Onko tällaisesta äitiydestä mitään hyöty lapselle?
Olen kotona kolmen lapsen kanssa. Nuorin on vauva ja nukkuu vielä paljon. Kaksi vanhempaa leikkii melkein koko päivän kahdestaan joko pihalla tai sisällä. Seurailen heidän leikkejään puolella korvalla ja joskus puutun pahimpiin kahakoihin. Tunnen kuitenkin olevani äärimmäisen huono äiti, koska en jaksa leikkiä tai osallistua lasten tekemisiin. Roikun vain netissä tai luen lehtiä.
Olisiko parempi mennä töihin vai jatkaa tätä kotona lojumista. Tottahan vauvan hoito vaatii oman aikansa, mutta isommille lapsille en koe tuottavani mitään oikeasti kehittävää päivän aikana.
Kommentit (12)
Vien lapset aamulla päiväkotiin ja oon kotona yksin koko päivän (yleensä 5-6 tuntia)!!!
Ja lähinnä roikun netissä! Pitäs hakea töitä mut kun ei jaksais, opiskelutkin on kesken mut kun ei jaksais...
En tajua, mikä viestissäni vaikuttaa provolta?
Meillä on oikeasti näin rauhallista, eivätkä lapset riitele paljoakaan.
Kuulostaa jossain määrin mun alkuajoilta kolmen lapsen kanssa. Vauva oli sillä tavalla vaativa tapaus että torkkui 15 päiväunia ja sitäkin edelsi yleensä 20 min vaunujen veivaaminen ulkona terassilla.
Tuntui ettei tehty yhtikäs mitään, isommat puuhaili keskenään tai katsoi videoita. Jos joku leipominen joskus saatiin aloille, heräsi vauva välittömästi ja alkoi huuto.
Isommat kävi seurakunnan kerhossa kahdesti viikossa joka oli kaikin tavoin melkein yhtä tyhjän kanssa 2,5 h kerrallaan. Myöskään minä en viemisen ja hakemisen välissä ehtinyt tekemään oikein mitään.
Varmaan isommista oli ihan kivaa olla kotona, mutta olisi heillä kyllä enemmän olla sitä kuuluisaa virikettä :) Isommat olivat siis 5½ ja 4-vuotiaita.
Kevään tultua ja vauvan vähän kasvettua tilanne tietenkin helpotti kun päästiin paremmin ulos ja liikkumaan.
siis kolmas lapsemme nukkui 15 minuutin päiväunia kerrallaan ja syntyi sydäntalvella, tämä vaikeutti ulkoilua isompien kanssa todella paljon.
muttei meidän elämä kotona ikinä tuollaista ollut! Joka päivä oltiin liikkeellä, isommalla kerho ja kaksi harrastusta.
En minäkään juuri leiki lasten kanssa. Joskus luetaan, leivotaan, siivotaan yhdessä. Tai käydään jossain, kylässä tai taidenäyttelyssä. Lapset 3kpl leikkii keskenään. Mun aika menee pääasiassa kodinhoitoon.
että lapsia leikitetään liikaa, se tappaa luovuuden.
Lapsillasi on juuri se turvallinen ihanteellinen lapsuus.
Ja vie heitä kerhoon tms kun se on ajankohtaista, mutta älä ota paineita meidän vääristyneestä suoritusyhteiskunnasta.
Arvokkainta sinussa äitinä on se, että olet.
voisi olla. Olisin itse voinut kirjoittaa täsmälleen samoilla sanoilla vuosi sitten.
mutta pitääkö sinne kotiin linnoittautua? Olisi niiden vanhempien lasten hyvä saada muutakin seuraa.
Lapsesi saavat kuitenkin olla kotona sisarustensa ja äitinsä kanssa, jossa heidän tarpeensa kuullaan yksilöllisesti ja jossa ei joudu tappelemaan huomiosta kuten mahdollisesti päiväkodissa tmv. Heille on varmasti parempi olla kotona kanssasi.
Ja hei, ainahan voit parantaa tapojasi ja puuhastella lastesi kanssa enemmän! :-)