Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alvar vaiko Alvari?

19.02.2008 |

Kyselin pojalleni nimeä tuossa toisessa ketjussa,tai lähinnä mietteitä Alvar/Alvari nimeen.Ketjussa on ilmennyt hyvinkin vastakkaisia mielipiteitä tuosta kirjoitusasusta,jotenka aloitin ihan uuden ketjun koskien tuota ii-loppua.käytännön kokemuksia haluaisin Alvareita tuntevilta.Kyselläänkö koko ajan,että kirjoitetaanko nimi iillä vai ei.Yhdistetäänkö nimeä Alvar Aaltoon?Muitakin kokemuksia ja mietteitä nimestä otan mielelläni vastaan!Kiitokset jo näin etukäteen!=)

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tuo Alvar on paljon yleisempi kuin Alvari, niin en usko, että tämän nimen kohdalla pahemmin kysellään, että kirjoitetaanko iillä vai ei. Ennemminkin se voisi olla niin, että Alvari oletettaisiin olevan Alvar. Eri asia on esim. Kasper ja Kasperi, joita molempia on annettu nimeksi melkein saman verran.

Minusta Alvar on kauniimpi ja yhteys Alvar Aaltoon ei todellakaan haittaa.

Vierailija
2/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alvar on ollut meilläkin vahvoilla toisen pojan nimeä miettiessä. Alvar on tosiaan minusta kivempi, mitä Alvari. Alvar voisi taipua joskus lempinimenä Alvariksi. Jos tuntemattomalle puhuisi esim. että Alvarin hattu on tuolla, saattaisi tuntematon toki kysyä onko Alvar vai Alvari. Muuten kun nimen sanoo Alvar, niin musta ei tule tulkkaamis tarvetta. Ehkä' myös Alvar on yleisempi, eli jos olisi Alvari, niin se saattaisi tulla pikemminkin tulkituksi Alvar-nimenä.

Toki Alvar Aalto tulee mieleen, mutta siinä ei ole mitään negatiivistä. Meillä vielä sukunimikin olisi A:lla alkava, eikä sekään hetkeuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva nimi oli se kumpi hyväänsä. :)

Vierailija
4/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai mielleyhtymä Alvar Aaltoon olisi edes mitenkään huono?! silti en itse ensimmäisenä ajattelisi että nimi olisi lapselle valittu juuri tämän mielleyhtymän takia.

5/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Jesper, jota kutsutan useastikin Jesperiksi ii:llä siis, muttei se meitä ainakaan häiritse yhtään ja täytyy myöntää, että itsekin tulee joskus sanottua, että meidän Jesperi..harvemmin kyllä kuin meidän Jesper tms., mutta kuitenkin ;o)!

Vierailija
6/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alvar on parempi.

Vierailija
7/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on meidän pojan kolmas nimi.

Oikeatsi Alvar on myös oikein hyvä vaihtoehto. Minä vain pidin Alvarista, joka on vekkulimaisempi.

Vierailija
8/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa ääni nimenoaam Alvari-kirjoitusasulle :)

Vierailija
9/19 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alvar on minusta parempi sillä Alvarista tulee mieleen tämä suomenkielen sana " alvariinsa" ... Esim täytyykö sitä alvariinsa juosta jossain :O

10/19 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan taas ääneni Alvar-nimelle. Kyllähän siitä toki Alvar Aalto tulee mieleen, mutta se ei ole ollenkaan huono asia! Viime viikolla viimeksi BBC:llä puhuttiin kunnioittavasti ja ihailevasti Alvar Aallosta ja erityisesti hänen suunnittelemistaan tuoleista. Positiivista Suomi-kuvaa myös maailmalla. Ja eiköhän Eliel-nimikin tällä hetkellä yhdisty lähinnä Saariseen? Tämä jatkunee kunnes nämä pienet uudet Elielit ja Alvarit tekevät nimeä uudella tavalla " tunnetuksi" ? :o)

Vierailija
11/19 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja perusteluja sekä näkökantoja on ilmennyt.Ja jännä,kuinka ihmiset yhdistävät nimiä ja asioita toisiinsa,jonkun mielestä AlvarIsta tuli sana alvariinsa mieleen.itse en kyllä olisi huomannut ajatella sellaista sanaa,vaikka samantyylinen ulkoasu sanoilla onkin.Alvariinsa on minun mielestäni vanhan kansan sana,jota nuoremmat tuskin käyttää.

Vielä muutamia päiviä aikaa miettiä nimeä,mutta eiköhän pojasta tule kuitenkin Alvar/Alvari.Nimessä ei mietitytä muu kuin se,että Alvar-kirjoitusasuun tulee puheessa varmastikin se ii mukaan..eli eikö se ole sama sinne loppuun sitten kirjoittaakin..?No mietitään.=)

Vierailija
12/19 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten tiedä, käyttävätkö nuoremmat sanaa muuten. Oma sanastoni on muutenkin ehkä hiukan vanhahtavaa.

Vierailija
13/19 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Alvari on ehdottomasti parempi nimi, koska sitä käytetään kuitenkin ouhekielessä. Vertaa Asser --> Asseri, Asseri ehdottomasti parempi.

Vierailija
14/19 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen kirjoitusasu tuntuu olevan varsin vakiintunut, kiitos Alvar Aallon. Ainoastaan kaksi ihmistä on minulta kysynyt, tuleeko loppuun i. Meillä on vesiaiheinen sukunimikin, joten emme ole tuosta assosiaatiosta kuuluisaan kaimaan ollenkaan tehneet pesäeroa =) Kalenterissahan nimi on myös ilman i:tä.

Useimmat lapset sanovat nimen i-päätteellä, mukaanlukien vanhin poikamme. Varmaan se on lapselle luontevaa. Alvar itse kyllä päättää nimen nykyään jo ärrään (tai ällään;). Toisinaan käytämme itse Alvari-muotoa hellittelymuotona tavallaan. Kaikki lähiaikuiset kutsuvat myös poikaa Alvar-nimellä, vaikka alkuun yksi sukulaisperhe markkinoi Allua käyttöön. Poika ei ollut yhtään Allumainen vaan ihan nimensä näköinen.

Käytämme muuten itsekin tota alvariinsa-sanontaa ihan alvariinsa, mutta ei sitä assosioi kuitenkaan nimeen. Vaikka puhumme kaukosäätimestä niin se on eri asia kuin vaari, samoin Marja-mummo on ihan eri asia kuin marjat.

Suosittelen nimeä lämpimästi, on saanut erittäin paljon positiivista huomiota ja sehän on lapsellekin eduksi ;)

Vierailija
15/19 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista varmasti miettiä, miten itse lasta kutsutte. Jos se i tulee sinne luontevasti niin sitten Alvari on varmasti paras muoto teille. Meillä on paljon lähipiirissä konsonanttiin päättyviä nimiä, joten meille on luontevaa kutsua lasta nimellä Alvar, ihan kuten on Kasper, Verner, Viktor, Mikael jne.

Vierailija
16/19 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alvar on 5 kertaa yleisempi kuin Alvari. Täytyy vielä makustella ja miettiä-vielä ollaan kiikun kaakun kumman nimen poika saa.=)

Vierailija
17/19 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, makuasia on makuasia :-). Miettikää itse, mikä teistä parhaalta tuntuu. Minä pidän kovasti nimestä, ja juuri Alvar-asussa, ehkä juuri siksi, kun sen on tämän Alvar Aallon nimessä näin tottunut näkemään.

Alvarista tulee mieleen tämä alvariinsa ja toisaalta urheilija-Halvari. Tosin Alvari sopisi kivasti toiseksi nimeksi muiden ri-loppuisten nimien joukkoon, tai miksei myös jonkun perinteisen suomalaisen sukunimen kanssa (siinä pitää miettiä rytmitystä).

Vierailija
18/19 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä siis tarkoita, että maalsiet ovat tolloja vaan sitä, että ennen wanhaan nimi kuin nimi väännettiin " suomeksi" tälläämällä i-kirjain nimen loppuun. Esim. Esther = Esteri, Helmer = Helmeri, Kasper = Kasperi, Mats = Matsi jne.

Alvar on minulle tutumpi nimenomaan kirjoitettuna ilman i-loppua.

Vierailija
19/19 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voisin omalle lapsellenikin joskus antaa!