Vauva ei suostu syömään soseita?
Vauva on nyt reilun puolen vuoden ikäinen. Tiedän, että tämän asian kanssa ei vielä ole kiire, mutta hiukan ihmetyttää. Vauveli nimittäin sylkee kaikki soseet ja puurot ulos suustaan ja puistatus vaan käy, kun maistaa maun suussaan...
Kokeiltu on erilaisia vihannesoseita, hedelmäsoseita ja puuroa. Kaikki tulee sylkäisyn kanssa pihalle tai suu vedetään tiukaksi viivaksi, ettei lusikka pääse sisään! Sinnikkäästi olen yrittänyt päivittäin jotakin antaa, välillä sitten pitänyt taukoakin, mutta se ei ole auttanut. Näitä kokeiluja on nyt kestänyt 2kk. Mikään pakko ei tietenkään vielä ole kiinteitä syödä, mutta kun tuntuu, että rintamaito ei enää riitä tuolle meidän " pikkujättiäiselle" . Roikkuu yötäpäivää tissillä tosi tiheästi. Mitat 5kk neuvolassa 11,5kg ja 72cm.
Onko kenelläkään mitään vinkkejä, kuinka soseita saisi menemään alas, vai joudunko imettämään tätä vielä yläasteellakin;) ??
Kommentit (9)
syötämme vauvallemme (6kk) kiinteitä usein tutin avulla. Toimii! Siis ihan syötämme tutilla ruokaa, joskin hidastahan se on. Toisinaan myös " huijaamme" tutilla eli vauva aukaisee suunsa ottaakseen suuhunsa tutin, mutta sitten annammekin lusikalla ruokaa.
Meidän poika taas pitää selvästi enemmän oikeasta lusikasta kuin pehmeämmistä vauvalusikoista.
Onnea ruokailuun!
Hannele9
olen muuten keittänyt ja pakastanut mm. porkkanat ja bataatitkin kuutioina, josta nopeasti sulaa mikrossa sormiruoaksi. Nykyisin ollaan sekaruokinnalla, eli likka (9kk) syö itse sormin ja minä mätän lusikalla perään. Nyt on taas ollut muutaman päivän sellainen kausi, ettei oikein kiinteät uppoisi aamu- ja iltapuuroja lukuunottamatta, mutta sormiruokaa onneksi menee. Aloita vaikka maissinaksuilla (jos et jo ole antanut), se sulaa niin nopsasti, ettei tarvi jännittää kurkkuun jäämistä. Mut nopeasti nuo oppivat mokomat, kun vaan antaa. Sotkua kyllä tulee hurjasti enemmän näin, mutta en anna sen häiritä. Pakko vielä sanoa, että meidän neiti oli vielä ihan mahdoton sihtikurkku, puurohiutaleetkin oli pakko hienontaa jauhoiksi, että puuroa söi. Ja silti sormiruoka alkoi maistumaan hyvin pian. Nykyisin ei liian hienot soseet edes mene paitsi hedelmät tai marjat.
tänäänkään ei millään maistunut ruoka, mutta sitten kun sai itse napsia keitettyä kanaa ja bataatinpaloja, niin johan uppos.
Oletko sekoittanut soseeseen äidinmaitoa vai antanut ihan " raakana" ? Meillä sosekokeilut on aloitettu aina niin löysällä bataatilla (makeampaa kuin peruna ja tulee sileää sosetta), että se on pikemminkin velliä kun olen sekoittanut reilusti rintamaitoa sekaan. Olen ajatellut, että maito on kuitenkin tuttu maku vauvalle, joten siihen on hyvä sekoittaa uutta makua. Toisekseen ei kannata liian usein vaihtaa kokeiltavaa makua. Vauvalta kun voi mennä mooonta maistamiskertaa ennen kuin hän hyväksyy uuden maun.
Erilaisia lusikoita ollaan kokeiltu, samoin että vauva itse pitää toista lusikkaa omassa kädessään samalla kun syötän. Tutin avulla syöminen meillä ei tule onnistumaan, koska vauva ei huoli tuttia(kaan), heh.
Sormiruokaa ei olla kokeiltu, joten sitä sitten seuraavaksi. Välillä olen lantrannut sosetta maitoon, jotta se olisi löysempää (siis kaupan sose), mutta tällä ei ole ollut vaikutusta. Aikaisemmin poika aukaisi sentään d-vitamiinille suunsa, mutta nyt suu menee tiukaksi viivaksi sitäkin annettaessa. Mieluiten vielä sellaiseksi " paketiksi" , jossa alahuuli tulee ylähuulen päälle lujasti. Raukka luulee varmaan saavansa sosetta:)
No, kaipa tuo joskus oppii syömään. Isoveljensäkin oli vauvana " nirso" , mutta ei nyt sentään _näin_ nirso.
soseiden aloituksen kanssa. Meni kuukausi - kaksi kuukautta ennenkuin vauva alkoi kunnolla syömään soseita. Siksi aloiteltiin maistelut jo 5kk iässä jotta yli puolivuotiaana alkaisi jo saada soseista vähän vatsantäytettäkin. Vie oman aikansa ennenkuin vauva kiinnostuu soseruoasta. Näin ainakin meidän vauvoilla.
Eli tarinasi kuulostaa tosi tutulta. Aloitimme 6kk iässä perunan annolla jossa rintamaitoa seassa. Sitten kokeilin porkkanaa ja maissiakin. Kuukauden ajan, joka päivä kokeilin, mutta ei kelvannut valui vaan suusta pois. Eli ei niellyt mitään.
Sitten 7kk iässä keksin antaa maissinaksuja käteen ja heti rupesi imeskelemään ja syömään ja nielemään. Sen jälkeen olikin tottunut siihen että suuhun saa muutakin hyvää syötävää kuin tissin ja alkoi nielemään soseita. Tosin samaan aikaan aloin antaa banaania, joka taisi olla mieleisempää kuin karvas peruna, josta tuli väkipakolla syötettävä ruoka ekan vuoden ajaksi.
Maissinaksuja, riisikakkuja, porkkanaa joka keitetty pehmeämmäksi ( ei ihan kypsäksi, muussaantuu kädessä)... Leivän palaa jne jne.
Siinä ohessa voi kokeilla soseita suuhun saada :)
Oletko kokeillut tarjota sormiruokaa? Anna vaikka keitetyn perunan, porkkanan tai bataatin palanen, sellainen 2x4cm pala vauvalle nyrkkiin ja katso, kuinka käy. (Myös kukka- ja parsakaalin nuput on hyviä!) Voi olla että lapsesi ei ole nirso vaan epäluuloinen lusikkaa ja sössättyä ruokaa kohtaan ;) Myös lusikan vaihtaminen voi auttaa, meillä ainakin toimi heti paremmin kun otettiin silikonilusikka käyttöön, mutta varmasti olet ehtinyt kaikki lusikatkin käydä läpi noiden 2 kk aikana ;)
Tsemppiä, kyllä se pienokainen ennen kouluikää varmaan alkaa kiinteitä syödä ;)