannattaa kokeilla!

paljon valmisherkkuja mm.kuningatarpiirakka ja muffinsseja, jotka maidottomia ja munattomia. Sininen floora ja floora culinesse maidottomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

en tajunnu et lihaliemikuutioissa oli kananmunaa ja meillä pikku ukko reagoi imetyksen kautta luultavasti siihen pieneen määrään.



nyt meillä neiti maidoton ja poika munaton...

makaroonilaatikko tehään gogreen kasvisvalimste kermaan (onpa jopa halvempaa kyläkaupassa ku tavan ruokakerma)

muutenha periaattees normaaleit ruokii syödään meillä mut pitää vaa aineista tutkii onko maitoa, maitoproteiinii, heraa... yms.

mä en kokeillu kahvin sekaa mitää ku olin imetysdietillä mut kaveri sanoi kauramaidon olevan hyvää kahvissa.

Pirkan vehnäpulla on maidoton ja munaton.

Karkkifirmojen sivuilla on karkkihakuja, joilla voi rajata vain tietyt tuotteet esim. maidottomat ja munattomat.



Itse käytin aikoinaan kauramaitoa kahvissa- ei niin hyvää kuin tavallinen, mutta ihan ok. Muitakin kauravalmisteita on tosi paljon, samoin soijatuotteita, jos niitä voit käyttää.



Leivissähän harvoin on maitoa tai munaa- ainakaan tavallisessa perusleivässä. Esim. ruisleipä sisältää " parhaimmillaan" vain ruisjauhoja, hiivaa, vettä ja suolaa.



Muistathan vältellä myös kaikkia maidon piilomuotoja mm. hera ja kaseiini.

sivuilta löytyy hyvin tietoa et mitkä heidän tuotteistaan maidottomia&munattomia. Ja oisko ainakin Vaasan kaikki leivät maidottomia, carneval keksit näytti olevan sekä maidottomia että munattomia. Ja wiener nougatissa ei ainakaan ole maitoa, miten sitten kananmunan laita.



Ja leivonnaisissa kananmunan saa ainakin korvattua esim päärynäsoseella.



Jos tyttäresi on allerginen maidolle ja tosi herkkä sille saattaa hän myöskin reagoida naudanlihaan.



Alkuun nuo dieetit tuntuu tosi hankalilta, mutta tosi nopeesti sitä oppii et mitkä tuotteet sopii ja mitkä ei, mutta voimia toivottelen kuitenkin. Salapoliisintyö allergia-asioissa saattaa olla joskus todella vaikeaa ja rankaa.

Olin itse reilu puoli vuotta maidoton/munaton -dietillä ja lopulta myös gluteenittomalla ja hyvin onnistui. Mä laihduin ihan luurangoksi imetyksen myötä, joten mulla lääkärit suositteli jopa pekonia aamupalaksi. Oli aika tökkivää ja nykyään kaikki ruuat, missä on pekonia, ällöttää... :) Munkkeja söin myös paljon, mutta niissäkin piti olla tarkka - kaikki ei olleet maidottomia ja munattomia. Kaura- ja soijajäätelöä tuli myös syötyä paljon. Alpron soijajugurteista tykkäsin, ne oli jotenkin eniten " tavallisen" tuntuisia ja makuisia. Ruokia tein lähes samoja kuin ennenkin, korvasin vaan maitotuotteet kaura- tai soijakermoilla /-maidoilla ym ja kananmunan ruuasta riippuen esim perunasoseella tai hedelmäsoseilla (tein kesällä onnistuneesti myös maidottoman ja munattoman mansikkakakun). Valinnanvaraa onneksi nykyään on. Ostokset tein prismassa tai citymarketissa, myös pikkukaupoista löytyi yllättävän hyvin.



Mä juon myös kahvin maidolla ja paras maidonkorvike tähän oli mun mielestä sellainen soijamaito (gogreen muistaakseni) jonka kyljessä oikein luki " kahvin ja teen kanssa" . Siinä oli vähän sokeria ja se maistui alussa kun en sokeria muuten kahvissa käytä, mutta nopeasti totuin. Niistä tavallisista kaura- tai soijamaidoista en kahvissa tykännyt. Muuten maitona paras vaihtoehto minusta oli oatlyn kauramaito, niitä oli muistaakseni kahta erilaista niin niistä se rasvaisempi. Sitä ravitsemusterapeuttimmekin minulle suositteli juuri tuon laihtumisen takia.



Leivät käy lähes kaikki ja herkuista tulee vielä mieleen muumikeksit ja ballerina (muistaakseni...).



Tsemppiä diettaamiseen! Kyllä se hyvin onnistuu ja uusia herkkujakin löytyy! :)





Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla