Hoitopaikoista jotain tietävät...
Apua! Tilannekuvaus:
Haettiin vauvalle perhepäivähoitopaikka siitä, kun hän on 10kk. Mä menen töihin jo, kun vauva on 7kk ja isä jää vanhempainvapaalle.
Paperit on jo tehty ja kelan päätös saatu ja homma ihan ok.
No nyt sitten miehen firma ilmoitti, että toiminta loppuu ja kaikki irtisanotaan. Eli mies jää työttömäksi... mies tahtoisi nyt sitten jäädä ansiosidonnaiselle ja olla lapsensa kanssa pidempään (aivan ihanaa), mutta mites sen hoitopaikan kanssa käy?
Jos emme nyt sitten laitakaan lasta hoitoon silloin, kun aluksi ajattelimme, niin " otetaanko" se paikka pois?
Olisihan se ihan oikein siinä mielessä, että sille paikalle pääsisi joku, joka käy töissä ja tuo lapsensa hoitoon, mutta..
Sitten jos mieheni sattuisi saamaan töitä (mikä tietenkin olisi hyvä asia), niin me joudumme hakemaan tuon hoitopaikan uudelleen, niinkö? Silloin meidän lapsi " joutuisi" mahdollisesti päiväkotiin ja kauas kotoa? Jokatapauksessahan lapsi saisi hoitopaikan kahdessa viikossa, eikö niin? Silloin vaan ei enää meidän toiveilla sen paikan suhteen ole mitään painoarvoa? Niinkö?
Jos joku ymmärsi tästä sepustuksesta jotain ja tietää sen, miten asia menee, niin olen avusta todella kiitollinen.
Kommentit (6)
mikäli lapsi ei mene hoitoon. Jos haluatte pitää paikan, voitte toki laittaa lapsen osapäivähoitoon. Teinä antaisin (noin pienen lapsen ollessa kyseessä) sen paikan jollekin tarvitsevammalle, vaikka se toki kirpaisee jos kerran mieleinen paikka on löytynyt.
työ vastaan, jos sellainen löytyy.
Kotihoidontuella ei meillä valitettavasti pärjätä, kun ei kummallakaan ole kovin hyvät tulot.
Tuota mäkin olen paljon pohtinut... hoitopaikoista on kuitenkin pula (jopa täällä korvessa), niin ehkä tosiaan tehdään niin, että siitä paikasta luovutaan ja sen saa joku, joka sen ihan todella tarvii.
Mietittiin sitä osapäiväoitoakin kyllä, silloinhan sen paikan saisi pitää ja tarvittaessa sitten muuttaa kokopäiväiseksi, mutta se ei taas taitaisi olla reilua sitä pph:ta kohtaan, kun hänen palkkansa taas riippuu siitä... eikä me kuitenkaan viedä edes osapäiväiseksi, jos isi kerran on kotona.
Teetkö heti lastensuojeluilmoituksen meistä?
Ihan voin antaa osoitteen, niin saat tilata tänne viranomaiset paikalle...
kotiin pidemmäksi aikaa. Ei 10-kuinen kuulu päivähoitoon vielä pitkään aikaan.