Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö selkärankareumaan kuulu rintakehän kivutkin? Kuvailkaa joku millasia ne on?

Vierailija
23.02.2008 |

Vaikeuttaako yskintää ja aivastamista?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin ennemminkin keuhkoputkentulehdusta, paljosta yskimisestä aiheutunutta kipua tms.

Vierailija
2/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis nyt on flunssa ja yskiminen ei siksi onnistu, kun rintakehäni on aina kipeä. Siis silloinkin, kun ei ole flunssaa. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintalastassa, kylkiluissa, liitoskohdissa, lihaksissa? Keuhkoissa, hengitysteissä? Sivussa, keskellä? Onko muulloin kuin yskiessä? Muita oireita?

Vierailija
4/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylhäällä kaulasta 10 cm alaspäin, siellä sisällä.

Mulla on siis alaselkäkin kipeä, varsinkin aamuisin. Lisäksi polvi tulehtui lähes vuoden koko ajan.

Ja rintakehä on aina kipeä. Vaihdellen, välillä hengittäminen ja liikkuminen sattuu, hyvänä hetkenä vain yskiminen. -ap

Vierailija
5/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka yksityisesti.

Vierailija
6/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polven oireilun takia.

Syön reumalääkkeitä polveen. Mielestäni ovat helpottaneet muitakin oireitani.

Lääkäri kirjoitti viimeksi sentään jo papereihini, että kärsii jonkin asteisesta selkäkivusta toisinaan, vaikka olen siis yrittänyt kertoa kuinka kipeä olen. Hänen mielestään minulla ei ole selkärankareumaa. Omasta mielestäni kaikki oireet täsmäävät.

Tosta rintarankakivuista olin vaan kiinnostunut siksi, että joku jolla on oikeasti selkärankareuma olisi osaanut kertoa mille se tuntuu. Eli tukeeko sekin omaa diagnoosiani. -ap

Vierailija
7/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkärankareuma on välillä tosi mutkikas ja pitkäpiimäinen diagnosoitava ja siinäkin menee aikaa, että muutokset näkyvät kuvissa. Ihan mahdollinen diagnoosi etenkin kun ison nivelen pitkittynyt tulehdus on mukana kuvioissa.

Kipu johtuu selkärankareumassa tulehduksesta ja jäykistymisestä. Kun sisäänhengittäessä vetää ilmaa keuhkoihin, luut antavat myöten. Selkärankareumassa tämä tilavuus usein uhkaa pienetä. Siksi fysioterapeutilta saadut jumppaohjeet + mittaukset ovat tärkeä osa taudin seurantaa ja hoitoa.

Hengitys- yms. kivut voivat viitata myös esim. infektioon.

Vierailija
8/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään menee, että muutokset näkyvät kuvissa?

Mulla on kipuja ollut sekä selässä, että rintarangassa 4 vuotta. -ap

Vierailija
9/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla epäiltiin vuosia selkärankareumaa kunnes se paljastui toiseksi reumataudiksi. Muutoksia ei ikinä löytynyt ja oli vaikea uskoa kun kipu oli niin kamala. Minulla tulehtuivat lihakset ja jänteet niin, että se tuntui kuin tulehdus olisi ollut rangassa ja rintakehässä. Öisin oli vaikeaa ja kun lihaksistoa ei voinut käyttää kivun takia normaalisti, selkä jäykistyi. Vaikutti ihan selkärankareumalta.

Mutta tilanteesi kuulostaa vähän erilaiselta. Onko sinulta katsottu tulehdusarvot (on varmaan...), HLA-B27? Varmin tapa katsoa selän tilanne on magneettikuva, röntgenissä varhaiset muutokset eivät näy. Magneettiin pääseminen onkin sitten asia erikseen. Voisitko kysyä toisen reumatologin mielipiteen?

15

Vierailija
10/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täällä on todella vaikea päästä magneettikuvaukseen. polven takia pääsin, kun ensin epäiltiin nivelkierukan repeämää tms.

Ja tällä seudulla on pula reumatologeista, tämä yksi on julkisen puolen ainoa. Hän pitää myös yksityisvastaanottoa.

Teksteitäsi ajattelin, että olet esim. lääkäri, kielenkäyttösi oli ihan lääkärimäistä!

Mikä tauti sulla on? -ap

Vierailija
11/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoksia on alaselässä, rintarangassa ja jaloissa, minullakin mm. polvi periaatteessa koko ajan tulehtunut.

Rintakehässä minulla on kipuja vain silloin, kun olen maannut kyljelläni tai tehnyt jonkun tyhmän liikkeen, silloin kai jotain rintalastan ja kylkiluiden välissä liikkuu (minulla on vielä ongelmana yliliikkuvat nivelet...), mutta muuten ei hengitysvaikeuksia.

Onko sinulla, ap, myös kantapääkipua?

Vierailija
12/12 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin kaikenlaista nähnyt potilas, mutta totta, vähän ammattilainenkin. Minulla on sidekudosreuma, määrittelemätön. Niitä on monenlaisia.

Minusta oireesi kuulostavat eniten juuri selkärankareumalta, harmi, ettei ole toista lääkäriä jolta kysyä. Selkärankareumaatikoilla ei ole harvinaista, että diagnoosin saaminen on kestänyt vuosikausia.

15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi